شروع ساخت ویلا چگونه است؟

شروع ساخت ویلا چگونه است؟

نحوه ساخت ویلا

معمولا مهندسین و معماران با تجربه ساخت و طراحی ویلا را با توجه به آب و هوای محیط و منطقه جغرافیایی انجام می دهند. برای پیش برد یک پروژه ساختمانی معماران، طراحان، مهندسین، گروه های تاسیساتی و … با یکدیگر همکاری می کنند. به طور کلی باید گفت از زمانی که ساخت یک ویلا استارت می خورد تا زمانی که به پایان برسد، افراد زیادی در این بین دخیل می شوند. هر فردی وظیفه خاص خود را انجام داده و از روند ساخت پروژه کنار گذاشته می شود. در ادامه با روند ساخت ویلا آشنا خواهید شد؛ پس ادامه مطلب را از دست ندهید!

گودبرداری

همانطور که همه ما می دانیم، نقشه کشی از اصول اولیه مهندسی به شمار می رود. نقشه مربوط به یک سازه، در محل مشخص شده پیاده سازی می شود، بعد از پیاده سازی نقشه پی کنی و سپس دیوار چنین آغاز می گردد.

برای پیاده سازی نقشه می توان از گچ و ریسمان استفاده کرد. این کار به مهندسین گودبرداری، اجازه می دهد که راحت تر پی کنی و فونداسیون را انجام دهند. تعیین محل فونداسیون شروعی برای گام های بعدی به شمار می رود؛ پس از آن با استفاده از تجهیزات مکانیکی مهندس ناظر گودبرداری را آغاز می کند.

اجرای اسکلت و بتن ریزی

مرحله بتن ریزی دومین گام در ساخت ویلا به شمار می رود. این مرحله بعد از گودبرداری انجام می گیرد؛ پس از آن هم اجرای اسکلت ها باید انجام گردد. در این مرحله به منظور استحکام و دوام بیشتر سازه بهتر است که از مصالح و بتن های با کیفیت استفاده شود.

ضمن اینکه میلگردهایی بسیار مقاوم و متناسب با سازه در بخش های مختلف فونداسیون مورد استفاده قرار گیرد. گروه های تاسیساتی در این مرحله وارد پروژه ساخت شده و آرماتوربندی ها را انجام می دهند.

دیوارکشی

اجرای اسکلت ساختمان اجازه می دهد که مهندسان وارد مرحله بعدی، یعنی دیوار کشی و طراحی کلی ساختمان شوند. در این مرحله مهندسین تنها به چهارچوب ساختمان توجه نمی کنند، بلکه در این مرحله موارد مانند خروجی ها و ورودی ها، قسمت های قرار گیری تهویه و … را هم در نظر می گیرند.

اجرای سقف

معمولا برای ساخت و تکمیل ویلا، سقف به صورت معمولی یا شیروانی اجرا می شود. هر کدام از این مدل سقف ها دارای قابلیت های خاص خود هستند، برای اجرای سقف های معمولی نیازی به متخصص نیست، اما اجرای سقف های شیروانی باید توسط متخصصین صورت گیرد.

طراحی نما ویلا

به طور کلی به منظور نماکاری بنا از مصالح مختلفی مانند سنگ، چوب، آجر و… استفاده می شود. اما خب به دلیل استحکام بالا و مقاومت بیشتر سنگ ها گزینه بهتری برای نماکاری ساختمان به شمار می رود. با استفاده از سنگ ها نگرانی بابت فرسایش نمای ساختمان وجود ندارد. طیبعتا قیمت و هزینه سنگ ها نسبت به مصالح دیگر برای طراحی نما ویلا بالاتر هستند.

بهتر است بدانید متریال هایی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، از مهم ترین موارد در طراحی و ساخت نمای ساختمان به شمار می روند. اهمیت بسیار زیادی دارد که متریال نما با توجه به طراحی کلی ساختمان انتخاب شود. از جمله شاخص هایی که در این زمینه باید در نظر داشته باشید، تاثیر شرایط جوی و عایق بودن نما در مقابل رطوبت و مقاوم بودن آن است.

طراحی داخلی ویلا

در ساخت ویلا طراحی داخلی آن همانند طراحی بیرونی اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحی داخلی هم توسط طراحان و معماران انجام گرفته و تاثیر زیادی روی طراحی کلی ویلا می گذارد. معمولا طراحی داخلی با توجه به روحیات و سلیقه فردی انجام می شود. با این حال اگر طراحی ویلا مدرن باشد، دکوراسیون داخلی هم باید به صورت مدرن طراحی گردد. در دکوراسیون داخلی معماران از دیوار پوش ها، کفپوش ها، عناصر نورپردازی و به طور کلی عناصر دکوراتیو استفاده می شود.

طراحی فضای سرسبز ویلا

برای ساخت ویلا محوطه سازی و طراحی فضای سرسبز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که همانطورهم در بالا اشاره کردیم، هدف از ساخت این سازه برقرار ارتباط با طبیعت است.

برای طراحی فضای سبز باید ابتدا محوطه سازی یا همان تفکیک زمین ویلا با زمین های مجاور آن انجام شود؛ پس از آن می توان فضای سبز ویلا را ایجاد کرد. در این زمینه می توان از گل کاری، نصب باربیکیو، نصب مجسمه، نورپردازی، نصب آلاچیق و ساخت استخر بهره گرفت. معمولا ویلا را به عنوان مکانی برای گذراندن وقت با دوستان یا خانواده و تفریح استفاده می شود، که این تجهیزات هم جزو مهم ترین ها برای این منظور هستند.

طراحی دیوار حیاط

در زمینه محوطه سازی ویلا، طراحی دیوار اهمیت ویژه ای دارد. طراحی دیوار می تواند محوطه سازی را زیبا تر نشان دهد. ضمن اینکه می توان برای زیباتر کردن دیوارها از اکسسوری های طبیعی مانند گل ها و گیاهان بهره گرفت. قراردادن گیاهان رونده و شلف هایی که گلدان های گل را بتوان داخل آن ها قرار داد، دیوار حیاط ویلا را به شدت زیبا و چشم نواز می کنند.

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم شما را با روند ساخت ویلا آشنا سازیم، در پایان بهتر است بدانید برای ساخت ویلا هم سبک های مختلفی وجود دارد. سبک هایی که در حال حاضر توسط معماران برای ساخت و طراحی ویلا مورد استفاده قرار می گیرد شامل سبک های سنتی، مدیترانه ای، ییلاقی، مدرن، ترکیه ای و … می شود. سبک های مختلف تنها در طراحی نما تاثیر می گذارند و در روند اصلی تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این حال امیدواریم این مطلب به شما در این زمینه کمکی کرده باشد!