ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی

برای ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی در حال حاضر مراحلی وجود دارد که شما باید آن‌ها را قبل از شروع ساختمان‌سازی بدانید و طبق این اصول اقدام نمایید. این اصول به شما کمک می‌کنند تا سازه‌ای ایمن با عمر مفید طولانی داشته باشید. برای اجرای سازه فولادی خود طرح‌های خوبی داشته باشید و طبق آن‌ها ساختمان خود را مدیریت کنید. برای مدیریت پروژه‌های ساختمان‌های اسکلت فولادی می‌توانید از مهندسین خبره‌ کمک بگیرید که گروه رویش می‌توانند شما را تمام در این مراحل راهنمایی کنند.

منظور از ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی چیست؟

اجرا سازی اسکلت فولادی

شاید در ابتدا لازم باشد بدانید که منظور از ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی چیست و این مراحل به چه چیزهایی اطلاق می‌شود. همان طور که می‌دانید تمام ساختمان‌ها طبق مراحل و اصولی ساخته می‌شوند که مهندسان عمران باید آن‌ها را رعایت کنند.

هر چند که این مراحل می‌توانند برای ساختمان‌های فلزی مختلف متفاوت باشند؛ اما در همه آن‌ها کارهایی مانند خاکبرداری، پیاده‌سازی نقشه فونداسیون، گودبرداری، اجرای بتن مگر، اجرای قالب‌بندی فونداسیون، آرماتور گذاری، بتن‌ریزی پی و اجرای اسکلت فلزی وجود دارند.

هر کدام از این مراحل برای خود بخش‌های مختلفی دارد و به جزئیات کوچکتری تقسیم می‌شود. به عنوان مثال در اجرای اسکلت فلزی باید شما کارهایی مانند نصب ستون، نصب تیر، راه پله، مهاربند، سقف، سفت‌کاری و نازک‌کاری انجام دهید؛ بنابراین لازم است قبل از شروع ساختمان‌سازی مراحل اجرا و نصب آن را بدانید.

مراحل اولیه ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی

شما برای این که بتوانید ساخت سازه فولادی خود را شروع کنید باید از سازمان‌های مختلف مجوز کسب کنید و بعد آن تجهیزات لازم را برای شروع کار جمع‌آوری نمایید. حال اگر ساختمان قدیمی در محل اجرای پروژه دارید باید آن را با رعایت تمام نکات مربوطه تخریب نمایید.

حال در برخی از ساختمان‌های فلزی لازم است شما برای اجرای پروژه خاکبرداری کنید که در این خصوص باید به نوع خاک دقت کرده و متناسب با آن خاکبرداری نمایید. بعد از آن نوبت به بتن مگر یا بتن لاغر می‌رسد که وظیفه اصلی آن جلوگیری از ارتباط مستقیم پی اصلی ساختمان با خاک است. در واقع از این پی برای ایجاد رگلاژ کف فونداسیون و ایجاد سطح صاف برای ادامه پی‌سازی استفاده می‌کنند. بعد از آن شما باید از کارخانه اسکلت فولادی تیرآهن‌های خود را خریداری کنید تا طبق نقشه ساختمان برای شروع ساخت و اجرای آن اقدام نمایید.

مراحل اجرای فونداسیون اسکلت فولادی

استحکام هر سازه فلزی به فونداسیون آن بستگی دارد. شما برای اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها باید آرماتوربندی کنید و بر اساس نقشه آرماتورها را در بخش‌های مختلف ساختمان قرار دهید. در زمان آرماتور گذاری دقت کنید که فاصله میلگردها تا سطح آزاد بتن کمتر از ۴ سانتی‌متر نباشد. برای قالب‌بندی فونداسیون از تخته‌های صاف و سالم استفاده می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را مطابق با نیاز خود خریداری کنید. این قالب‌ها باید به گونه‌ای باشند که تا زمان خشک شدن بتن وزن آن را تحمل کنند.

مرحله نصب بولت‌ها در اسکلت فلزی

شما برای این که مراحل ساخت و اجرای سازه‌های فولادی را شروع کنید باید در اولین اقدام بولت های صفحه ستون را نصب نمایید. برای این کار دقت کافی داشته باشید. برای نصب این بولت ها در اکثر مواقع از دوربین‌های نقشه‌برداری استفاده می‌کنند. این بولت ها باید به گونه‌ای نصب شوند که بعد از بتن‌ریزی نیازی به تغییر و جابجایی نداشته باشند.

شابلون‌ها می‌توانند برای تعیین جایگاه دقیق بولت ها به شما کمک کنند. جنس شابلون‌ها باید چوبی یا فلزی باشد و ابعاد صفحه ستون سازه فلزی شما یکسان بوده تا کارایی لازم را داشته باشد.

برخی از مهندسان ساختمان برای اجرای این کار از جرثقیل استفاده می‌کنند که سرعت کار را بالا می‌برد. ولی دقت ساختمان‌سازی را بسیار کم و مشکلات اجرایی را ایجاد می‌کند. با این حال لازم است شما صفحات ستونی که از کارخانه اسکلت فولادی خریداری کردید را با نایلون یا گونی بپوشانید و منافذ آن را با گریس آغشته کنید. این کار می‌تواند فرایند باز و بسته کردن مهره‌ها را برای شما راحتتر کند.

مرحله نصب ستون‌ها در سازه اسکلت فولادی

سازه اسکلت فولادی

در این بخش از ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی باید دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید ستون‌ها را خیلی محکم در جای خود قرار دهید؛ زیرا ستون‌ها پایه اصلی هر ساختمان فولادی هستند و باید آن‌ها را با کیفیت بالایی خریداری کنید. لذا برای تهیه آن‌ها تنها به کارخانه اسکلت فولادی معتبر با استانداردهای لازم مراجعه نمایید.

در حال حاضر روش‌های زیادی برای اجرای این مرحله در نظام مهندسی وجود دارد که در آن شما باید بارهای وارد شده به ساختمان را به پی یا فونداسیون سازه منتقل کنید. برای همین استحکام ستون‌ها بسیار ضروری است.

شما در این بخش از ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی می‌توانید از ستون‌های مربعی و H شکل استفاده کنید که بهترین نوع ستون‌ها هستند. دقت کنید که در این مرحله مدیریت پروژه‌های ساختمان‌های اسکلت فولادی بسیار مهم است؛ زیرا قرار است تمام اعضای ساختمان روی این ستون‌ها پیاده‌سازی شوند.

مرحله نصب تیرها در ساختمان اسکلت فلزی

بعد از آن که شما ستون‌های ساختمان فلزی خود را نصب کردید، باید تیرها را متصل نمایید. این تیرها به صورت افقی و شیبدار در سازه فولادی نصب می‌شوند و بارهای قایم را به ستون‌ها منتقل می‌کنند. معمولا در این ستون‌ها تنش‌های کششی ایجاد می‌شوند.

شاه تیرها تیرهایی هستند که به ستون متصل می‌شوند و اعضای افقی سازه هستند. معمولا تیرآهن‌هایی که به عنوان شاه تیر در سازه‌های فلزی استفاده می‌شوند از نوع تیرآهن‌های معمولی یا تیرآهن بال پهن هستند. بعد از آن تیرچه‌ها نیز به شاه تیر وصل شده و بارهای وارد شده از سقف را به آن‌ها منتقل می‌کنند. شما می‌توانید تیرچه‌ها را به سه صورت ساده، صلب و نیمه صلب به ستون وصل نمایید.

مرحله نصب راه‌پله‌ها در سازه فولادی

در این بخش لازم است شما بعد از نصب تیرها، اسکلت راه‌پله‌ها را نیز نصب کنید. نصب آن‌ها نیاز به الگوی خاصی دارد و باید آن‌ها را توسط افراد خبره انجام دهید. در نصب آن‌ها باید به زاویه و ارتفاع راه‌پله‌ها دقت کنید و آن‌ها را دقیق محاسبه نمایید تا بعد از نصب مشکلی برای شما ایجاد نشود.

مرحله نصب مهاربند یا بادبندها در سازه اسکلت فولادی

نصب مهاربندها، نیز یکی از مراحل ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی است که آن‌ها را طبق نقشه سازه پیاده‌سازی می‌کنند. این مهاربندها بعد از نصب تیرها و ستون‌ها اجرا می‌شوند. این عضو ساختمان فلزی وظیفه تحمل بارهای جانبی ایجاد شده بر اثر طوفان و زلزله را دارد. برای نصب مهاربندها از میلگردها، نبشی‌ها، ناودانی‌ها، تسمه‌ها و نیمرخ‌های نورد شده استفاده می‌کنند.

خلاصه

برای این که یک ساختمان فولادی ساخته شود شما باید مراحل ساخت و اجرای آن را رعایت نمایید. این مراحل ممکن است در سازه‌های فلزی مختلف متفاوت باشد و شما باید آن‌ها را طبق نقشه سازه انجام دهید؛ اما در همه آن‌ها باید مراحلی را طی نمایید که به صورت کلی آن‌ها را بیان کردیم. شما باید مراحل ساخت و اجرای سازه‌های اسکلت فولادی را به درستی انجام دهید و از کارخانه اسکلت فولادی تیرآهن‌های محکم و قوی تهیه نمایید تا یک سازه کاملا ایمن اجرا کنید. حال اگر در هر کدام از مراحل ساختمان‌سازی نیاز به تحلیل هزینه ساخت ساختمان اسکلت فولادی دارید می‌توانید با مهندسان گروه رویش صحبت نمایید.