تشخیص مصالح ساختمانی استاندارد

تشخیص مصالح ساختمانی استاندارد

یکی از مهمترین عوامل موثر درکیفیت ساخت و ساز این است که مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساختمان دارای استاندارد باشد.جهت تشخیص استاندارد بودن مصالح ساختمانی می توان روشهای زیر را به کار برد.

روش اول: تولید کننده مصالح ساختمانی مورد نظر بایدتحت پوشش سازمان ملی استاندارد ایران  باشد و پروانه فعالیت ان معتبرباشد.جهت این کار لازم است به لینک http://isom.isiri.gov.ir/mans مراجعه نماییم و اقدامات ذیل را به کار ببریم.

الف: اگرنام کامل واحد تولیدی را داریم وارد نموده و سپس گزینه شروع جستجو را می زنیم.اگر یافت شد این مجموعه تولیدی تحت پوشش می باشد.البته این روش به دلیل دقیق نبودن احتمالی نام تولید کننده توصیه نمی شود.

ب: استان و شهر مربوطه راانتخاب می نماییم ،درقسمت صنعت ، گزینه ساختمانی و معدنی،در قسمت فراورده نام محصول تولیدی و پس از ان درقسمت وضعیت پروانه گزینه معتبررا انتخاب می نماییم. گزینه شروع جستجو را می زنیم تا لیست کاملی از تولید کنندگان تحت پوشش سازمان ملی استاندارد ایران که دارای اعتبار لازم نیز می باشند به همراه ادرس و شماره تماس مشخص گردد.این قابلیت نیز وجود داردکه فایل اکسلی نیز از ان تهیه نماییم.

روش دوم: محصولات ساختمانی خریداری شده را جهت اطمینان از کیفیت به تعداد و نمونه های لازم مندرج در آیین نامه ها و مباحث مقررات ملی ساختمان به ازمایشگاه های ذیصلاح گرایش ژیوتکنیک،بتن،جوش مورد تایید سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و مسکن و شهرسازی ارسال می نماییم .و نتایج ان را با استاندارد های مربوطه توسط مهندسین مجرب چک نماییم.در صورت تطبیق نتایج ازمایش با استاندارد مرتبط، مصالح ساختمانی مد نظر می توانداستاندارد باشد.

روش سوم : روش تجربی و چشمی، این روش علمی و دقیق نبوده و براساس تجربیات فردی می تواند راه کار سریع جهت تشخیص اولیه باشد و بیشتر می تواند در عدم قبول محصول به دلیل عدم پوشش حداقل های استاندارد مورد توجه قرار گیرد.لذا جهت هر محصول مشخصاتی خاصی مورد توجه وازمایش قرار می گیرد.

مثال های روش سوم

یونولیت استاندارد، باید کند سوز باشد.اگر شعله اتش به ان نزدیک شوددرصورت استاندارد بودن نبایستی اشک و یا مذابی داشته باشد.

آجرگری استاندارد، نبایدشوره یا سفیدک بزند.در برخورد دو نمونه از ان به یکدیگر باید صدای زنگ شنیده شود نه صدای مرگ.

 بلوک سیمانی: درصورتیکه از ارتفاع یک متری از زمین به اهستگی انداخته شود نوع استانداردآن نباید شکسته شود.

ملات ماسه سیمان: هرچه ملا ت تیره تر و خمیری تر باشد این ملات مناسب تر و دارای درصد مناسبی سیمان می باشد.البته دقت شود ماسه ان دارای درصد مناسبی از خاک باشد.

تراورتن: دارای تخلخل کمتر،رگه کمترو رزین کمترمی باشد.

سیمان: اگر سیمان مدت زیادی در هوای بازبه همراه رطوبت باشد فاسد می شود و دارای رنگ روشن گردیده و گلوله گلوله می شود.

ماسه شسته: یه مشت آن را داخل دست بگیری و بفشاری اگرگلوله نشد و پس از خالی کردن مشت میزان کمی خاک کف دست بماند یعنی به نسبت ماسه شسته مناسبی می باشد.

رابیتس: به لحاظ چشمی بایستی تشخیص دهیم که رویه آن گالوانیزه بوده و حلبی نمی باشدواین به دلیل ظاهر متفاوت سطح گالوانیزه با حلبی به دلیل وجود رگه های در سطح ساده می باشد.اگر حلبی باشد در زمان کمی دچار زنگ زدگی می شود.

ایزوگام: به سختی پاره می شود.وزن یک مترمربع آن با کاتالوگ همخوانی داشته باشد.فاصله الیاف طولی یا تیشه ها یکسان باشند.و دارای ضخامت یکسانی باشند.باید دارای قیر دمیده باشد لذا اگر دست بزنید بایستی دستهایتان چرب بشود.اگردرمحیط بسته انبار شود بایدبوی قیر محیط را فرابگیرد نه بوی نفت و مازوت).به راحتی قابل خم شدن قبل از پارگی باشد.ضمنا نباید ورم داشته باشد.

میلگردکارخانه ای: اگرکارخانه ای نباشد و به اصطلاح میلگرد ذوبی و یا کششی باشد با دو سه بار خم و باز کردن حتی در سایز های کم شکسته می شود و دارای رنگ قرمز گون می باشد.

نبشی کارخانه ای: برخلاف نبشی خمی دارای زاویه دقیقا نود بوده و ضخامت،طول و وزن واحد منطبق با جدول اشتال می باشد.

روش چهارم: کنترل مهر استانداردبرروی محصول ، ضمنا بااستعلام کد ده رقمی شماره پروانه استاندارد درج شده بر روی کالا ها و فراورده ها به سامانه پیامک 1001517، از زمان اعتبار پروانه و مشخصات دیگر کالا اطلاع حاصل می نماییم و یا می توان شماره ده رقمی را درلینک http://isom.isiri.gov.ir/parvaneh وارد نموده و اطلاعات لازم راکسب نماییم.

روش پنجم: کنترل مصالح با استاندارد مرتبط با آن که توسط کمیته تخصصی کارگروه سازمان ملی استاندارد ایران تدوین گردیده است.لازم به ذکر است تطبیق بخشی از شاخصه های استاندارد بودن مصالح (به خصوص شاخصه های ظاهری و فیزیکی)درکارگاه توسط مهندسین مجرب امکان پذیر است.روش کار به شرح ذیل می باشد.

در ابتدا در سامانه سازمان ملی استاندارد ایران روی لینک http://standard.isiri.gov.ir کلیک می نماییم.

درساده ترین صورت شماره استاندارد مصالح مدنظر را دانسته وپس ازورود شماره آن گزینه جستجو را زده و نسبت به دانلود استاندارد مربوطه مصالح ساختمانی مد نظر اقدام می نماییم.

درصورتیکه شماره استاندارد مربوطه را نداشته باشیم کافیست در قسمت رشته، کمیته ملی استاندارد مهندسی ساختمان و مصالح و فراورده های ساختمانی را انتخاب نماییم و سپس درقسمت موضوع نام کامل محصول و یا بخشی از نام ان را می نویسیم و گزینه جستجو را انتخاب می کنیم.لیست کاملی از استاندارد ها مطابق با ان موضوع مشخص می گرددکه پس ازتطبیق ان با محصول مد نظر به صورت دقیق ،استاندارد مربوطه را انتخاب ودانلود می کنیم.

لازم به ذکر است که جهت کنترل همه جانبه تولید مصالح ساختمانی به لحاظ استاندارد بودن دو راهکاروجود دارد یکی آزمایش و نظارت در محل تولید و دیگری نظارت کارشناسان سازمان نظام مهندسی (ناظرین محترم) و ازمایشگاه های ذیصلاح ان سازمان در محل استفاده.