کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش اپوکسی یک نوع «کفپوش مدرن مقاوم و زیبا» است که امکان پیاده‌سازی آن بر روی سنگ، موزاییک، سیمان، سرامیک، بتن و فلزات وجود دارد. در واقع این کفپوش از اپوکسی که یک ماده پلیمری است، ساخته شده و از لحاظ دوام و زیبایی بسیار به صرفه و کارآمد می‌باشد.

این کفپوش در صنایع مختلف شامل نفت، گاز، پتروشیمی، نظامی، خودرو سازی، غذایی، فولاد، آرایشی بهداشتی و همچنین به صورت ویژه در مراکز درمانی، بیمارستان، آزمایشگاه، پارکینگ، سالن ورزشی، اماکن مسکونی، تجاری و اداری کاربرد دارد.

در ادامه انواع کفپوش‌های اپوکسی، قیمت، مراحل انجام پروژه و هر آنچه درمورد کفپوش اپوکسی نیاز دارید را با هم بررسی خواهیم کرد.

ساختار اپوکسی

ساده ترین تعریف کفپوش اپوکسی، عبارت است از سطح کفپوشی شامل چندین لایه اپوکسی که بر روی کفی با عمق حداقل دو میلی متر اعمال می‌شود.

کفپوش اپوکسی از یک سیستم اپوکسی دو قسمتی تشکیل شده است – ترکیبی از رزین های پلیمری و سخت کننده ها که بسیار شبیه چسب اپوکسی است. هنگامی که این مواد به درستی مخلوط شوند، رزین اپوکسی و هاردنر به یکدیگر واکنش نشان می دهند که در نتیجه منجر به ایجاد پیوند شیمیایی با کف می شود. این پیوند شیمیایی یک ماده پلاستیکی سفت را ایجاد می کند که بادوام و مقاوم در برابر تخریب است و به خوبی به بستر کف می چسبد.

مزایا و ویژگی‌های کفپوش اپوکسی

  • قابلیت شستشو با تعداد دفعات بالا
  • عایق الکتریکی
  • مقاومت در برابر حریق
  • قابلیت اجرایی بر روی انواع سطوح
  • اقتصادی بودن به نسبت سایر متریال های موجود در بازار
  • دارای مقاومت شیمیایی بالا
  • زیبایی بصری و تنوع در طراحی و رنگ بندی
  • قابلیت کاربرد در محیط های اتاق تمیز (Clean Room) و محیط های آنتی باکتریال
  • دارای قابلیت کانداکتیو و آنتی استاتیک
  • سهولت در شستشو و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت از سطح
  • سبک بودن نسبت به اکثر انواع کفپوش مورد استفاده در صنعت
  • مقاومت در برابر انواع اسید، قلیا ،روغن ،خوردگی ،ضربه و سایش (حسب نوع کاربری)
  • دارای طول عمر مناسب

کاربردهای گوناگون کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی به دلیل کیفیت، نصب ساده و تنوع قیمتی که دارند، دارای کاربرد و مصارف بسیار گوناگونی می‌باشند. سطح صاف و صیقل داده شده‌ی این کفپوش‌ها از دیگر عواملی است که طیف مصرف و کاربرد آن را گسترش داده است. کفپوش اپوکسی صنعتی، پارکینگ، ساختمان، دکوراتیو، سه بعدی و سالن ورزشی از اصلی‌ترین کاربرد کفپوش اپوکسی است که با توجه به مقتضیات پروژه، در کارخانه‌، پایگاه نظامی، انبار، بیمارستان، منزل، مجتمع‌ تجاری و بسیاری اماکن دیگر استفاده می‌شود.

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی صنعتی همانطور که از اسمش مشخص است، اغلب در بخش‌های صنعتی که  ترافیک بالایی دارند به کار برده می‌شود. کفپوش اپوکسی صنعتی برای فضاهایی طراحی و به کار گرفته می‌شود که در آن از تجهیزات و ماشین‌ آلات سنگین استفاده شده است.  با توجه به اینکه میزان بار و اصطکاک ماشین آلات بیش از حد معمول است،  این نوع کفپوش‌ها میتوانند تا ضخامت 3 میلیمتر نیز به کار گرفته شوند که از ضخامت استاندارد و معمول کمی بیشتر است.

کفپوش‌های صنعتی اپوکسی انواع مختلفی مانند کفپوش آنتی استاتیک، ضد خش و سایش، بهداشتی، کفپوش‌های پارکینگ و بسیاری از انواع دیگر دارد.

کفپوش اپوکسی پارکینگ

کفپوش اپوکسی پارکینگ در کنار مقاومت مکانیکی بسیار بالا در برابر ترافیک و رفت و آمد مداوم، زیبایی خاصی نیز دارد که این ۲ فاکتور  این دسته از کفپوش‌های اپوکسی را به انتخاب اول طراحان برای پارکینگ های ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی تبدیل کرده است. سطوح بتنی ، موزاییک و سنگ شده از جمله سطوحی هستند که کفپوش اپوکسی پارکینگ می‌تواند بر روی آن‌ها استفاده شود تا موجب افزایش کارایی و جذابیت سطح شود.

کفپوش اپوکسی بهترین انتخاب برای پارکینگ مجتمع تجاری، اداری و مسکونی شما خواهد بود.

کفپوش اپوکسی مجتمع تجاری و اداری

دکوراسیون و طراحی مجتمع تجاری و اداری، و همچنین مراکز خرید نقشی بسیار مهم در چشم مخاطبان دارد. یکی از مزیت‌های رقابتی، استفاده از کفپوش اپوکسی زیبا، مقاوم و بهداشتی در مجتمع است. این کفوش با ویژگی‌هایی چون زیبایی، عدم لغزندگی، ایمنی و مقاومت در برابر حرارت و کاهش حداکثری سر و صدا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. اجرای پروژه کفپوش اپوکسی مجتمع تجاری و مراکز خرید به دقت و ظرافت بالایی برای کفسازی و رعایت نکات فنی و مهندسی دارد. بهبد صنعت با سابقه اجرای بیش از 300 پروژه موفق در سراسر ایران، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

اگر به دنبال زیبایی منحصر بفرد هستند، کفپوش اپوکسی دکوراتیو برای تامین نیاز شما طراحی شده است.  کفپوش اپوکسی دکوراتیو از جمله کفپوش اپوکسی است که دارای پوشش اپوکسی از نوع رزین ترموست است. این دسته از کفپوش‌ها به این علت طرح‌های سه بعدی در ترکیب‌شان می‌توانند ظاهری خاص به فضا ببخشند و در عین حال ویژگی‌های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی عالی را نیز دارند. ‍

کفپوش اپوکسی بیمارستان و مطب

کفپوش های اپوکسی در مراکز بهداشتی درمانی نظیر بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها استفاده می‌شوند با خاصیت آنتی باکتریال بودن در برابر باکتری‌ها، میکروب‌ها و عفونت‌ها مقاوم بوده و به خوبی و راحتی شست و شو می‌شوند. در مراکز بهداشتی، کفپوش اپوکسی باید تمام سطح را به طور کامل بپوشاند و هیچ درز کوچک و بزرگی باقی نماند. همچنین بررسی کف بیمارستان پیش از نصب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهبد صنعت پارسا سابقه تجهیز بیمارستان‌های شهید چمران، شهید بهشتی، طالقانی، شهید رجایی، امام رضا(ع)، مهدیه، امام خمینی، لبافی نژاد، پاستور و بسیاری دیگر از مراکز بهداشتی سراسر ایران را در رزومه خود دارد.

کفپوش اپوکسی ساختمان مسکونی و ویلا

قابلیت شستشو آسان و اقتصادی بودن کفپوش اپوکسی، آن را به محصولی پرکاربرد در دکوراسیون داخلی و محوطه سازی منازل تبدیل کرده است. ظاهر داخل ساختمان‎‌ها با استفاده از طرح‌های گوناگون این دسته از کفپوش‌ اپوکسی، جلوه‌ای زیبا و چشم نواز به خود می‌گیرد. وزرن بسیار کم و طول عمر مناسب این کفپوش‌ها ، از دیگر علل به کارگیری آن‌ها در دکوراسیون داخلی ساختمان است.

بهبد صنعت پارسا با بهره گیری از تیم مجرب، ساختمان‌ها و ویلاهای خصوصی و دولتی بسیاری را با بهترین کفپوش‌های اپوکسی تجهیز کرده است.

کفپوش سالن ورزشی

کفپوش اپوکسی سالن ورزشی جایگزینی بسیار عالی برای فلز، چوب و دیگر مواد سنتی است. سهولت در شستشو و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت از سطح،  مقاومت در برابر حریق و خوردگی و ضربه از مجموعه عواملی هستند که موجب استقبال سازندگان در به کارگیری کفپوش اپوکسی در سالن‌های ورزشی شده اند. کفپوش اپوکسی در سالن‌های ورزشی با ضخامت حداکثر سه میلیمتر اجرا می‌شوند چراکه در غیر این صورت، مشکلاتی همچون بازتاب نور در چشم و  سر خوردن ورزشکاران بروز می‌دهد.

شایان ذکر است که کفپوش‌های پلی یورتان بیشترین کاربرد را در تجهیز سالن‌های ورزشی دارند.

انواع کفپوش اپوکسی

تا به این‌جا با مزایا و کاربرد کفپوش اپوکسی آشنا شدید. کفپوش‌ اپوکسی با توجه به محیطی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

اپوکسی ضد اسید

در کارخانجاتی همچون کاغذ سازی، کارخانجات داروسازی و کارخانه‌های تولید مواد غذایی مواد اسیدی شدیدی در محیط وجود دارد و به همین سبب ممکن است پوشش سطح دچار آسیب‌های شدیدی شود.

آنتی باکتریال

در کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال امکان رشد قارچ، کپک، باکتری و سایر میکروارگانیسم ها بر روی سطح این محصول وجود ندارد. این نوع از کفپوش اپوکسی، فاقد برجستگی یا فرو رفتگی است و بدون درز تولید می‌شوند. بیمارستان‌ها،  آزمایشگاه ها و داروخانه‌ها محیط‌هایی هستند که بیشترین استفاده را از  کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال را به خود اختصاص داده‌اند.

خود تراز

کفپوش اپوکسی خودتراز پوشش بالایی ضخیم تری نسبت به پوشش غلطکی دارند و به همین دلیل مقاومت بیشتری در برابر سایش و پارگی دارند. کفپوش خودتراز به گونه‌ای طراحی شده که یک سطح کاملا صاف و صیقلی داشته باشد. در کفپوش خودتراز، معمولا اپوکسی بیشتری استفاده می‌شود.

گرانیت

کفپوش گرانیتی اپوکسی در فضایی استفاده می‌شود که کارفرما خواهان کفپوشی با طرح سنگ و گرانیت است. این محصول بسیار زیبا بوده و خاصیت ضد لغزش بسیار خوبی دارد.

آنتی استاتیک

کفپوش آنتی الکترواستاتیک یا کفپوش آنتی استاتیک به کفپوش‌هایی گفته می‌شود که الکتریسیته بر سطح آن‌ها جمع نمی‌شود و و به زبانی ساده عایق الکتریکی هستند. برای اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، نیاز به کف سازی ویژه‌ای نیست.

اپوکسی مایع

کفپوش اپوکسی مایع  از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر آمینی تهیه می‌شود. این کفپوش ضخامتی در حدود 0.5 تا 5 میلیمتر دارد. از آن‌جایی که ساختار این نوع کفپوش ها پلیمری است، پس از خشک شدن کاملاسفت و سخت میشود و در ضخامت آن هیچ گونه کاهش و تورفتگی دیده نمیشود.

ضد لغزش

کفپوش اپوکسی ضد لغزش از بافت‌های مختلف درشت تا ریز تشکل شده‌اند تا مانند سایر فپوش‌های اپوکسی تجاری و صنعتی، در زمان وجود رطوبت در معرض خطر لغزش قرار  نگیرند. استخرها و سالن‌های ورزشی از جمله محیط‌هایی هستند که از وجود این کفپوش‌ها بهره می‌برند.پوست پرتقالی

این عبارت به کفپوشی اطلاق می‌شود که حالتی ناصاف و مواج دارد و اصطلاحا شبیه پوست پرتقال است. اثر پوست پرتقالی می‌تواند اثر ضد لغزشی ایجاد کند و معمولا در پوشش‌های اپوکسی نازک‌تر ایجاد می‌شود.

مراحل اجرای پروژه کفپوش اپوکسی

مرحله 1: حذف آلاینده ها و مواد اضافی سطح آماده سازی بتن برای پوشش.

مرحله 2: با جاروبرقی کاملاً جاروبرقی بکشید تا خاک و گرد و غبار از ناحیه پاک شود.

مرحله 3: روکش پرایمر اپوکسی 100% جامد (رنگدانه شده) را روی ناحیه بمالید و آن را پخش کنید.

مرحله 4: اجازه دهید روکش پرایمر اپوکسی روی سطح بچسبد.

مرحله 5: پوشش اپوکسی را روی ناحیه اعمال کنید و اپوکسی را با استفاده از یک غلتک دسته بلند صاف کنید.

مرحله 6: اجازه دهید روکش ساخت اپوکسی روی آن بچسبد.

مرحله 7: هاردنر را روی سرح بریزید.

مرحله 8: لایه نهایی رویی را اعمال کنید.

مرحله 9: منتظر بمانید تا کف اپوکسی صنعتی به طور کامل خشک شود.

برای دریافت مشاوره رایگان درمورد انجام پروژه کفپوش اپوکسی می‌توانید با کارشناسان خبره بهبد صنعت پارسا تماس بگیرید.

پرایمر

اجرای یک کفپوش جدید مستلزم در نظر گرفتن بسیاری از نکات است. آماده سازی کف، به عنوان اولین مسئله، بسیار مهم است و در نتیجه پرایمر اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. پرایمرهای اپوکسی نازک هستند و چسبندگی بهتری را هنگام نفوذ به بستر بتن ایجاد می‌کنند. پرایمرها هنگام استفاده از پوشش های پایه اپوکسی ضخیم تر، پیوند شیمیایی بهتری ایجاد می کنند و همین مسئله باعث ماندگاری بیشتر و دوام بیشتر کفپوش بر روی بتن زیرین می‌شود.

لایه میانی

این لایه همان چیزی است که ویژگی‌ها و خواص اصلی محصول نهایی را تعیین می‌کند. لایه میانی، حفره‌های بتن را پر می‌کند و باعث ایجاد خواص مقاومت فیزیکی و مکانیکی می‌شود. این لایه، حاصل ترکیب رنگ اپوکسی و سیلیس است که به هنگام اجرا ترکیب می‌شوند. این لایه، عمده ضخامت کفپوش اپوکسی را تشکل می‌دهد.

لایه نهایی یا رویی

لایه نهایی که به لایه رویی نیز شناخته می‌شود، باعث افزایش مقاومت و ماندگاری کف اپوکسی، زیبایی، مقاومت شیمیایی، جلوگیری از نفوذ رطوبت و سهولت در شست‌و‌شو می‌شود. این روکش یک پوشش دو جزیی بر پایه اپوکسی و پلی آمین می باشد که نهایتاً پوششی سخت ایجاد می کند.

قیمت کفپوش اپوکسی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کفپوش اپوکسی به طور عمده به دو بخش “مواد اولیه” و “هزینه نصب” تقسیم می‌شود. کفپوش اپوکسی مانند هر سازه دیگری می‌تواند از اجناسی با کیفیت‌های گوناگون اجرا شود و کیفیت مواد نیز تاثیر بسزایی در محاسبات هزینه خواهد داشت.

نوع کفپوش و کاربرد آن،ضخامت و تعداد لایه‌ های مورد نیاز، متراژ سالن و شرایط محیطی که قرار است کفپوش در آن کار شود از جمله عواملی است که بر هزینه نهایی اثرگذار خواهد بود.

منبع: https://epoxyfloor.ir