کاربرد آجر منیزیتی کوره و انواع آن

آجر منیزیتی کوره در طبقه آجرهای نسوز قلیایی قرار دارد و یکی از ترکیبات اصلی آن، منیزیم است. از ترکیب منیزیوم برای آماده سازی این محصول در درصدهای بالا استفاده می شود. آجر مورد نظر مقاومت مکانیکی عالی در مقابل اکسید آهن و سرباره قلیایی دارد. میزان تحمل حرارت این آجر بی همتا در رنج 1750 درجه سانتی گراد است. آجرهای منیزیتی در صنایع متنوع جهت افزایش مقاومت بکار گرفته می شوند. از متداول ترین مکان های بکارگیری آن می توان به کوره های شیشه ای اشاره کرد. نقطه ضعف اصلی آجر منیزیتی، مقاومت ضعیف آن در برابر شوک حرارتی است. در این مقاله تصمیم داریم پیرامون این آجر اطلاعاتی تکمیلی ارائه دهیم.

مشخصات فنی آجر منیزیتی کوره

متقاضیان خرید آجر منیزیتی کوره، تمایل دارند مشخصات فنی این محصول را بررسی کنند. در این بخش تصمیم داریم دو نمونه متداول آجرهای منیزیتی با درصد منیزیوم 85 و 90 درصد را بررسی کنیم.

ویژگی های فنیMgo-90  (منیزیوم 90 درصد)  Mgo-85 (منیزیوم 85 درصد)
اکسید منیزیوم(MgO) 90%≤ 85%≤
اکسید کلسیم(CaO) 3 ≤ 3 ≤
Refractoriness Under load 0.2mpa (مقاومت در برابر فشار و حرارت)1600≤ 1500≤
Apparent porosity (پورسیته یا خلاء در ساختار آجر منیزیتی) ≤18% 20%≥
Cold Crushing Strength MPa (مقاومت آجر منیزیتی در دمای محیط ) 58.8≤ 49≤
Linear Change On Reheating(1650,2h) شاخص تغییر ابعادی مواد آجر در دماهای بالا 0.5≥ 0.6≥
آجر منیزیتی کوره با دوام بالا
آجر منیزیتی کوره با دوام بالا

طبقه بندی آجرهای منیزیتی کوره

به صورت کلی آجر منیزیتی کوره در دو نمونه کلی تقسیم بندی شده است. این دو دسته شامل آجر منیزیتی (آتشین یا زینتری) و آجر منیزیمی همراه با پیوند شیمیایی( نسوخته یا ذوبی) است.

  • منیزیتی (آجر آتشین یا زینتری): این آجر به دلیل خالص بودن، دمای پخت و ارتباط مستقیم با دانه های پریکلاز با نام های دیگری مانند منیزیتی پیوند مستقیم نیز شناخته می شود. آجرهای منیزیت زینتر شده در دمای بالای 1550 ~ 1600 درجه سانتیگراد پس از خرد کردن، بچینگ، اختلاط و شکل دهی، پخته می شوند. حرارت پخت آجرهایی با خلوص بالاتر معمولا از 1750 درجه سانتی گراد بالاتر است.
  • منیزیمی ذوب شده یا همراه با پیوند شیمیایی(نسوخته): این نمونه از آجرها از منیزیوم های در حال ذوب، ساخته می شوند. آجرهای منیزیم نسوخته با اضافه کردن میزان مناسبی از مواد شیمیایی خاص به ترکیب منیزیتی و سپس مخلوط کردن، قالب گیری و خشک کردن ساخته می شوند.
تولید آجر نسوز در ایران دیرگذار
تولید آجر نسوز در ایران دیرگذار

انواع آجر منیزیتی کوره را بشناسید

آجر منیزیتی کوره در انواع متفاوت توسط کارخانه ایران دیرگذار تولید و به فروش میرسد. هر کدام از این آجرها مشخصاتی بی همتا دارند؛ که در این بخش آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

جدول بررسی انواع آجر منیزیتی کوره
نام آجرویژگی ها
    آجر منیزیوم معمولی(Ordinary magnesia)ماده خام اولیه: منیزیوم فوق دمیده یا DMB حاوی حدود 91 درصد اکسید منیزیوم ترکیب مستقیم با متاسیلیکات ها استفاده گسترده و تولید فراوان                   
  منیزیتی با ترکیب مستقیم(Directly combined)ماده خام اولیه: منیزیوم DMB با خلوص بالا حاوی بیش از 95 درصد اکسید منیزیوم ترکیب مستقیم با دانه های بلور پریکلاز
  منیزیتی سیلیکا (Magnesia silica)سیلیکا(SIO) موجود در این آجر: 5% تا 11 % نسبت مولی بین کلسیم اکسید (SiO2) و دی اکسید سیلیکون (CaO) کمتر یا مساوی 1 ترکیب شده با فورستریت    
    کروم(Magnesia-chrome)استفاده از منیزیوم فوق دمیده به عنوان ترکیب اصلی افزودن مقدار مناسبی از سنگ آهن کروم میزان کروم موجود در این آجر نشان دهنده مقاومت در برابر دما رنج کروم موجود در محدوده CrO8%-20% دارای ترکیباتی مانند اسپینل منیزیتی کروم(کروم و اکسیژن) با اثرات افزایش مقاومت در برابر حرارت
فورستریت(Forsterite)دارای ساختار بلوری قوی و موثر و افزایش مقاومت در دماهای بالا مواد اصلی در ترکیب این آجر: پریدوتیت خالص
    آجر منیزیتی آلومینا(Magnesia-alumina)استفاده از منیزیوم DMB به عنوان ماده خام اصلی افزودن مقدار مناسبی AIO یا ترکیبات حاوی آلومینیوم در حدود 5 تا 10 درصد دارای ترکیبات شیمیایی اسپینل منیزیتی – آلومینیوم افزودن این ترکیبات باعث افزایش مقاومت در برابر حرارت و استحکام عالی در شرایط دمایی متفاوت
    منیزیوم – کلسیمی(Magnesia-calcium)استفاده از منیزیوم فوق دمیده با مقدار بالای کلسیم دارای ترکیبات اکسید کلسیم در حدود 6 تا 10 درصد نسبت مولی بین کلسیم اکسید (SiO2) و دی اکسید سیلیکون (CaO) 2 برابر یا بیشتر دارای ساختار ترکیبی سیلیکات دی کلسیم با اثرات مثبت در ساختار آجر

بررسی کاربرد آجر منیزیتی کوره

بررسی کاربرد آجر منیزیتی کوره به خریدارکمک می کند تا محصولی مطابق با نیازهای مرکز صنعتی تهیه کند. از مزایای اصلی این آجر نسوز کوره، دوام بسیار بالا در برابر سرباره های غنی از آهک و آهن است. این مشخصه برای فرآیندهای فولادسازی بسیار مهم و حیاتی است. در حال حاضر از نسوزهای منیزیت نه تنها در کوره های متالورژی، بلکه در مخازن شیشه ای، کوره های آهک و سیمان نیز به کرات استفاده می شود.

  • بکارگیری در کوره های آلکالاین فولادسازی(منظور کوره های مخصوص ذوب فلزات)
  • قابلیت استفاده در کف کوره و دیواره های کوره های الکتریکی
  • امکان استفاده در درون کوره های لاینینگ دائمی کانورتر اکسیژن به عنوان لایه ای دائمی و مقاوم
  • بکارگیری در کوره های ذوب فلزات غیر آهنی
  • قابلیت استفاده در کوره هایی با حرارت بالا مانند کلین های تونلی
  • بکارگیری در کوره های دوار سیمان
  • امکان استفاده برای کف و دیواره های کوره های گرمایشی
  • بکارگیری در کوره های شیشه ای برای ذوب و تصفیه شیشه

بررسی مزایای اصلی آجرهای منیزیتی تولید شده گروه صنعتی ایران دیرگداز

آجر منیزیتی کوره توسط گروه صنعتی ایران دیرگذار با بهترین کیفیت تولید می شوند. در این بخش تصمیم داریم به مزایای این آجرها اشاره کنیم.

  1. دوام بالا در برابر حرارت زیاد و شرایط سخت کوره جزء مشخصات اصلی آجرهای منیزیتی تولید شده توسط این گروه صنعتی است.
  2. مقاومت عالی در برابر تاثیرات مخرب مواد قلیایی و سرباره هایی که در فرایند ذوب و تولید شیشه تولید می شوند. این مقاومت به معنای حفظ ساختار و ویژگی های آجر در معرض این مواد و جلوگیری از فرسایش، آسیب یا تغییر شکل نامطلوب است.
  3. آجرهای تولید شده در دماهای بالا مانند زمانی که در تماس مستقیم با آتش قرار می گیرند، شکل و پایداری خود را حفظ می کنند.
  4. مشخصه خلوص بالا و ایجاد کمترین آلودگی و آلاینده در کوره های شیشه ای باعث افزایش کیفیت کار در انتها می شود.
  5. عمر طولانی و مقاومت بی همتا در برابر عوامل خارجی مثل رطوبت، حرارت و شرایط محیطی از دیگر ویژگی های مطرح آجرهای منیزیتی ایران دیرگذار است.

جمع بندی

آجر منیزیتی کوره جزء محصولات کاربردی و با‌دوام است که در ترکیبات آن منیزیوم با درصدهای بالا وجود دارد. این آجر در صنایع مختلف به کرات استفاده می شود. درصدهای رایج بکارگیری منیزیوم در این آجر 85% و 97% درصد است که باعث ایجاد ویژگی هایی بی نظیر در محصول می شود. در یک طبقه بندی این آجرها را به دو نمونه تقسیم کرده اند که شامل منیزیتی آتشین و ذوبی است. هر کدام از این آجرها مشخصه های مخصوص به خود را دارند. انواع این آجر شامل معمولی، با ترکیب مستقیم، سیلیکا، کروم، فورستریت، آلومینا و کلسیمی است. از کاربردهای این آجر می توان به کوره های، فولاد سازی، الکتریکی، لاینینگ، ذوب فلزات غیر آهنی، کلین های تونلی، دوار سیمان و غیره اشاره کرد. گروه صنعتی ایران دیرگذار این آجر را با دوام و خلوص بالا، آلودگی کم، حفظ پایداری در شرایط مختلف و عمر طولانی ارائه می دهد.