چگونه یک سوله استاندارد بسازیم؟

سوله استاندارد اعتماد سازه

یکی از مراحل ایجاد کسب و کار تولیدی ساخت یک بنای مستحکم برای جانمایی تجهیزات، تاسیسات و انبارهاست. این قسمت معمولاً بخش عظیمی از سرمایه ایجاد هر کار تولیدی و خدماتی را به خود اختصاص می‌دهد. هر گونه سهل‌انگاری و عدم پیش‌بینی موارد می‌تواند آینده سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به پرداخت هزینه‌های مضاعف شود.

ترجمه این موضوع به زبان فنی به ما می‌گوید که در ساخت یک بنای صنعتی که عمدتاً به فرم سوله است باید عوامل متعددی را در نظر گرفت که از جمله آنها کارایی، انتخاب روش ساخت، انتخاب محل صحیح و ایجاد یک سازه مستحکم با ماندگاری بلند هستند. تمامی این موارد در اجرای سوله لحاظ می‌شود و سعی داریم شما را با مشخصه‌های سوله استاندارد آشنا کنیم.

سوله استاندارد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اجرای سوله اعتماد سازه

پیش از این، ساخت سوله توسط افراد خبره انجام نمی‌شد و بسیاری از عوامل فنی و مشخصه‌های جدی در ساخت لحاظ نمی‌شد. با توسعه فناوری، مواد و شیوه‌های ساخت نیز به شدت تغییر کرده و افزایش هزینه‌های عوامل انسانی، انرژی و مصالح منجر به لحاظ دقت و اتخاذ شیوه‌های اصولی در رویه ساخت تا تحویل سوله‌ها نیز شده است.

به طوری که مدیریت هزینه‌ها نه تنها بر شیوه ساخت فعلی تاثیر گذاشته بلکه بر لحاظ فاکتورهای آینده نظیر امکان توسعه سوله نیز متمرکز شده تا هر گونه سرمایه‌گذاری در ساخت آن با حداقل هزینه‌های توسعه و تغییرات سوله در آینده همراه باشد و آینده این سرمایه گذاری با خطر مواجه نشود. عوامل دیگری نظیر استحکام و ساخت سوله متناسب با کاربری مورد نیاز دیگر عاملی است که از هر گونه هزینه کرد اضافی احتمالی می‌تواند جلوگیری کند. در نظر گرفتن تمامی این عوامل در قالب استانداردهای متعدد وارد بخش سوله سازی شده و مفهومی به نام سوله استاندارد را وارد این عرصه کرده است.

مفهوم استاندارد در زمینه سوله سازی به مفهوم کلی شامل:

  1. ابعاد سوله
  2. محاسبات ساخت سوله
  3. مصالح مورد نیاز برای ساخت سوله

می شود که در ادامه توضیح داده ایم.

ابعاد سوله

از نظر نظام مهندسی ساختمان، ابعاد سوله باید استاندارد باشد. این ابعاد شامل طول، عرض دهانه و ارتفاع سوله است. طول استاندارد سوله حداکثر می‌تواند ۹۰ متر با لحاظ فواصل ۶ تا ۹ متر برای ستون‌ها باشد. عرض سوله به عنوان یک مشخصه مهم دیگر است که بسته به کاربری سوله بین ۲۰ تا ۳۰ متر در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که بخواهیم عرض سوله را بالاتر این مقادیر لحاظ کنیم حتماً به ستون‌هایی در فواصل مشخص میانی احتیاج خواهیم داشت. ارتفاع سوله برای سوله‌های تک طبقه بین ۴ تا ۹ متر بوده که متناسب با کاربری انتخاب می‌شود و برای سوله‌های دو طبقه می‌تواند تا ۲۵ متر افزایش یابد.

شیب استاندارد برای سقف سوله بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. با افزایش عرض سوله مقدار این شیب کم‌تر می‌شود. همچنین بار جوی وارده نیز عامل تاثیرگذار دیگر در شیب سقف است؛ به این صورت که هر قدر میزان بارش برف بالاتر باشد، میزان شیب بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

محاسبات ساخت سوله

گام مهم پس از تعیین کاربری و ابعاد تقریبی سوله موردنیاز، محاسبات مربوط به احداث سوله است. تمامی محاسبات مربوط به سوله استاندارد توسط مهندس عمران یا معماری و براساس مقررات ملی ساختمان صورت می‌گیرد.

در این محاسبات تمامی مشخصات مواد به کار رفته از جنس فولاد گرفته تا ابعاد تیرها، مشخصات ورق مورد نیاز برای پوشش سقف و تاسیسات لحاظ می‌شود. بدیهی است طراحی و محاسبات سوله هر قدر اصولی‌تر باشد منجر به کاهش هزینه‌ها و اشکالات بعدی در حین ساخت می‌شود.

بر این اساس مهندس محاسب باید تجربه کافی برای طراحی و ساخت داشته باشد. کلیه این نتایج در یک دفترچه تحت عنوان دفترچه محاسبات سوله به مالک ارائه می‌شود تا نسبت به اخذ مجوزهای لازم برای ساخت اقدام کند.

مصالح مورد نیاز برای ساخت سوله

در صورتی که سوله به صورت استاندارد و اصولی طراحی شده باشد، مصالح به کار رفته در آن نیز استاندارد لحاظ می‌شود. بهره‌گیر‌ی از مصالح بی‌کیفیت و نامناسب شاید در ابتدا منجر به کاهش هزینه جزئی شود ،اما در ادامه مشکلات جدی به بار خواهد آورد و می‌تواند منجر به شکست، فروریختن سازه یا پرت بالای انرژی شود.

چگونه هزینه‌های ساخت سوله را مدیریت کنیم؟

سوله اعتماد سازه

عوامل متعددی در هزینه تمام شده یک سوله موثر است که همگی وابستگی مستقیمی به طراحی و محاسبات سوله دارند. در صورتی که تیم طراحی و ساخت یک تیم حرفه‌ای باشند، به‌خوبی تشخیص می‌دهند که چگونه محاسبات بهینه داشته باشند تا هم استحکام و کاربری سازه مناسب باشد و هم هزینه‌ها در حداقل میزان ممکن مدیریت شود.

به عنوان مثال بالا گرفتن ضریب اطمینان در پروژه هر چند منجر به استحکام بیشتر سازه می‌شود، اما اگر این عدد از یک مقدار بهینه بالاتر باشد می‌تواند منجر به بالا رفتن بی‌دلیل هزینه ساخت به دلیل به کار گرفتن مواد و آهن‌آلات سنگین‌تر شود.

این مورد در خصوص مصالح و دیگر مشخصه‌ها نیز ممکن است تکرار شده و هزینه ساخت را به طرز چشمگیر‌ی بالا ببرد. این موضوع همچنین می‌تواند زمان ساخت و تحویل پروژه را نیز بالا ببرد که منجر به هزینه‌های مضاعف نیروی انسانی شده و هزینه تمام شده ساخت سوله را افزایش دهد.

از دید آینده‌نگری نیز طراحی نامناسب می‌تواند امکان توسعه احتمالی فضای سوله در آینده را نیز با خطرات جدی مواجه کند؛ به‌طوری که هر اقدام توسعه‌ای در ابعاد سوله به طور کلی ناممکن شده یا در صورت قابل انجام بودن هزینه‌های بالایی برای مالک داشته باشد.

نتیجه گیری

با لحاظ تمامی مواردی که مطرح شد، تیم طراحی و ساخت نقش بدون انکاری در زمان، هزینه و کیفیت طراحی و ساخت و تحویل پروژه دارند. اگر به دنبال مدیریت صحیح پروسه طراحی تا ساخت پروژه خود هستید تیم اعتمادسازه (Etemad Sazeh) آمادگی دارد تا تجربه چندین ساله خود در طراحی و ساخت را در اختیار شما بگذارد. ما آمادگی داریم تا طراحی مناسب و اقتصادی به شما ارائه دهیم تا ضمن مدیریت هزینه، تمامی فاکتورهای فنی و کیفی را از طراحی تا ساخت لحاظ کرده و پروژه‌ای بی‌نقص را تحویل دهیم.

سوالات متداول

سه اصل مهم سوله سازی استاندارد چیست؟

ابعاد سوله، محاسبات ساخت سوله و مصالح مورد نیاز برای ساخت سوله.

بهترین شرکت سوله سازی استاندارد کدام است؟

اعتماد سازه یکی از بهترین شرکت های ساخت و ساز سوله استاندارد در ایران است که برای مشاوره رایگان می توانید با شماره 09137570587 تماس بگیرید.

منبع : https://etemadsazeh.com