چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسب است؟

چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسب است؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران هنگامی که به لیست لحظه ‌ای ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنند در این فکر هستند که چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسب است؟ آیا زمان مشخصی وجود دارد که آن را به‌عنوان بهترین زمان خرید انتخاب کنیم؟ چه مؤلفه‌هایی می‌تواند در تعیین بهترین زمان خرید رمزارزها مؤثر باشد؟

انتخاب زمان مناسب و استراتژی خرید صحیح حتماً می‌تواند در نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری تأثیرگذار بوده و سوددهی مناسبی به ارمغان بیاورد. پرسشی که بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند این است که کدام زمان‌ و استراتژی‌ به کم‌کردن ریسک خرید ارزهای دیجیتال کمک می‌کند و چگونه می‌توانیم بهترین نوع سرمایه‌گذاری ریسک‌گریز را انتخاب کنیم؟

در ادامه به بررسی زمان مناسب خرید ارز دیجیتال و نحوه کاهش ریسک خرید دارایی‌های رمزارزی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال

اگر به دنبال یک جواب سرراست مثلاً یک تاریخ معین برای پرسش می‌گردید احتمالاً راه را اشتباه آمده‌اید. بازارهای مالی از پیچیده‌ترین پدیده‌هایی هستند که با آن‌ها مواجه هستیم. سرعت تغییرات، حجم اخبار و نوسانات این بازارها آن‌قدر بالاست که به‌صراحت می‌توان گفت هیچ قطعیتی راجع به آن‌ها وجود ندارد. برای این که بخواهیم وارد این بازارها شویم ابتدا لازم است ذات وحشی و رام نشدنی آن‌ها را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم و بعد تلاش کنیم راهی برای ارتباط برقرار کردن با آن پیدا کنیم.

بهترین زمان روز برای خرید ارز دیجیتال

همان‌طور که گفتیم هیچ قطعیتی در بازارهای مالی به‌خصوص بازار ارز دیجیتال وجود ندارد. از طرف دیگر بازار ارزهای دیجیتال مانند بازار سهام نیست که ساعت شروع و اتمام مشخصی داشته باشد؛ بلکه این بازار ۲۴ ساعته و همیشگی است بنابراین شاید نتوان زمان معینی را تعیین کرد.

اگر مدتی در بازار ارزهای دیجیتال مشغول معامله و خریدو‌فروش شوید متوجه می‌شوید که رفتار معاملاتی ارزهای دیجیتال بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH)،‌ بایننس کوین (BNB)، سولانا (SOL) و کاردانو (ADA) تا حدی با هم مشابه است و این ارزها تقریباً هم‌زمان با هم شروع به رشد یا کاهش می‌کنند. استفاده از این ویژگی‌ می‌تواند در زمان خرید ارزهای دیجیتالی که بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند به ما کمک کند.

اما طبق اطلاعات آماری جمع‌آوری شده در یک مشاهده ۹۰ روزه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۲ مشخص شد زمان مناسب برای خرید این ارزهای دیجیتال پرطرف‌دار در طول روز بعدازظهر به‌وقت ایالات متحده است که به‌وقت ایران ساعات پس از نیمه‌شب خواهد بود. رفتار رمزارزهای دیگری مانند شیبا اینو و دوج‌کوین هم تقریباً مشابه ارزهای مهم ذکر شده در بالا بوده است.

بهترین روز هفته برای خرید ارز دیجیتال

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در مشاهده فوق بهترین روز هفته برای خرید ارز دیجیتال سه‌شنبه بوده است. پنج‌شنبه و شنبه نیز با فاصله‌ای نزدیک در کنار این روز قرار می‌گیرند. اما زمستان سرد بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ شیب تندی را در کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که عوامل متعدد دیگری در آن دخیل هستند و نمی‌توان به این راحتی روزهای هفته را در قیمت رمزارزها و مناسب بودن آن‌ها برای خرید دخالت داد.

بهترین زمان ماه برای خرید ارز دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال همه چیز به‌صورت مداوم در حال تغییر است که این مسئله باعث می‌شود نتوان خرید ارزهای دیجیتال را زمان‌بندی کرد. اما تقریباً می‌توان گفت در حال حاضر بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال حوالی آخر ماه است. معمولاً روند قیمتی در طول ماه به این صورت است که طی ۱۰ روز اول ماه قیمت ارزهای دیجیتال معمولاً افزایش پیدا می‌کند و پس از آن (احتمالاً به‌خاطر فروش پس از افزایش نسبی قیمت در ۱۰ روز اول ماه) در نیمه دوم ماه دچار کاهش جدی می‌شود.

این رویه می‌تواند در ارزهای مختلف و باتوجه‌به بزرگی و کوچکی رمزارز متفاوت باشد؛ اما به نظر می‌رسد رویه کلی ارزهای دیجیتال به این صورت است.

فرمولی کلی‌تر برای زمان مناسب خرید و سرمایه‌گذاری

در واقع پاسخ به این پرسش که چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسب است می‌تواند این باشد که هروقت شما آمادگی‌اش را داشته باشید. هر زمانی که با ذات بازار خروشان ارزهای دیجیتال آشنا شوید و آن را به‌عنوان یک حقیقت بپذیرید و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در آن را بشناسید و بپذیرید می‌تواند زمان مناسبی برای شروع خرید و سرمایه‌گذاری در این بازار باشد. اما نحوه خرید ارز دیجیتال هم مانند زمان آن اهمیت بالایی دارد.

روش‌های زیادی برای نحوه خرید وجود دارد. مثلاً می‌توانید کل سرمایه‌ای که برای این کار اختصاص داده‌اید را یک‌جا برای خرید هزینه کنید. می‌توانید باتوجه‌به تحلیل تکنیکال با شناسایی قیمت مناسب برای خرید اقدام کنید یا خرید پله‌ای را باتوجه‌به این نوع تحلیل انتخاب کنید. اما روش‌های دیگری نیز برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری وجود دارد که فارغ از داشتن دانش تحلیلی می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از این روش‌ها روش DCA یا متوسط ارزش دلار است.

روش DCA (متوسط ارزش دلاری) چیست و چه‌طور کار می‌کند؟

اساس روش DCA بر مبنای خریدهای کوچک ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مشخص به‌جای خرید بزرگ یکباره است. این روش معمولاً به‌صورت میان‌مدت یا بلندمدت انجام می‌شود و استفاده از آن برای نوسان‌گیری یا خریدهای کوتاه‌مدت نمی‌تواند مناسب باشد.

با روش DCA می‌توانیم تا حد بسیار زیادی ریسک کاهش دارایی و ضررهای سنگین را کاهش دهیم و بتوانیم میزان بازگشت سرمایه مناسب و کم‌ریسکی از بازار بگیریم.

روش کار در سرمایه‌گذاری DCA به این صورت است که پس از انتخاب ارز دیجیتالی که می‌خواهیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، مقدار دلاری مشخصی را هر ماهه به خرید این دارایی اختصاص می‌دهیم. مثلاً به‌جای این که یکباره ۱۲۰۰ دلار بیت‌کوین بخریم طی زمان یک سال هر ماه ۱۰۰ دلار بیت‌کوین خریداری می‌کنیم و به سرمایه خود اضافه می‌کنیم. با این کار می‌توانیم از بسیاری از ریسک‌ها جلوگیری کنیم.

باید توجه داشته باشیم که استفاده از DCA ممکن است بیشترین سود ممکن از سرمایه‌گذاری را برای ما به ارمغان نیاورد؛ اما درعین‌حال بدترین حالت‌های ضرر را هم نصیب ما نخواهد کرد و سود معقولی را با ریسک کم نصیب ما می‌کند.

بهترین سناریوها برای استفاده از روش DCA

همان‌طور که گفتیم برای استفاده از روش سرمایه‌گذاری DCA نیازی به بلد بودن تحلیل تکنیکال نداریم و می‌توانیم با اطلاعات نسبتاً اندک هم از این روش استفاده کنیم. اما نباید تصور کنیم که این روش مخصوص افراد تازه‌کار است. بسیاری از افرادی که به اصول مدیریت ریسک و کاهش خطرات سرمایه‌گذاری واقف‌اند نیز از این روش یا روش‌های مشابه استفاده می‌کنند.

سناریوهای زیر می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای استفاده از روش DCA باشد.

  • خرید ارز دیجیتالی که فکر می‌کنیم در طول زمان قیمت آن بالا خواهد رفتاگر قیمت ارز دیجیتالی در حالت نزولی قرار دارد؛ اما تحلیل و گمانه‌زنی ما این است که قیمت آن پس از مدتی افزایش خواهد یافت و از قیمت فعلی فراتر خواهد رفت می‌توانیم در طول بازه کاهش قیمت این دارایی از روش DCA یا خرید پله‌ای استفاده کنیم. اگر تحلیل و گمانه شما درست باشد و پس از مدتی قیمت آن ارز دیجیتال شروع به افزایش کند از خرید این دارایی در قیمت‌های پایین‌تر سود خواهید برد. اما اگر اشتباه کرده باشید هم با افزایش قیمت‌ها از داشتن سرمایه در بازار بهره‌مند می‌شوید.
  • پرهیز از FOMO و رفتارهای معاملاتی هیجانیروش DCA روشی قانونمند و دارایی ضوابط مشخص استبسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تازه‌کار در ابتدای امر تحت‌تأثیر احساسات زودگذر ترس و طمع قرار می‌گیرند و با خریدوفروش‌های احساسی تحت‌تأثیر جو غالب شبکه‌های اجتماعی سرمایه خود را بر باد می‌دهنداما با استفاده از روش DCA باتوجه‌به ضوابط آن خریدهای احساسی و نامتعارف جایی در این نوع سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کند و از سرمایه شما محافظت می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی زمان مناسب برای خرید ارزهای دیجیتال پرداختیم. در ابتدای امر با بررسی داده‌های یک مشاهده آماری زمان‌هایی برای معاملات بهتر ارزهای دیجیتال در طول روز، هفته و ماه را بررسی کردیم. سپس با روش DCA آشنا شدیم و دریافتیم با خرید‌های کوچک به‌صورت مداوم در بازه‌های مشخص می‌توان ریسک‌های معاملات در بازار خروشان و پرنوسان ارزهای دیجیتال را (به‌خصوص برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار) کاهش داد و با سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت به سود مناسب رسید.