پمپ سیرکولاتور چیست + نکات مهم که باید موقع خرید بدانید

امروزه برای انتقال هر نوع سیال نیاز به پمپ است، اکثر افراد با پمپ آب و کاربرد آن آشنا هستند. معمولاً افراد بیشتر با پمپ آب‌های خانگی آشنا هستند و به سختی پمپ‌های صنعتی را می‌شناسند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با خرید پمپ سیرکولاتور آشنا کنیم. معنی اصطلاح سیرکوله یعنی گردش و پمپ سیرکولاتور نیز وظیفه به گردش درآوردن سیال را بر عهده دارد. شاید برایتان سؤال شود که این پمپ در کجاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جواب این سؤال باید گفت از این پمپ در سیستم‌های مختلفی مثل تهویه مطبوع و حرارت مرکزی استفاده می‌شود.

پمپ سیرکولاتور چیست؟

همان‌طور که در بالا به این نکته اشاره کردیم، سیرکوله به معنی گردش و چرخش درون یک سیستم است در واقع برای اینکه سیال یا آب در یک سیستم به گردش یا چرخش در بیاید باید از یک وسیله به نام پمپ کمک گرفت. پمپ سیرکولاتور بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دو بخش پمپ آب و الکتروموتور ساخته شده است. پروانه‌هایی داخل این دستگاه تعبیه شده‌اند تا به وسیله موتور به چرخش درآمده  تا آب یا هر نوع سیالی را به سمت جلو و بالای پمپ هدایت کند.

برای اینکه بتوانیم به طور کلی با این دستگاه و کاربرد آن به طور کامل آشنا شویم، باید با عملکرد آن به خوبی آشنا شوید. برای مثال پروانه‌های تعبیه شده همانند یک توربین عملکرده و سیال را روبه جلو هدایت می‌کند.  در پروانه‌ها نیروی الکتریکی برای اینکه به نیروی جنبشی تبدیل شود؛ نیاز به الکتروموتورها دارد تا با یک پوشش ضد آب در کنار پروانه قرار گرفته و موجب انتقال انرژی شود.

انواع پمپ سیرکولاتور

برای خرید پمپ سیرکولاتور باید با انواع آن به طور کامل آشنا شوید. این نوع پمپ انواع مختلفی داشته و برای سیرکوله و تأمین آب داغ سیستم مثل شوفاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ معمولاً در مسیر برگشت آب سیستم‌های سرمایش یا گرمایش نصب می‌شود. این پمپ به در سیستم‌های سرمایشی قبل از چیلر نصب و در سیستم‌های گرمایشی قبل از دیگ حرارت مرکزی نصب می‌شود. هر نوع پمپ از لحاظ نوع، سایز، جنس پروانه، دور موتور، بدنه و نوع کاربرد تفاوت دارند. انواع پمپ سیرکولاتور عبارت‌اند از:

  • پمپ سیرکوله خطی: پمپ سیرکولاتور خطی بر روی خط مستقیم لوله کشی قرار می‌گیرند. ورودی و خروجی این نوع پمپ‌ها روبه رو هم قرار گرفتند در این صورت جهت چرخش آب در سیستم راحت‌تر انجام شود. پمپ‌های خطی معمولاً تک یا دو قلو و تک دور یا چند دور باشند.
  • پمپ سیرکولاتور زمینی: این دسته پمپ‌ها برای ظرفیت‌های سنگین و بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بهتر است اینطوری بیان کنیم که پمپ سیرکولاتور خطی برای ظرفیت‌های بالا مناسب نبوده و به همین دلیل از این نوع پمپ استفاده می‌کنند.

کاربرد پمپ سیرکولاتور

اگر به دنبال خرید و قیمت پمپ سیرکولاتور هستید، باید با کاربرد آن نیز آشنا شوید. این پمپ آب در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و شرکت‌های زیادی در زمینه تولید و عرضه آن شروع به فعالیت کردند. برای اینکه شما راحت‌تر با این پمپ‌ها آشنا شوید باید برایتان یک مثال بزنیم. برای مثال پمپ سیرکولاتور لیو با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در بالاترین سطح کیفیت عرضه شد. با استفاده از لیو می‌توانید سیالاتی با حداقل دمای -10 و حداکثر دمای 130 درجه را منتقل و پمپاژ کرد. از دیگر کاربردهای این پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات رادیاتور
  • پکیج
  • سیستم گرمایش از کف و تهویه مطبوع ( در وسایلی که نیاز به انتقال و گردش آب سرد و گرم دارند)
  • جایگاه ویژه‌ای در صنایع و برای پمپاژ مایعات صنعتی و شیمیایی دارد.

معمولاً بدنه این نوع پمپ از استیل یا چدن ساخته شده است، پروانه به کار رفته در پمپ آب سیرکولاتور از جنس استیل و برنج ساخته شده و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر خورندگی و حرارت دارد. قبل از خرید پمپ آب برای مثال خرید پمپ سیرکولاتور حتماً به جنس بدنه پمپ توجه کنید. قیمت پمپ آب در اصل بیشتر به جنس بدنه آن بستگی دارد اگر بدنه پمپ از جنس خوبی نباشد در این صورت به زودی خراب می‌شود.

راهنمای خرید پمپ سیرکولاتور

قبل از خرید این نوع پمپ آب باید به نکات خرید آن توجه کنید. قبل از به دست آوردن اطلاعات لازم یا مشورت با یک کارشناس خبره لطفاً به سراغ خرید نروید، چون در این صورت پمپ بی‌کیفیت و نامناسبی را خرید خواهید کرد. یک سری سؤالات هستند که شما قبل از خرید باید با توجه به مشخصات محصول و موقعیت خود آن‌ها جواب دهید. سؤالاتی که باید قبل از خرید سیرکولاتور به آن‌ها پاسخ دهید؛ عبارت‌اند از:

  • پمپ خطی یا پمپ زمینی؟
  • نوع انتقال مورد نیاز شما کدام است؟
  • میزان دبی و هد آب در گردش ساختمان به طور دقیق چقدر است؟
  • چه نوع موتوری نیاز دارید؟
  • قدرت موتور چقدر باید باشد؟
  • میزان آبدهی پمپ برای شما چقدر لازم است؟
  • قطر لوله‌های خروجی و ورودی از پمپ چقدر است؟
  • کدام برند و مدل برای شما مناسب است؟
  • از چه فروشگاهی باید بهترین پمپ سیرکولاتور را بخریم؟

خرید پمپ سیرکولاتور آنلاین

خیلی از افراد گمان می‌کنند با خرید بهترین برند و نوع پمپ سیرکولاتور، بهترین پمپ سیرکولاتور را خریداری کردند. در صورتی که شما باید با توجه به نیاز ساختمان یا صنعت خود پمپ مورد نیاز را خریداری کنید. باید پارامترهای مختلفی را برای خرید این پمپ رعایت کنید. خرید پمپ آب مناسب به همین راحتی‌ها نیست و شما باید به ورودی آب، نوع موتور لازم، نوع منطقه، کیفیت آب ساختمان و غیره توجه کنید.

امروزه با توجه به فضای گسترده وب، کمتر کسی از وقت خود می‌گذرد تا به صورت حضوری این وسایل را خریداری کند. شما می‌توانید به راحتی وسایل لازم را از سایتسولار مکانیکال با بهترین قیمت خریداری کنید.

کلام آخر

انتخاب سایت مناسب اصلا کار راحتی نخواهد بود و شما به راحتی نمی‌توانید به هر سایت و فروشگاهی اعتماد کنید. در نتیجه بهتر است قبل از خرید با پشتیبان یا کارشناسان فروش سایت تماس حاصل فرمایید  و از آن‌ها برای خرید مناسب کمک بگیرید. شما می‌توانید با سر زدن به سایت سولار مکانیکال به خرید پمپ سیرکولاتور با قیمت بسیار مناسب و کیفیت بسیار بالا بپردازید.