نکات مهم در انتخاب کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. این دستگاه از یک پیستون برگشت‌پذیر فشرده استفاده کرده و هوا را فشرده می‌کند. قیمت کمپرسور باد پیستونی با توجه به ظرفیت و فشار کاری مشخص می‌شود. به طور کلی کمپرسور باد پیستونی در ظرفیت‌های 250 تا 1000 لیتری و فشار کاری 10 تا 11 بار به فروش می‌رسد. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع کمپرسور پیستونی، ویژگی هر یک و کاربرد آنها صحبت کنیم.

اجزا  و قطعات تشکیل دهنده کمپرسور پیستونی  

    واحد هواساز

الکتروموتور

کلید اتومات ( تنظیم کننده فشار)

مخزن

لاستیک لرزه گیر

چرخ

سوپاپ

شیر یکطرفه 

 مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت کمپرسور پیستونی چیست؟

دینام یا الکتروموتور

واحد هواساز کمپرسور ( بلوک سیلندر)

مخزن ذخیره هوا

اصول مونتاژ کمپرسور

خدمات پس از فروش و گارانتی

شرکت تولید کننده کمپرسور

برای نگهداری کمپرسور پیستونی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تعویض به موقع و کنترل سطح روغن

روغن کمپرسور باید تا نصف شیشه روغن نما کمپرسور باشد. هر 6 ماه یکبار روغن کمپرسور را تعویض کنید و همواره چک کنید سطح روغن از نصف کمتر نشده باشد.

تعویض به موقع فیلتر هوا کمپرسور

فیلتر هوا  از ورود ذرات گرد و غبار به درون هواساز جلوگیری می نماید. ذرات گرد و غبار موجود در هوا آسیب های جدی به کمپرسور وارد می کند. در مرحله اول سبب جرم گرفتگی شیار صفحه سوپاپ شده و بعد از مدتی سبب می شود که کمپرسور به صورت مداوم روشن باشد تا بتواند فشار و حجم مورد نیاز را تامین کند. در حالت بحرانی کمپرسور به صورت مداوم روشن است ولی درجه باد از فشار ۴ یا ۵ بار بالا تر نمی رود.

علاوه بر این بخشی از این ذرات گرد و غبار وارد سیلندر کمپرسور شده و سبب خراشیدگی سطح سیلندر می شود برای جلوگیری از این اتفاق باید به صورت هفتگی فیلتر هوا با باد تمیز شود هر 3 ماه یکبار تعویض شود.

تخلیه آب جمع شده در مخزن کمپرسور

بهتر است به صورت روزانه آب درون مخزن کمپرسور تخلیه شود در این حالت شیر تخلیه انتهای مخزن را باز کرده تا آب از مخزن خارج شود.

بازدید شیر یکطرفه

وظیفه شیر یکطرفه در کمپرسور انتقال هوا از هواساز کمپرسور به درون مخزن می باشد. مکانیزم این شیر به گونه ای است که اجازه نمی دهد هوای داخل مخزن به درون هواساز برگردد. درون این شیر یک لاستیک به همراه فنر قرار دارد. زمانی که هواساز کار می کند، هوای فشرده لاستیک و فنر را به عقب می راند و دریچه عبور هوا به درون مخزن باز می شود. زمانی که تولید هوا متوقف می شود، فنر باز شده و لاستیک دریچه عبور هوا را مسدود می کند و اجازه نمی دهد هوا از مخزن به درون هواساز بازگردد. بر اثر کارکرد زیاد کمپرسور و گرما زیاد ممکن است  لاستیک درون شیر یکطرفه انعطاف خود را از دست بدهد و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد در این حالت هوا از مخزن به درون هواساز و کلید اتوماتیک باز می گردد. در این حالت نشت هوا از کلید اتوماتیک کمپرسور و سر سیلندر هواساز مشاهده می شود. با تعویض لاستیک شیر یکطرفه در زمان های مشخص می توانید از وقوع این اتفاق جلوگیری نمایید.

به نقل از:
https://safavico.com/