نحوه نصب باند سقفی

سیستم‌های صوتی امروزه کاربردهای زیادی در مکان‌های مختلف مانند سیستم صوتی بیمارستان، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، مساجد و حتی منازل دارند. استفاده از این باندها باعث می‌شود تا فضای داخلی ساختمان‌ها زیبا و جذاب به نظر برسند و همچنین کیفیت بالایی در پخش صدا دارند. برای اجرای سیستم پیجینگ در فرودگاه‌ها، ادارات و… از باندهای سقفی معمولی(فول‌رنج) استفاده می کنند. مهمترین مرحله پس از خرید باند، نحوه نصب باند سقفی است. حتماً قبل از خرید بلندگو با متخصصین این کار مشورت کنید تا در انتخاب درست باند باتوجه‌به شرایط و بودجه موردنظر و همچنین مکانی که قصد نصب بلندگو را دارید، شما را راهنمایی کنند.

نصب باند سقفی

آمپلی‌فایر چیست؟

آمپلی‌فایر یا تقویت‌کننده یک وسیله الکترونیکی است که قدرت صدا را افزایش می‌دهد و آن را قوی‌تر از ورودی داده شده، پخش می‌کند (آمپلی‌فایر یک منبع تغذیه است). ما برای نصب و راه‌اندازی سیستم صوتی نیاز به آمپلی‌فایر داریم تا بتوانیم صدا تولید کنیم. آمپلی‌فایرها بسته به توان و قدرت خروجی، تعداد کانال‌های خروجی با یکدیگر هم از نظر کیفیت تولید صدای خروجی و هم از نظر قیمت متفاوت هستند. بعد از اینکه باندها را در محل‌های موردنظر در سقف ساختمان نصب کردیم باید کابل‌کشی لازم تا دستگاه آمپلی‌فایر انجام شود. کابل‌کشی به‌صورت توکار و روکار انجام می‌شود.

در ادامه به نحوه نصب باند سقفی و انواع آن می‌پردازیم.

انواع باندهای سقفی

بلندگو‌های سقفی به دو نوع اکتیو و پسیو طبقه‌بندی می‌شوند. در بلندگوهای اکتیو، آمپلی‌فایر در داخل دستگاه قرار دارد و نیازی نیست به‌صورت جداگانه تهیه شود. در این مدل احتیاجی به سیم‌کشی ندارید. اما در مدل پسیو شما باید برای تغذیه باند، آمپلی‌فایر جداگانه‌ای تهیه کنید؛ و بعد از نصب بلندگوی سقفی، احتیاج به کابل‌کشی تا دستگاه آمپلی‌فایر دارید.

نحوه نصب باند سقفی از نوع اکتیو

این باندهای سقفی به سه مدل زیر تقسیم می‌شوند.

  1. اسپیکر سقفی بلوتوثی: این مدل قابلیت اتصال از طریق بلوتوث به موبایل و کامپیوتر و … را دارد و همچنین مجهز به برد آمپلی‌فایر داخلی است. به‌خاطر همین نصب این بلندگوها به‌راحتی انجام می‌گیرد و نیازی به کابل‌کشی ندارند. در این مدل از اسپیکرها بدون نیاز به میکروفن می‌توانید صدای خود را از باند سقفی پخش کنید البته برای این کار نیاز به نرم‌افزار مخصوصی دارید که باید روی گوشی خود نصب کنید. همچنین می‌توانید صدای تلویزیون را از باند سقفی پخش کنید برای این کار شما نیاز به آمپلی‌فایر دارید که مجهز به ورودی aux باشد.
  2. اسپیکر سقفی تحت شبکه: به این مدل از باندها SIP, IP و VOIP نیز گفته می‌شود. مدل تحت شبکه دارای آمپلی‌فایر داخلی است و نیاز به کابل‌کشی ندارد. انتقال صوت در این مدل، از نوع دیتا (دیجیتال) است و به‌خاطر همین دارای کیفیت صدای بالایی نسبت به انواع دیگر بلندگو‌ها است. این باندهای سقفی دارای یک برد الکترونیکی هستند که امکان ارسال و دریافت سیگنال صوتی را بر روی شبکه ایجاد می‌کنند. این مدل نیاز به تجهیزات ویپ دارد. ویپ دستگاهی است که داده‌ها را از آنالوگ به دیجیتال و بلعکس تبدیل می‌کند. به‌خاطر همین، این سری از باندها کم‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد. ضمناً نحوه نصب باند سقفی تحت شبکه کمی پیچیده‌تر از بقیه باندها است.
  3. اسپیکرهای Wifi : این بلندگوها به‌صورت بی‌سیم هستند. این مدل از بلندگوهای سقفی با استفاده از تکنولوژی وای‌فای به آمپلی‌فایر وصل می‌شوند و نیازی به سیم‌کشی ندارند. اسپیکرهای وای‌فای می‌توانند به‌راحتی موسیقی را در فضاهایی که از چند اتاق تشکیل شده است کنترل کنند و این امر باعث محبوب شدن این نوع باند است.

نحوه نصب باند سقفی پسیو

این بلندگوها به دو مدل توکار و روکار تقسیم می‌شوند.

نصب باند سقفی روکار بسیار آسان است؛ زیرا سیم‌کشی از روی دیوار صورت می‌گیرد و نیازی به تخریب و یا تغییر در فضای داخلی ساختمان نیست. از این بلندگوها در سقف‌های یک‌تکه استفاده می‌کنند. در این مدل ابتدا محل قرارگرفتن اسپیکرها مشخص می‌گردد و سپس سوراخ‌هایی در سقف ایجاد می‌شود و بلندگوها در آن سوراخ‌ها قرار می‌گیرند.

نحوه نصب باند سقفی توکار نیاز به ظرافت و دقت دارد. در این مدل ابتدا شابلونی به‌اندازه قطر بلندگو تهیه می‌کنند سپس محل باندها را مشخص می‌کنند و بعد سقف را برش می‌زنند و باند را در آن قرار می‌دهند. در این صورت سیم‌ها از پشت سقف رد می‌شوند و در فضای داخلی ساختمان هیچ سیمی دیده نمی‌شود. درصورتی‌که سقف کنافی و کاذب در فضای داخلی ساختمان کار شده باشد بهترین انتخاب باند توکار است. این مدل باندها می‌توانند فضای زیادی را تحت پوشش قرار دهند و از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه هستند.

اسپیکر سقفی

انواع کابل‌کشی بلندگوها

کابل‌کشی اسپیکرها یا به‌صورت ولتی و یا به‌صورت اهمی انجام می‌گیرد.

کابل‌کشی ولتی: از این مدل کابل‌کشی برای فضاهای بزرگ مثل فروشگاه‌ها و فرودگاه‌ها و…. استفاده می‌شود. در این مدل کابل‌کشی، نیازی نیست که از هر باند یک سیم به آمپلی‌فایر وصل شود؛ چون برای وصل کردن اسپیکرها از روش زون‌بندی استفاده می‌کنند.

کابل‌کشی اهمی: این نوع کابل‌کشی مخصوص باندهایی است که ترانس مچینگ داخلی ندارند. در این مدل سیم‌کشی باید به میزان مقاومت آمپلی‌فایر و بلندگو توجه کنید تا مجموع مقاومت باندها از مقاومت اهمی آمپلی‌فایر کمتر باشد. این بلندگوها به سه ‌صورت‌‌ (موازی، سری، موازی و سری) کابل‌کشی می‌شوند.

 سؤالاتی درباره نصب باند سقفی

  • به چند بلندگوی سقفی نیاز داریم؟ تعداد باندهایی که باید در یک فضای کاری نصب شوند به مساحت آن مکان بستگی دارد. به‌خاطر همین در فضاهای بزرگ‌تر باید تعداد باندها را افزایش دهیم تا مقدار صدای بیشتر باکیفیت بهتر بتوانیم تولید کنیم. نکته قابل‌توجه این است که برای داشتن صدای استریو باید اسپیکرها را به‌صورت زوج نصب کنیم البته نحوه بالانس کردن صدا در مکان‌های بزرگ‌تر حائز اهمیت است.
  • مناسب‌ترین مکان برای قراردادن باند سقفی کجاست؟ باید اسپیکرها را در اطراف سقف و به فاصله مساوی از هر دیوار نصب کنیم. نحوه نصب باند سقفی باید به صورتی باشد که صدا در کل فضا به طور یکنواخت پخش شود.
  • بلندگوی سقفی تا چه حدی باید نازک باشد؟ اگر عمق ارتفاع سقف شما کم است می‌توانید از باندهای سقفی خیلی باریک استفاده کنید. درصورتی‌که امکان استفاده از بلندگوهای سقفی را ندارید می‌توانید از باندهای ستونی یا باندهای دکوراتیو استفاده کنید.
  • بلندگوی ستونی: این بلندگوها بر روی ستون‌ها و یا دیوارها نصب می‌شوند و در سایزها و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. برای فضاهای سربسته مانند سالن از باندهای ستونی سالنی استفاده کنید و برای فضاهای باز حتماً بلندگوهای ستونی ضد آب تهیه کنید.
نصب بلندگو سقفی

 بهترین برندهای باند سقفی

در بازار انواع مختلفی از برندها وجود دارد؛ ولی از نظر کیفی با هم متفاوت هستند. در زیر به معرفی بهترین و شناخته‌شده‌ترین باندهای سقفی از نظر کیفیت پخش صدا می‌پردازیم.

  • یاماها
  • فونیکس
  • JBL
  • بیسکو
  • جاسکو
  • MD

 این شرکت‌ها انواع مختلفی از باندها باتوجه‌به نیاز مشتریان را تولید کرده‌اند.

 جمع‌بندی

برای اینکه بتوانید از سیستم صوتی عالی در فضای ساختمان بهره‌مند شوید بهتر است هم در انتخاب نوع بلندگو و هم در نحوه نصب باند سقفی دقت کنید.  بلندگوهای اکتیو نیاز به سیم‌کشی ندارند؛ ولی بلندگوهای پسیو نیاز به کابل‌کشی دارند. پس بسته به نیاز و امکانات مکانی که در آن می‌خواهید سیستم صوتی نصب کنید یکی از این دو مورد را باید انتخاب کنید. برای اینکه مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید بهتر است از  متخصصین حرفه‌ای و کاربلد فروشگاه اینترنتی آوازک راهنمایی بخواهید. برای استفاده از خدمات مشاوره‌ قبل از خرید و تجربه خرید موفق و آگاهانه می‌توانید از سایت www.avazac.com بازدید کنید و یا با شماره 02191016050 تماس بگیرید.