نحوه مهیا کردن یک محیط بازی جذاب و مجهز برای کودکان

والدین، پرستاران کودک و مربیان مهدکودک، بیشتر از همه با بچه ها سر و کار دارند؛ سرگرم کردن بچه ها به ویژه برای افرادی که علاقه ندارند تا کودکانشان به طور مداوم با گوشی های هوشمند و تبلت ها کلنجار بروند، یک دغدغه بزرگ محسوب میشود. این روزها با پیشرفت تجهیزات بازی، خوشبختانه ایجاد تفریحات سالم برای کودکان به راحتی امکان پذیر شده است؛ تفریحاتی که علاوه بر پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جسم آنها را نیز تقویت میکند. درست کردن یک محیط بازی جذاب، رنگارنگ و ایمن یکی از بهترین روشهای تخلیه انرژی کودکان و سرگرم کردن آنهاست. اما بدیهی است که ساخته و پرداخته کردن هر فضایی قواعد و اصول خاص خود را دارد. همانطور که استفاده از خانه های بازی نیز باید تحت یک شرایط امن و پایدار صورت بگیرد. یک خانه بازی امن که همه جزئیات مانند استفاده از تاتامی  و عایق ایمنی ضربه گیر در آن به دقت پیاده شده است، کودکان را به برقراری ارتباط خوب و سازنده با یکدیگر تشویق میکند. هدف ما از نگارش این مطلب، بازگو کردن مهمترین نکات مربوط به نحوه تجهیز یک خانه بازی امن و شگفت انگیز برای کودکان است.

خانه بازی

اصول و قواعد تجهیز محیط بازی خانگی

کیفیت تجهیزات، ایمنی و تمام مقرراتی که در ساختن یک خانه بازی به کار گرفته میشوند، فواید بسیار زیادی دارند. کودکان در یک محیط جذاب و بانشاط، رفتارهای اجتماعی مناسب را در کنار یکدیگر تمرین میکنند. خانه بازی محلی برای کسب تجربه زندگی اجتماعی است و کودکان می آموزند که چطور حقوق یکدیگر را زیر پا نگذارند. کودک پس از اینکه به خانه بازی وارد میشود، حتی اگر تجربه قبلی نداشته باشد، میداند که چه رفتاری انجام دهد و چطور از وسایل استفاده کند؛ این شگفت انگیز است.

امنیت محیط بازی

یکی از مهمترین دلایل وضع مجموعه ای از قواعد و اصول در خانه ها و محیط های بازی، حفظ امنیت کودکان و نوجوانان است. با وجود آگاهی غریزی کودکان نسبت به محیط و خطرات احتمالی، در بیشتر مواقع باید راهنمای جامع و کاملی به منظور ساختن، پرداختن و نحوه استفاده از تجهیزات مورد نیاز خانه بازی ارائه شود. توصیه هایی که امکان بروز خطرات احتمالی را به طور قابل توجهی کاهش میدهند. بنابراین، به خاطر داشته باشید که پیش از هر اقدامی، حفظ سلامت کودکان در اولویت قرار بگیرد. به این منظور می توان از کفپوش گرانولی برای ایمن سازی کف در محیط های روباز و کفپوش کودک در فضاهای بسته استفاده کرد. 

تشویق کودکان در حین بازی

پدران و مادران پس از تجهیز یک خانه بازی ایده آل، باید کودک خود را به انجام مجموعه ای از رفتارهای مناسب تشویق کنند و لحظه به لحظه در کنار او باشند؛ نحوه برقراری تعامل، حل جدل های کلامی، تقسیم وظایف و کار گروهی، رفتارهایی است که یک کودک در خانه بازی یاد میگیرد

بازی و خلاقیت

نوآوری و خلق لحظات و تجربه های جدید باید بخش بزرگی از بازیها باشد اما به شرطی که از وسایل بازی به درستی استفاده شود؛ به عنوان مثال، زمانی که کودک با حالتی وارونه از سرسره پایین بیاید، احتمال شکستگی اندام و سایر جراحات وجود خواهد داشت. هر وسیله جدیدی که به خانه بازی وارد میشود، مقررات جدیدی هم به همراه خود خواهد آورد.

محیط بازی کودک

فواید ایجاد یک فضای اختصاصی برای بازی کودکان در خانه

بهتر است قبل از اینکه کارآمدترین و بهترین وسایل خانه بازی را معرفی کنیم، مزایای در اختیار داشتن یک فضای بازی اختصاصی در محیط خانه را باهم مرور کنیم؛ کودکانی که زمان بیشتری را به فعالیت های بدنی اختصاص میدهند، سطح ایمنی بالاتری دارند، مهارتهای حل مسائل مختلف را به مرور زمان می آموزند و کمتر مضطرب میشوند. مطالعات و پژوهش‌های مختلف ثابت کرده است که کودکانی که محیط بازی خاص خود را دارند،اجتماعی تر، آرام تر و شاداب تر هستند.

دوران کودکی بسیاری از ما با تاب خوردن های هرزگاهی در پارکهای کوچک محلی سپری شد، اما کودکان امروزی میتوانند تجهیزات بازی و حتی خانه بازی مخصوص و مورد علاقه خود را داشته باشند. در بازار اسباب بازی ها به حدی تنوع و رنگ وجود دارد که انتخاب وسایل یک خانه بازی مجهز، کاری دشوار و البته دوست داشتنی است. کودکی که خانه بازی مخصوص خود را داشته باشد، روزهایش را رویایی تر از همیشه سپری میکند و هرروز مهارت جدیدی می آموزد و خلاق تر از قبل میشود. زندگی مدرن و شهری، بسیاری از کودکان را مجبور به تحمل فضاهای تنگ و کوچک کرده است و بدیهی است که در محل سکونت آنها خبری از فضای باز اختصاصی و… نیست؛ به همین خاطر در این مطلب فهرست جامع و کاملی از تجهیزات بازی را معرفی میکنیم که کودکان در هر موقعیت و محیطی میتوانند از آنها استفاده کنند؛ سرسره های ساده، مانکی بارها و تاب ها حتی در فضاهای محدود آپارتمانی هم به خوبی کودک شما را سرگرم میکنند. مهارت های فیزیکی مختلف مانند حفظ تعادل و هماهنگی بین اعضای بدن از مزیت های اصلی این وسایل بازی هستند.

وسایل بازی کودکان و خانه های بازی اگر در فضاهای روباز تعبیه شوند، احتمال ابتلای کودکان به بیماریهایی مانند آلرژی و آسم به شدت کاهش پیدا میکند. البته با افزایش چشمگیر آپارتمان نشینی، پیدا کردن یک فضای مناسب برای بازی کودکان، کاری دشوار اما امکان پذیر است؛ بنابراین پیش از خرید هرگونه وسیله و تجهیزات بازی، همه جوانب و ویژگی های محل سکونت خود را در نظر بگیرید.

جذاب ترین تجهیزات بازی خانگی

سرسره ها

شاید ساده ترین وسیله بازی در محیط خانه، سرسره باشد؛ وسیله ای جذاب و سرگرم کننده که به کودکان مهارت های حرکتی مختلفی می آموزد. نصب و تجهیز سرسره ها نیز بسیار ساده است و اصلا دردسر ساز و پیچیده نیست؛ در عرض چند دقیقه نصب میشود و به همین خاطر انتخاب اول بسیاری از خانواده هاست. در یک خانه بازی استاندارد، دو نوع سرسره به کار میرود؛ سرسره هایی که کودک را به طور مستقیم و بدون هیچ پیچ و تابی، به سمت زمین هدایت میکنند و یا سرسره هایی که پر از پیچ و خم و هیجان انگیزتر هستند؛ کودکان عاشق سرعت و هیجان و ماجراجو، از هر دو نوع سرسره لذت خواهند برد!

مانکی بارها

یکی دیگر از وسایل بازی پرکاربرد و محبوب خانواده ها هستند؛ مانکی علاوه بر تقویت جسم، مهارت بدن کودک را در حفظ تعادل و هماهنگی میان اعضای بدن افزایش میدهند. مانکی بارها بهترین وسیله بازی برای کودکانی هستند که قصد دارند مهارت‌های حرکتی خود را ارتقا دهند و با یک ماجراجویی جدید دست و پنجه نرم کنند. مانکی بارها قابلیت نصب و استفاده در هر فضایی را دارند.برای اینکه کودک بیشترین بهره را از این وسیله ببرد، باید حداقل در ارتفاع یک متر و هشتاد سانتی متری و با رعایت تمام نکات ایمنی نصب شود تا کودک در حین بازی صدمه ای نبیند. البته برای پیشگیری از آسیب های احتمالی بهتر است که به هیچ وجه چشم از کودک خود برندارید.

بازی کودک

چرخ و فلک های خانگی

یک اسباب بازی بی نظیر که کودک را به حرکت وا می دارد و به او آموزش میدهد که چطور در یک موقعیت محدود، فضای خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. چرخ و فلک یک وسیله بازی کاملاً اشتراکی است که تقریباً تمام اندام کودک را در حین بازی درگیر میکند.

مجموعه تاب و سرسره

تاب یک وسیله بازی خاطره انگیز برای همه ماست و قطعاً دوست داریم تا کودکانمان نیز طعم این تجربه لذت بخش و هیجان انگیز را بچشند. تاب، عضلات دست و ساق پا را تقویت میکنند و هماهنگی بین اعضای بدن را بهبود میبخشند. تاب هم وسیله ای است که نصب و راه اندازی آن بسیار ساده است و به خوبی با  محدودیت محیط های آپارتمانی سازگار میشود. در بیشتر موارد، تاب ها در قالب یک مجموعه و در ابعاد و با متریال مختلف به بازار عرضه میشوند که شامل سرسره و مانکی بار نیز میشوند؛ پس با خیال آسوده، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

نسل جدید کودکان می‌توانند تمام تصورات و رویاهای خود را با استفاده از تجهیزات بازی مناسب، به حقیقت تبدیل کنند و این مسئله به آرامش روان کودکان کمک میکند. خانه های بازی ابعاد مختلف و تنوع گسترده ای دارند؛ یک خانه بازی ایده آل و استاندارد، حداقل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: درب، راه پله و پنجره.