معرفی انواع کاشی و سرامیک + کاربرد

کاشی و سرامیک، از انواع مصالح ساختمانی هستند که معمولا از خاک رس، شن و مواد معدنی مختلف ساخته می‌شوند. امروزه نمی‌توان ساختمانی را بدون استفاده از کاشی و سرامیک تکمیل کرد. کاشی و سرامیک از جمله مصالحی هستند که با تنوع زیادی از ویژگی‌های مختلف ساخته می‌شوند تا برای مصارف گوناگون و کاربری‌های متفاوت، مناسب باشند.در مقاله فوق به معرفی کاشی و سرامیک میپردازیم همراه گروه رضایی باشید.

از کاشی و سرامیک در تمامی ساختمان‌ها از مسکونی گرفته تا تجاری، اداری و صنعتی استفاده می‌شود. وجود تفاوت‌ها در مکان‌های مورد استفاده از کاشی و سرامیک، موجب می‌شود تا تفاوت‌هایی در ساختار کاشی و سرامیک مناسب برای هر مکان ظاهر شود. برای مثال کاشی و سرامیک مناسب برای محیط‌های صنعتی باید از مقاومت بالاتری نسبت به انواع مناسب برای ساختمان مسکونی برخوردار باشد. همچنین سرامیک‌های کار شده در قسمت حمام و سرویس بهداشتی باید جذب آب پایین و مقاومت خوبی در برابر رطوبت از خود نشان دهند تا در طول زمان دچار شکست و آسیب نشوند.

شما می‌توانید در بازار مصالح ساختمانی انواع گوناگون کاشی و سرامیک را با شکل‌ها و طرح‌های متفاوت ببینید.

انواع کاشی و سرامیک

کاربرد کاشی

کاشی، از دسته مصالحی است که فقط برای پوشاندن سطح دیوار از آن استفاده می‌شود و به دلیل نداشتن مقاومت لازم، نمی‌توان از آن‌ها برای پوشش کف استفاده کرد. استقامت کاشی در مقایسه با سرامیک، نسبت به میزان فشار زیاد و شدت گرما و سرما بسیار پایین است و در نتیجه برای مکان‌های بسته و با رطوبت پایین مناسب است.

از دیگر دلایلی که استفاده از کاشی‌ را برای دیوارها مناسب‌تر می‌کنند، درصد جذب بیشتر آن‌ها نسبت به سرامیک است (میزان جذب آب بیشتر، باعث تخریب سریعتر کاشی و سرامیک می‌شود).

کاربرد سرامیک

برعکس کاشی‌ها از سرامیک، می‌توان هم برای کف و هم دیوار استفاده کرد. اما به دلیل مقاومت بالای سرامیک، بهترین گزینه، استفاده از آن‌ها برای پوشش کف است. با آنکه استقامت سرامیک در مقابل فشار، رطوبت، سرما و گرما بیشتر از کاشی است، اما با این حال استفاده از آن‌ها نیز برای محیط‌های باز توصیه نمی‌گردد، زیرا درجه بالای حرارت و برودت هوا بر روی سرامیک‌ها نیز تاثیرگذار است و در صورت تمایل به استفاده از سرامیک در محیط‌های باز، خرید سرامیک لیماک که مقاومت بسیار بالایی دارند و برای این گونه امور ساخته می‌شوند، توصیه می‌شود.

دسته بندی کاشی و سرامیک

در یک دسته‌بندی، کاشی و سرامیک ها را می‌توان به دو نوع سرامیک پرسلان و غیر پرسلان تقسیم کرد.

کاشی و سرامیک معمولی

کاشی و سرامیک‌های غیرپرسلانی که به آن‌ها کاشی و سرامیک معمولی گفته می‌شود، از دانه‌های ریز و متخلخل ساخته می‌شوند. دمای پخت آن‌ها حدود 1000 درجۀ سانتی‌گراد بوده و در دو نوع لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شوند. نوع کاشی و سرامیک معمولی لعاب‌دار دارای انواع رنگی، سفید، ساده، براق و مات می‌باشد.

کاشی و سرامیک پرسلان

کاشی و سرامیک پرسلان و معمولی در مواد اولیه و نوع فراوری با یکدیگر متفاوت هستند. برای افزایش مقاومت به آن‌ها موادی همچون فلدسپات، سیلیس و گرانیت اضافه می‌کنند. همچنین آن‌ها در کوره‌هایی با دما و فشار بسیار زیادتر از نوع معمولی قرار می‌گیرند. به همین جهت استحکام و مقاومت بالاتری دارند. برای تولید کاشی و سرامیک پرسلان، خاک رس سفید را با فشار بالایی می‌سازند تا چگالی آن زیاد شود. دلیل این امر نیز آن است که مقاومت کاشی و سرامیک بالا رود. این نوع از کاشی و سرامیک، علاوه بر مقاومت بالا، ابعاد بسیار بزرگتری نیز نسبت به سایر کاشی و سرامیک‌ها دارند و در نتیجه قیمت آن‌ها هم به نسبت بالاتر است.

مزایای استفاده از کاشی و سرامیک پرسلان

از مزایای کاشی و سرامیک‌های پرسلان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت شیمیایی
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • استقامت در برابر حریق و دمای بالا
  • تنوع بالای طرح و رنگ

در مقابل، وزن بالای این کاشی و سرامیک‌ها و دشواری در جابه‌جایی آن‌ها، قیمت گران و الزام در به کارگیری نیروی ماهر و متخصص برای نصب آن‌ها، از معایب این گونه از کاشی و سرامیک‌هاست.

دسته بندی کاشی و سرامیک بر اساس لعاب

پیش‌تر نیز بیان شد که کاشی و سرامیک ها را می‌توان بر اساس دارا بودن یا نبودن لعاب دسته‌بندی کرد. اما لعاب برای کاشی و سرامیک چه اهمیتی دارد و داشتن ان چه ویژگی‌هایی به آن‌ها اضافه می‌کند. در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

انواع کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک لعاب دار

وجود لعاب در ساختار کاشی و سرامیک‌ها علاوه بر مقاوم ساختن آن‌ها، زیبایی و جلای خاصی به محصول خواهد بخشید. از جمله مزیت هایی که کاشی و سرامیک لعاب دار نسبت به نوع بدون لعاب خود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دوام بیشتر

لعاب موجب افزایش استحکام و مقاومت کاشی و سرامیک با گذشت زمان شده و احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها را کاهش می‌دهد.

  • مقاوم در برابر خراشیدگی

داشتن لعاب از کاشی و سرامیک در برابر خط و خراش و آسیب‌های فیزیکی جلوگیری می‌کند.

  • تسهیل مراقبت

لعاب موجب می‌شود تا نگهداری و نظافت کاشی و سرامیک بسیار آسان‌تر شده و آلودگی‌ها به‌راحتی از سطح آن پاک ‌شوند.

  • افزایش مقاومت در برابر آب

دارا بودن لعاب به بالا رفتن مقاومت کاشی و سرامیک در برابر آب و رطوبت منجر می‌شود.

  • افزایش مقاومت در برابر آتش

از آن‌جایی که لعاب در دمای بالا بر روی کاشی و سرامیک قرار می‌گیرد، استفاده از آن علاوه بر مقاومت خوب در برابر آب، مقاومت کاشی و یرامیک را در برابر آتش و دمای بالا نیز افزایش می‌دهد.

با وجود مزایای زیاد کاشی و سرامیک لعاب‌دار می‌توان گفت که استفاده از آن‌ها در تمامی مکان‌ها مناسب نخواهد بود. سرامیک‌های لعاب‌دار برای استفادهدر قسمت‌های مرطوب و یا فضای باز مناسب نخواهند بود به همین علت بهتر است از نوع بدون لعاب آن‌ها در این فضاها استفاده شود.

در ادامه، گونه های دیگری از انواع سرامیک‌ها خدمت شما همراهان گرامی معرفی می‌شوند. با ما همراه باشید.

معرفی انواع سرامیک

سرامیک اسلب

سرامیک اسلب از زیر شاخه‌های سرامیک‌های پرسلان که دارای لعابی براق و یکدست و دارای لبه‌های کالیبره است، می‌باشد. مواد معدنی مورد استفاده برای ساخت این نوع سرامیک و دستمزد نصب آن‌ها بسیار زیاد بوده و به همین دلیل، معمولا از این گونه سرامیک‌ها در مکان‌های لوکس و اداری استفاده می‌شود.

سرامیک ضد اسید

این نوع از سرامیک، همان‌طور که از نام آن پیداست، یک نوع لعاب مقاوم به اسید دارد که در مقابل شوینده‌های حاوی اسید، استقامت بسیار بالایی دارد و علاوه بر این، لعاب ضد اسیدی آن خاصیت مقاومت در برابر سایش و شستشوی مکرر را نیز دارا می‌باشد. بنابراین استفاده از سرامیک‌های ضد اسید، در مکان‌هایی مانند حمام و دستشویی و محل‌هایی مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های طبی و…که نیاز به ضدعفونی کردن پی در پی دارند، بسیار مناسب خواهد بود.

سرامیک آنتی باکتریال

برخی از انواع سرامیک‌ها و کاشی‌ها، از نوع آنتی باکتریال هستند. آنتی باکتریال بودن به این معناست که سرامیک و کاشی نیازی به شستشو نداشته و خودشان دارای ویژگی خودنظافتی هستند و در صورت قرار گرفتن در برابر اشعه ماورا بنفش، خود را از آلودگی‌ها پاک می‌کنند. برای ساخت این نوع از کاشی و سرامیک از تکنولوژی نانو استفاده می‌شود و می‌توان آن را پیشرفته‌ترین نوع کاشی و سرامیکی دانست که در کشور تولید می‌شود.

سرامیک مینیاتوری

کاشی و سرامیک می‌تواند در اندازه‌های بسیار کوچک و با خاصیت جذب آب بسیار پایین ساخته و عرضه شود. نصب این مدل از طریق چسب کاشی و سرامیک ساتکس انجام می‌شود و به دلیل آنکه بندهای بسیار زیادی دارند، ضریب اصطکاک بر روی آن‌ها نیز بسیار بالاست.

انواع کاشی

کاشی‌ها نیز مانند سرامیک‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

کاشی های لعابی دیواری

هنگام پخت این نوع کاشی‌ها، حرارتی بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد به آن‌ها داده می‌شود و یک طرف آن‌ها پوشیده شده از لعاب‌های براق، نیمه براق و مات است. بیشترین استفاده از این نوع کاشی‌ها برای پوشش دیوار آشپزخانه، حمام، دستشویی و مراکز بهداشتی است.

کاشی و سرامیک

کاشی های آجر شیشه ای

در واقع این نوع کاشی، به نوع خاصی از آجرها گفته می‌شود که برای جلوگیری کردن از عبور نور در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همۀ ما می‌دانیم که همه فضاهای مختلف به نور نیاز دارند. از طرفی نیز استفاده از شیشه های فراوان در ساختمان، استحکام خوبی نخواهد داشت، برای حل این مشکل می‌توان از کاشیهای طرح آجر شیشه‌ای استفاده کرد که هم استحکام و مقاومت بالایی داند و هم قابلیت انتقال نور را دارند.

کاشی های آسفالتی

برای ساخت این کاشی‌ها، از ترکیب چسبنده‌های قیری مخصوص مواد رنگی و فیبرهای آزبستی استفاده می‌شود. این کاشی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را بر روی زیرسازهای بتنی، چوبی و آسفالت ماستیک نصب کرد. عمر مفید این نوع کاشی‌ها حدود سی سال است و در حال حاضر، صاحبان ویلاهای روستایی تمایل زیادی برای استفاده از این نوع کاشی‌ها دارند.

کاشی های چینی

کاشی چینی از طریق ترکیب کردن خشت‌های دانه ریز و برخی از مواد معدنی دیگر ساخته می‌شود. این نوع کاشی به دلیل تراکم بسیار بالا، مقاومت زیادی در برابر سایش و رطوبت داشته و به همین جهت نیز کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان دارد.

کاشی موزائیکی

کاشی موزائیکی به کاشی‌هایی گفته می‌شود که از خاک پرسلانی دانه ریز یا شیشه ساخته شده و اندازه‌ای حدود ۵ سانتی مترمربع یا کمتر دارد. این کاشی در مقابل ضربه، سایش، رنگ و جذب آب استقامت زیادی دارد و به راحتی می‌تواند برای پوشش‌های مختلف، مورد استفاده قرار گیرد.