معرفی انواع قفسه بندی انبار فلزی و کاربرد آنها

قفسه بندی فلزی از کاربردی ترین و متنوع ترین انواع قفسه در انبار می باشد که استحکام بسیار بالایی داشته و چیدمان کالا در آنها به صورت دستی و با پالت و لیفتراک قابل انجام است. یکی از مسائل بسیار مهم در تجهیز انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی، سازگاری قفسه ها با نوع کالا می باشد. به همین دلیل لازم است ابتدا شرایط و ویژگی های هر یک از قفسه ها بررسی و در نهایت گزینه ایده آل انتخاب شود. در ادامه پرکاربردترین انواع قفسه بندی فلزی انبار و ویژگی های آنها را بررسی و معرفی خواهیم کرد.

انواع قفسه بندی فلزی انبار

انواع قفسه بندی انبار فلزی

یکی از مهم ترین پارامترهایی که می توان برای دسته بندی انواع قفسه بندی انبار در نظر گرفت، نحوه چیدمان کالاها و نوع کاربردشان می باشد. بر همین اساس می توان آنها را به انواع قفسه های بار دستی، قفسه بندی بار پالتی و قفسه بندی بار شاخه ای و قفسه های فروشگاهی قرار داد. این قفسه ها هر یک دارای زیرمجموعه های متعددی هستند که عبارتند از:

قفسه بندی بار دستی

قفسه بندی بار دستی نوع خاصی از قفسه ها می باشد که چیدمان و حمل و جا به جایی کالا توسط اپراتور انسانی و بدون ماشین آلات پیشرفته قابل انجام است. این قفسه ها گزینه ایده آلی برای کالاهای سبک در اندازه و ابعاد کوچک بوده و نه تنها در انبارهای صنعتی، بلکه در انبارهای خانگی نیز می توان از آنها استفاده نمود. کاربردی ترین انواع قفسه بندی بار دستی شامل موارد زیر می باشد:

قفسه بندی مشبک

قفسه مشبک فلزی که با نام قفسه بندی پیچ و مهره ای نیز شناخته شده است، از نبشی های سوراخ دار و کفی های فلزی و مسطح تشکیل شده اند. این قفسه ها به صورت چند طبقه قابل اجرا بوده و ارتفاع هر ردیف را می توان بر اساس نوع کالا براحتی و با استفاده از پیچ و مهره های روی نبشی تنظیم کرد. از مهم ترین ویژگی های قفسه بندی مشبک می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • بدنه تمام فلزی این قفسه ها قابل شستشو بوده و در برابر نم و رطوبت مقاومت دارند.
  • چیدمان کالا در این قفسه ها توسط نیروهای انسانی قابل انجام است.
  • عمق ردیف های قفسه های پیچ و مهره ای دارای تنوع بالایی بوده و بر اساس نوع کالا می توان گزینه ایده آل را انتخاب نمود.
  • نصب و راه اندازی قفسه های مشبک فلزی انبار بسیار آسان بوده و در کمترین زمان انجام میشوند.
  • قیمت قفسه های مشبک نسبت به سایر انواع قفسه ارزان تر است.
قفسه مشبک فلزی انبار

قفسه بندی راک کفپوش دار سبک

از دیگر انواع قفسه بندی فلزی انبار می توان به قفسه های راک کفپوش دار سبک یا لانگ اسپن اشاره کرد که دارای کفپوش های فلزی بسیار مقاوم بوده و بین طبقات پله های متعدد در نظر گرفته میشود. این قفسه ها به صورت چند طبقه اجرا شده و بدنه تمام فلزی آنها استقامت بالایی در برابر وزن کالاها و تردد انسان بین طبقات دارد.

در ساختار قفسه های لانگ اسپن اجزای متعددی همچون قاب، کفی ستون، بازوها، مهاربند، ستون استفاده شده و تمام اتصالات آن توسط پیچ و مهره های فلزی قابل انجام است.

قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین

از نظر قدرت تحمل و همچنین قیمت انواع قفسه انبار، قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین در سطح بالاتری نسبت به نوع راک کفپوش دار سبک قرار دارد. این قفسه ها از نظر ساختار کاملا شبیه به راک کفپوش دار سبک هستند، با این تفاوت که در هر طبقه تا 20000 کیلوگرم را می توانند تحمل کنند. چیدمان کالا در این قفسه ها به کمک نیروهای انسانی انجام شده و امکان تردد چرخ های دستی بین طبقات آنها وجود دارد.

قفسه بندی بار پالتی

در انبارهای صنعتی، کالاهایی که دارای بسته بندی بوده و از نظر شکل و ابعاد مشابه هم هستند را می توان روی پالت قرار داد. سپس این پالت ها به کمک ماشین هایی از قبیل لیفتراک جا به جا شده و درون طبقات مختلف قفسه های فلزی مخصوص چیده میشوند. قفسه بندی های فلزی که برای بارهای پالتی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی پالت راک یکی از مقاوم ترین انواع قفسه های فلزی انبار می باشد که در انبارهای بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. این قفسه ها برای نگهداری بارهای چیده شده روی پالت طراحی شده و از کف تا سقف انبار را تا 10 طبقه پوشش می دهند. چیدمان و جا به جایی کالاها در این قفسه ها به کمک لیفتراک و سایر ماشین آلات لجستیک انجام میشود.

چیدمان سازه های قفسه های پالت راک به صورت ردیفی انجام شده و راهروهایی برای تردد لیفتراک بین آنها در نظر گرفته میشود. با توجه به عرض دهانه ردیف های این قفسه ها، یک تا دو پالت در کنار هم به صورت ردیفی می توانند چیده شوند و به همین دلیل سیستم جا به جایی بار در آنها by order می باشد. لذا گزینه ای ایده آل برای چیدمان کالاهای دارای تاریخ انقضا به شمار می رود.

قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی خودراهرو

یکی از چالش های بزرگ در انبارهای بزرگ، کمبود فضا برای قرار گرفتن ردیف های متعدد قفسه می باشد. برای حل این مشکل نوع خاصی از قفسه های فلزی طراحی شده اند که با نام قفسه بندی خودراهرو یا درایوین شناخته شده هستند. ساختار این قفسه ها به گونه ای می باشد که راهروهای بین قفسه ها به طور کامل حذف شده و در داخل قفسه تونل برای تردد لیفتراک تعبیه شده است. ریل های روی قاب قفسه های خودراهرو محل قرار گرفتن پایه های پالت های لبه دار می باشد و در تمام این قفسه ها چیدمان بار تنها به کمک لیفتراک های شاخک دار قابل انجام است.

انتهای تونل قفسه های درایوین را می توان باز کرد تا چیدمان با سیستم FIFO امکان پذیر شود. همچنین لازم به ذکر است که این قفسه ها به صورت چند طبقه قابل اجرا بوده و ریل های روی قاب مانع از فشار وارد کردن پالت های ردیف های بالا به پایین خواهند شد.

قفسه بندی شاتل درایوین

از پیشرفته ترین انواع قفسه بندی انبار فلزی، قفسه های شاتل درایوین می باشند که در انبارهای مکانیزه مورد استفاده قرار میگیرند. ساختار این قفسه ها کاملا شبیه به قفسه های خودراهرو می باشد، با این تفاوت که چیدمان و جا به جایی پالت ها درون تونل قفسه به کمک شاتل های قابل کنترل از راه دور صورت میگیرد. این شاتل ها قادرند در هر دقیقه پالت های حاوی بار را 30 تا 32 متر جا به کنند و پالت بدون بار 63 تا 66 متر در دقیقه به کمک آنها جا به جا میشود.

قفسه بندی بار شاخه ای

سازگار قفسه با ویژگی های فیزیکی بارها از مهم ترین فاکتورها در انتخاب قفسه های انبار می باشد. بر همین اساس برای بارهایی که به صورت رول شده بسته میشوند امکان چیدمان در قفسه های فوق را نداشته و برای چیدمان و دسترسی آسان به آنها نوع خاصی از قفسه های فلزی را به کار میبرند که عبارتند از:

قفسه بندی کانتی لور

قفسه بندی کانتی لور یا قفسه بندی بازویی از دیگر انواع قفسه بندی فلزی انبار می باشد که روی سازه آنها بازوهای فلزی نصب میشود. بازوهای شبیه به شاخک های مقاوم در این قفسه ها به محلی برای چیدمان کالاهایی همچون فرش و موکت، لوله های پلاستیکی و فلزی، تخته های ام دی اف و انواع الوار تبدیل میشود.

شاخک های روی این قفسه ها مقاومت بسیار بالایی داشته و در انبارهای صنعتی و انبار فروشگاه های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند.

قفسه بندی فروشگاهی و اداری

نوع دیگری از قفسه های فلزی بیشتر در ادارات و فروشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و نسبت به موارد بالا از مقاومت کمتری برخوردار هستند. علاوه براین، چیدمان کالاها و اسناد و مدارک و غیره روی این قفسه ها توسط نیروهای انسانی قابل انجام می باشد. از جمله زیرمجموعه های این قفسه ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • قفسه بندی بایگانی متحرک
  • قفسه بندی فروشگاهی
  • قفسه ایزی راک

سخن آخر

همان طور که در طول متن اشاره شد، قفسه های فلزی دارای تنوع بسیار بالایی بوده و اغلب آنها برای چیدمان کالاهای سنگین با تعداد زیاد در محیط های صنعتی و انبار کارخانجات مورد استفاده قرار میگیرند. به دلیل وزن سنگین کالاهایی که در این قفسه ها نگهداری میشوند، بدنه سازه قفسه باید با متریال های با کیفیت و بر اساس استانداردها ساخته شود. در غیر این صورت احتمال ترک و شکستگی و سقوط بار و خسارت های جانی و مالی وجود خواهد داشت.

برای خرید انواع قفسه بندی فلزی انبار با بالاترین کیفیت می توانید از محصولات انبار تجهیز آسیا استفاده کنید. این قفسه ها دارای تنوع بسیار بالایی بوده و همگی با فلزات مرغوب و بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید و دارای گارانتی یک ماه و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند. جهت آشنایی بیشتر با این محصولات و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید به وبسایت انبار تجهیز آسیا مراجعه نموده یا با شماره تلفن 02636107893 یا یا 02636109774 تماس بگیرید.