مشخصات وزن رابیتس و انواع آن

رابیتس‌ها از ورق‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین ساخته شده و با توجه به نوع فعالیت، وزن‌های متفاوتی دارند. در این مقاله ضمن بررسی مشخصات وزن رابیتس، شما را با انواع مختلفی از این محصول آشنا کرده و اطلاعات شما را در زمینه خرید هر کدام افزایش می‌دهیم.

رابیتس چیست؟

به یکی از مصالح فولادی که مقاومت بالایی داشته و کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد، رابیتس گفته می‌شود. در واقع رابیتس دارای انواع مختلفی بوده و با توجه به تعداد ستون‌ها در یکی از دسته‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل مزایای بیشمار خود از کاربرد‌های وسیعی برخوردار بوده و دارای اشکال مربعی، لوزی و دایره‌ای است.

البته ظاهر چشمه‌های رابیتس ساخت ایران، بیشتر به متوازی الاضلاعی با دو زاویه تند و باز شباهت دارد. به طور کلی چشمه‌های رابیتس به دلیل توانایی بالا در جذب انرژی و مستهلک کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چشمه‌ها از مقاومت بالایی برخوردار بوده و مانع تغییر شکل می‌شوند. همچنین باید زوایای استانداردی داشته تا بتوانند جذب انرژی و نحوه پخش آن در ورق را به درستی انجام دهند.

کاربرد‌های رابیتس

این ورق مشبک به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنی که نقش مهمی در نگهداری ملات داشته و به انجام فرایند سنگ کاری کمک می‌کند. البته در سیمان کاری نما و گچ کاری سقف نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.
به طور کلی این ورق برای ساخت قفس آهنی مورد استفاده قرار گرفته و در مقایسه با توری از مقاومت بالایی برخوردار است. بنابراین در صنعت مجسمه‌سازی کاربرد داشته و می‌تواند برای فرم دادن منحنی‌های مرکب و سطوح سه بعدی پیچیده با گچ، خاک رس و… مورد استفاده قرار بگیرد.

مشخصات وزن رابیتس

رابیتس سبک از ۹ ستون تشکیل شده و ۶۵۰ گرم وزن دارد. در مقابل رابیتس سنگین ۱۱ ستون داشته و ۸۳۰ گرم وزن دارد. رابیتس نیمه سنگین نیز دارای ۹ ستون بوده و ۷۸۰ گرم وزن دارد. به طور کلی رابیتس‌ها با توجه به وزن خود از کاربرد‌های متفاوتی برخوردار بوده و می‌توانند در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع رابیتس

در ادامه انواع رابیتس را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنیم تا بر اساس بودجه و نیاز خود بهترین نوع این محصول فولادی را خریداری کنید. به طور کلی رابیتس‌ها بر اساس سه مولفه تعداد ستون، وزن و چشمه تقسیم بندی می‌شوند:

انواع رابیتس با توجه به تعداد ستون

با توجه به نوع نیاز و نحوه استفاده از این ورق، رابیتس با تعداد ستون‌های متفاوت تولید می‌شود. در ایران رابیتس بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌سازی دارد و ممکن است به صورت ۹، ۱۱ یا ۱۳ ستونه طراحی شود. البته نوع دیگری از رابیتس دارای ۱۷ ستون است که در ایران کاربرد نداشته و استفاده از آن در کشور‌های دیگر رایج‌تر است.

به طور کلی در میان انواع مختلف این محصول، رابیتس ۱۳ ستونه کیفیت بسیار بالایی داشته و از قیمت بیشتری برخوردار است. همچنین برای گچ کاری سقف و نمای ساختمان مناسب بوده و نباید در سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار بگیرد. در مقابل رابیتس ۹ ستونه برای به کارگیری در سقف‌های کاذب پیشنهاد مناسبی محسوب می‌شود.

انواع رابیتس با توجه به وزن

رابیتس یک ورقه فولادی است که با توجه به ضخامت خود، وزن متفاوتی دارد. در صورت افزایش ضخامت، وزن رابیتس بیشتر می‌شود و این موضوع بر قیمت این محصول نیز تاثیر می‌گذارد.

به طور کلی رابیتس‌ها با توجه وزن خود در یکی از دسته‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین قرار گرفته و در انواع سقف کاذب، نمای ساختمان و… استفاده می‌شوند.

به هنگام خرید این محصول توجه به وزن رابیتس از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اندازه‌گیری آن با باسکول لازم و ضروری است. زیرا یکی از نکات مهم در خرید رابیتس مربوط به مشخصات وزنی بوده و این مورد بر روی بسته‌بندی ذکر نمی‌شود.

انواع رابیتس با توجه به چشمه

چشمه‌ها یا روزنه‌های بین ستون‌ها یکی دیگر از عوامل موثر بر دسته‌بندی انواع رابیتس هستند. به طور کلی رابیتس‌های موجود در بازار به صورت ۲ یا ۳ چشمه تولید شده و از اشکال مختلفی همچون دایره، مربع، لوزی و متوازی الاضلاع تشکیل شده‌اند.

با افزایش تعداد چشمه‌ها، ابعاد محصول کوچک‌تر می‌شود بنابراین توجه به اندازه بهینه زاویه چشمه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در کم یا زیاد کردن جذب انرژی موثر است. در صورت کم بودن اندازه چشمه‌ها، مقاومت بالایی در برابر جذب انرژی ایجاد می‌شود و در صورت زیاد بودن اندازه چشمه‌ها، مقدار زیادی انرژی هدر می‌رود.

مزایا و معایب رابیتس

رابیتس به راحتی قابل سفارش بوده و در بازار به وفور یافت می‌شود. این ورق از اجرای مناسبی برخوردار بوده و کاملا طرح‌پذیر است. همچنین توانایی ایجاد طرح‌های مختلف را داشته و سرعت اجرای بسیار خوبی دارد.

به طور کلی رابیتس با توجه به شرط رعایت اصول مهندسی و جوش مناسب مورد استفاده قرار گرفته و استحکام بالایی دارد. در مقابل به صورت ضد صدا طراحی نشده و از خاصیت آکوستیک برخوردار نیست. همچنین در سنگین شدن وزن سازه موثر بوده و ممکن است در اثر ارتعاشات ناشی از لرزش ساختمان دچار ترک شود.

این ورق فولادی با گذشت زمان و در معرض رطوبت دچار خوردگی در اجزای شاسی کشی (خصوصا در محل‌های جوش) می‌شود و در صورت محدودیت فضای گچ کاری خاصیت طرح‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

قیمت رابیتس

قیمت رابیتس به وزن ورق خریداری شده بستگی دارد. نرخ ورق نیز با توجه به نوسانات موجود پیوسته در حال تغییر است. به طور کلی در صورت به کارگیری رابیتس در سقف‌های کاذب، توجه به وزن محصول اهمیتی ندارد. در مقابل به هنگام استفاده از رابیتس در نما، تحمل وزن سنگ نما اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با توجه به این موارد می‌توان گفت که قیمت رابیتس به تعداد ستون‌ها بستگی نداشته و با توجه به ضخامت ورق‌ها تعیین می‌شود.

تشخیص کیفیت رابیتس

برای بررسی کیفیت رابیتس آن را چند بار بر روی زمین بزنید. در صورتی که تکه‌های گالوانیزه جدا شده و بر روی زمین ریختند رابیتس انتخابی شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و برای خرید مناسب نیست. به طور کلی شما عزیزان می‌توانید با کمک گرفتن از یک متخصص، انتخاب هوشمندانه‌ای داشته و تجربه خوبی از خرید رابیتس کسب کنید.