سنگ سفید نما

سنگ سفید نما در ساخت و ساز اهمیت بالایی دارد و امروزه مورد توجه معماران و طراحان، بخصوص طرفداران سبک مدرن و مینیمال، قرار گرفته است. به طور کلی در زمینه ی نمای داخلی و بیرونی ساختمان، چه در بازسازی و چه در ساخت و ساز، سنگ طبیعی جایگاه مهمی در بازار دارد. رنگ سفید سنگ در نمای ساختمان علاوه بر ایجاد جذابیت، ظاهری مدرن به ساختمان می بخشد که هیچ گاه نه خسته کننده شده و نه از مد می افتد. سنگ های گوناگونی با تم رنگی روشن وجود دارند اما همه آنها مناسب استفاده در نمای ساختمان یا در هر منطقه جغرافیایی نیستند. برای انتخاب صحیح سنگ سفید نما، با ما همراه باشید.

سنگ سفید مناسب نمای ساختمان

سنگ نما سفید باید با توجه به نوع طراحی ومعماری مورد نظر، شرایط آب و هوایی منطقه، بررسی میزان جذب آب سنگ، بودجه شما و … انتخاب شود. همانطور که بیان شد، از هرنوع سنگی برای ساختمان نمیتوان استفاده کرد و باید شرایط و ویژگی های سنگ مورد بررسی قرار گیرند. به طور کلی سنگ هایی برای استفاده در نمای ساختمان مناسب هستند که دارای ویژگی های زیر باشند:

ویژگی های لازم برای سنگ سفید نما ساختمان

  • مقاومت، استحکام بالا
  • مقاومت در برابر تغییرات آب وهوایی شدید(بارش باران، برف، یخ زدگی، تابش مستقیم آفتاب و …)
  • میزان جذب آب سنگ ها باید پایین باشد و رطوبت و بارش ها باعث آسیب یا شوره زدن آنها نشود.
  • میزان ساب پذیری سنگ مناسب باشد و بافت و ظاهر آن در مدت زمان طولانی دچار تغییر نشود.
  • برای به حداقل رسیدن احتمال سقوط سنگ از نما، وزن، تخلخل و میزان چسبندگی آن به ملات، مناسب و قابل قبول باشد.
  • جرم پذیری پایینی داشته باشد تا به مرور زمان با جذب کثیفی و آلودگی و یا حتی رنگ پریدگی، دچار مشکل ظاهری نشود.
  • به راحتی و با مقداری آب، قابل شستشو و تمیز شدن باشد.
  • قابلیت انعکاس نور در برخی از فرآوری ها نیز میتواند زیبایی بیشتری به نما ببخشد.

انواع مختلف سنگ سفید نما ساختمان

سنگ سفید نما، اغلب در نماهای کلاسیک، مدرن و مینمیمال یا حتی سبک های معماری اروپایی، مورد استفاده قرار میگیرد. در ایران نیز انواع مختلفی از سنگ های سفید از گذشته تا کنون مورد استقبال و استفاده قرار گرفته اند. در ادامه به توضیح مختصر برخی از رایج ترین سنگ های سفید ساختمانی پرداخته ایم.

  سنگ سفید کریستال یا چینی برای نمای ساختمان

سنگ های کریستال یا چینی، از جمله مقاوم ترین سنگ های ساختمانی هستند. از این سنگ ها با فرآوری های متنوع و در ابعاد گوناگون، برای کاربرد های مختلف ساختمان استفاده میشود. کریستال ها سنگ های آهکی دگرگونی هستند که با داشتن بلور های ریز، مانند سنگ های مرمر، جذابیت ویژه ای دارند. سنگ های چینی درغالب پرداخت و فرآوری های مختلفی تولید میشوند که میتواند ویژگی های آنها را متفاوت کند.

برخی از سنگ های چینی معروف عبارتند از:

  • چینی نیریز
  • چینی مایا
  • چینی ازنا
  • چینی الیگودرز
  • چینی سیرجان

سنگ سفید کریستال یا چینی، نیریز سندبلاست چرمی

سنگ سفید چینی نیریز، یکی از سنگ های  بسیار مقاوم و با جذب آب کم است. در صورت نصب صحیح، این سنگ به خوبی با ملات درگیر شده و با داشتن وزن کم، برای استفاده در سنگ سفید نما، بسیار مناسب است. در سنگبری پارس، سنگ نیریز سندبلاست چرمی، با سورت بندی مختلفی تولید میشود که میتواند آن را به صورت سورت یکدست ارائه دهد. دربرابر تغییرات شدید آب وهوایی واکنش نشان نداده و به مرور زمان دچار هیچ گونه تغییر ظاهری نخواهد شد. به همین دلیل این سنگ در هرمنطقه جغرافیایی سردسیر یا گرمسیر قابل استفاده است.

بافت چرمی این سنگ موجب جذب نشدن کثیفی و آلودگی به سطح آن شده و گرد وغبار اندکی که ممکن است به خود بگیرد، با آب برطرف میشود. انعکاس نور این سنگ در شب، جذابیت نمای ساختمان را دوچندان خواهد کرد. از دیگر ویژگی های این سنگ محبوب، قیمت مناسب این سنگ نسبت به سایر سنگ های سفید با کیفیت مشابه است.

به جرات میتوان گفت: سنگ نیریز سندبلاست چرمی، همه خصوصیات لازم برای یک سنگ نما سفید ایده آل را دارد.

معایب سنگ چینی یا کریستال

تم رنگی سنگ های کریستال سفید است اما بسته به نوع و سورت سنگ و بدلیل داشتن عناصر مختلف مانند کربن، کلرید و … رگه یا هاله های با رنگ های طوسی یا مشکی یا حتی صورتی خواهند داشت. در سنگبری پارس، سورت بندی متنوع سنگ نیریز سندبلاست چرمی این مشکل را برطرف نموده است.

استفاده از سنگ تراورتن برای نمای ساختمان

سنگ های تراورتن با رواج نمای رومی ساختمان ها، در سال های اخیر، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. وزن سبک، تخلل بسیار، درگیری زیاد سنگ با ملات و چسبندگی بالای سنگ به نما و به طور کلی کاهش بار ساختمان، از ویژگی های مثبت این سنگ ساختمانی می باشد. هرچه سنگ های تراورتن روشن تر و به رنگ سفید نزدیک تر و اصطلاحا یکدست تر باشند، قیمت بالاتری نیز دارند. تراورتن ها بیشتر در نمای رومی ساختمان ها به چشم میخورند. این متریال بدلیل ساب پذیری بالا و انعطاف که از خود نشان داده است، میتواند در ریزه کاری ها و جزئیات نما نیز به کارگرفته و برش داده شود. در ادامه به بیان برخی از معایب این سنگ خواهیم پرداخت.

معایب سنگ های ساختمانی تراورتن

نقطه ضعف اصلی سنگ های تراورتن، میزان جذب آب بیشتر آنها نسبت به سنگ های چینی، گرانیت و مرمریت ها می باشد. اگرچه تخلخل موجود در سنگ های تراورتن به عنوان ویژگی مثبت برای نمای ساختمان محسوب میشود اما این تخلخل میتواند به جذب بیشتر آب نیز کمک کند.

شوره زدن سطح سنگ بخصوص در نمای ساختمان، میتواند جلوه و ظاهر ساختمان را به طور کلی تغییر دهد و در برخی موارد باعث خرد شدن یا شکستگی سنگ شود. استفاده از سنگ های تراورتن در کف محیط های بیرونی ساختمان، در هیچ منطقه ای توصیه نمیشود اما در مناطق گرم و خشک و با رطوبت پایین، از سنگ های تراورتن برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان میتوان استفاده کرد.

تراورتن ها به رنگ سفید یکدست نیستند و اصطلاحا سفید ترین آنها، متمایل به کرمی میباشد اما اغلب ثبات رنگی نداشته و بعد از مدتی دچار رنگ پریدگی خواهند شد و چند درجه از رنگ اولیه روشن تر به نظر میرسند.

برخی از معروف ترین سنگ های تراورتن سفید عبارتند از:

  •  عباس آباد
  •  دره بخاری
  • آتشکوه
  • حاجی آباد
  •  آبگرم محلات
  • طبس
  •  ابیانه و …

  سنگ تراونیکس سفید نما (ترامیت سفید)

قسمت هایی از سنگ های تراونیکس، مرمر و قسمت های از آن تراورتن هستند. نحوه شکل گیری این سنگ ها باعث ایجاد چنین سنگ منحصر به فردی شده است. این سنگ، همزمان ویژگی سنگ های مرمر و تراورتن را دارد. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، استفاده از این سنگ ها در داخل ساختمان و محیط های گرم و خشک توصیه میشود.

  سنگ گرانیت سفید نما

گرانیت یکی از مقاوم ترین سنگ های ساختمانی است. علارقم ویژگی های مثبت بسیار زیاد، سطح این سنگ صاف و بدون تخلخل است و درگیری کمی با ملات دارد. وزن بالایی دارد و نصب آن در نمای ساختمان نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد.

علاوه بر سنگ های معرفی شده، سنگ سفید نما دیگری نیز در بازار عرضه میشود که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

سنگبری پارس

گروه کارخانجات و معادن سنگ پارس، از سال 1379 با استخراج و بهره برداری از معادن مختلف و تولید سنگ های ساختمانی، به بازار سنگ وارد شد. در سال های اخیر، با توجه به درخواست بازار و رواج طراحی های مدرن و تغییر سلیقه مشتریان، این مجموعه در تلاش برای تولید سنگ های ساختمانی با فرآوری و پرداخت های خاص و جدید بوده است. شما عزیزان در مجموعه سنگبری پارس میتوانید سنگ هایی با بافت متفاوت مشاهده کنید که نه تنها در ایران، بلکه در دنیا بی نظیر است. برای مراجعه به سایت سنگبری پارس و مشاهده محصولات و همچنین جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان، اینجا کلیک کنید.