روش اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

در دنیای مدرن امروز ساختمان های چند طبقه و برج ها و آسمان خراش در حال گسترش هستند. این امر باعث شده که این سازه ها دارای چندین طبقه منفی باشند که فاضلاب آن را به پایین ترین طبقه منتقل می کند. با توجه به اینکه شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در نزدیکی سطح زمین قرار دارد و از لحاظ ارتفاعی دارای اختلاف با نقطه تخلیه فاضلاب ساختمان است باید از ایستگاه پمپاژ فاضلاب جهت اتصال فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب شهری استفاده کرد.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب چیست؟

ایستگاه پمپاژ فاضلاب یا لیفت استیشن فاضلاب یکی از تجهیزات انتقال فاضلاب می باشد. هدف اصلی استفاده از ایستگاه پمپاژ فاضلاب انتقال فاضلاب به شکل عمودی است. لیفت استیشن شامل یک مخزن و پمپ فاضلابی می شود که با توجه به دبی فاضلاب انتخاب می شود.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب چیست

روش اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

جهت اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب در یک ساختمان، چهار مرحله طراحی، انتخاب تجهیزات، ساخت و نصب به ترتیب طی می شود.

طراحی لیفت استیشن

طراحی لیفت استیشن شامل بررسی تعداد واحد های ساختمان، تعداد افراد ساکن، نوع کاربری، کیفیت فاضلاب، میزان لیفت فاضلاب و طول افقی انتقال فاضلاب می شود. برای ساختمان مسکونی دبی فاضلاب به ازای هر نفر 200 لیتر در شبانه روز در نظر گرفته می شود و این عدد برای ساختمان اداری 70 لیتر در شبانه روز است.

کیفیت فاضلاب می تواند بهداشتی و یا صنعتی باشد. در صورت اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب برای فاصلاب های صنعتی باید از مخازن مخصوص و هم چنین پمپ های خاص استفاده شود تا مخزن و پمپ دچار آسیب نشوند.

در نظر گرفتن میزان انتقال فاضلاب عمودی و افقی بسیار در انتخاب پمپ ها موثر است. زانویی ها و مسیر های غیر مستقیم در طراحی باید به حداقل برسد تا کم ترین افت فشار در مسیر فاضلاب اتفاق بیفتد.

انتخاب تجهیزات ایستگاه پمپاژ

یک ایستگاه پمپاژ فاضلاب کامل شامل مخزن سپتیک، دریچه بازدید، پمپ فاضلابی، سنسور سنجش سطح، لوله و اتصالات و تابلو برق می شود. پیش از اجرای ایستگاه پمپاژ، انتخاب تجهیزات باید به گونه ای باشد تا کم ترین هزینه به کارفرما وارد شود و در عین حال بیشترین راندمان را داشته باشد.

تجهیزات ایستگاه پمپاژ فاضلاب

انتخاب مخزن سپتیک

فاضلاب تخلیه شده از ساختمان وارد مخزن سپتیک پلی اتیلنی می شود. ظرفیت این مخزن باید به گونه ای انتخاب شود که بای پس در آن رخ ندهد و پمپ فاضلابی به راحتی بتواند در مدت زمان مشخص فاضلاب را پمپاژ کند. هم چنین با توجه به اینکه مخزن در زیر زمین دفن می شود، باید کاملا در برابر فشار های وارده مقاومت داشته باشد و بتواند بار های جانبی را تحمل کند.

انتخاب پمپ فاضلابی

یکی از نکات مهم در اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب انتخاب پمپ مناسب است. پمپ فاضلابی وظیفه انتقال فاضلاب و تخلیه مخزن سپتیک را بر عهده دارد. پمپ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که بتوانند در مرحله اول هد لازم را تامین نمایند تا فاضلاب وارد اگو شهری شود. سپس جنس بدنه پمپ با توجه به نوع فاضلاب در اولویت قرار گرفته و در نهایت استفاده از پمپ خرکن دار در اولیت است تا پمپ ها و لوله ها دچار گرفتگی نشوند.

پمپ های فاضلابی وارداتی ابارا، سیستما، لئو و غیره همگی از برند های معتبر سازنده پمپ فاضلابی می باشند.

تابلو برق

سیستم کنترل ایستگاه پمپاژ بر عهده تابلو برق است. روشن و خاموش کردن پمپ ها، آلارم خرابی دستگاه و ایجاد هشدار برخی از وظایف تابلو برق می باشد.

سنسور سنجش سطح

دو سنسور سنجش سطح در مخزن سپتیک یکی برای اندازه گیری پایین ترین سطح مجاز و یکی برای بالاترین سطح مجاز فاضلاب در مخزن تعبیه می شود. در مرحله پر شدن لیفت استیشن، پس از رسیدن فاضلاب به سطح ماکزیمم، هشدار روشن شدن پمپ به تابلو برق ارسال و تابلو برق پمپ ها را روشن می کند. در مرحله تخلیه نیز پس از رسیدن فاضلاب به سطح مینیمم دستور خاموش شدن پمپ ها صادر می شود.

ساخت مخزن لیفت استیشن

پس از انتخاب ظرفیت مخزن، کار ساخت مخزن پلی اتیلنی در کارخانه آغاز می شود. سپس محل ورودی ها و خروجی ها بر روی مخزن مشخص و برش می خورد و محل پمپ ها و سنسور ها تعیین می گردد.

نصب ایستگاه پمپاژ فاضلاب

آخرین مرحله از اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب نصب آن در محل است. پس از تعیین محل، در صورت نیاز عملیات حفاری آغاز و سپس مخزن سپتیک در محل تعیین شده قرار می گیرد و در جای خود مستحکم می شود. سپس پمپ ها وارد مخزن شده و در جای خود قرار می گیرند. دو پمپ فاضلابی یکی در مدار و یکی در حالت استند بای یا آماده به کار نصب می شود. نصب پمپ دوم باعث می شود که ضریب اطمینان کار افزایش یافته و همیشه ایستگاه پمپاژ به درستی عمل کند.

در نهایت تجهیزات برقی و تابلو برق همگی به ایستگاه پمپاژ فاضلاب متصل می شوند. لوله ها متصل و ایستگاه پمپاژ در حالت آماده به کار قرار می گیرد. سپس برای تست مخزن از آب پر شده و عملکرد ایستگاه پمپاژ توسط آب سنجیده می شود.

نصب لیفت استیشن فاضلاب

دریافت مشاوره، طراحی و ساخت

در صورتی که در ساختمان خود نیاز به اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب دارید، می توانید با مشاورین با تماس گرفته و یا آب سازه را در گوگل جست و جو نمایید. مهندسین ما به شکل تمام وقت آماده ارائه مشاوره تخصصی و رایگان به شما در تمامی مراحل طراحی، نصب و اجرای لیفت استیشن می باشند.

02126410244

02126410245