در بناهای مدرن از چه مصالحی استفاده میکنند؟

امروزه همگی شاهد تحول در تمام امور زندگی روزمره هستیم. حال، صنعت ساختمان‌سازی نیز از این تغییرات مستثنی نیست. مصالح نوین ساختمان این روزها در همه جای دنیا ساخته شده و کاربرد مخصوص خود را دارا هستند. این نوع از مصالح نوین ساختمانی بر اساس تکنولوژی روز دنیا طراحی شده‌اند و مزایا و قابلیت‌هایی دارند که مصالح قدیمی از آن‌ها برخوردار نیستند. مصالح نوین و پرکاربرد ساختمانی با پیشرفت تکنولوژی روز به روز بیشتر در آپارتمان‌ها استفاده می‌شوند و همچنین قیمت این مصالح با مصالح سنتی متفاوت است.

مصالح پرکاربرد ساختمانی با ایجاد تغییراتی در مواد اولیه آن‌ها دچار تغییر و تحولات عمده‌ای شده‌اند و ظاهر و کاربردی متفاوت یافته‌اند. آنچه در گذشته در صنعت ساختمانی به عنوان مصالح پرکاربرد ساختمان به کار گرفته می‌شده است؛ مزایا و ویژگی‌های محدودی داشته که با گذشت زمان هم کیفیت خود را از دست داده و گذشت زمان منجر به کاهش عمر بناهای ساخته شده با این مصالح می‌شد.

بر خلاف گذشته، امروزه به نیاز افراد توجه بیشتری شده و مواد و مصالح جدیدی وارد صنعت ساختمان سازی شده است که بهتر و با کیفیت‌تر هستند. همچنین آرامش بیشتری را نیز در ساختمان‌ها ایجاد می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع مصالح نوین ساختمانی پرداخته‌ایم و قیمت این مصالح و قیمت بلوک را نیز مورد مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بلوک

بلوک‌های ساختمانی قطعاتی مجزا و پیش ساخته از سیمان و سایر مواد اولیه ساخت و ساز هستند که می‌توانند به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار بگیرند. بلوک‌های ساختمانی به عنوان یک بخش مجزا در بدنه سازه بتنی یا فولادی به کار گرفته می‌شوند و سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهند. استفاده از بلوک به معنای کاهش استفاده از مواد خام در محل پروژه است. اینگونه سرعت ساخت و ساز به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. نکته بسیار مهم در مورد بلوک‌ این است که انواع مختلفی از آن‌ها ساخته می‌شود و هر پیمانکاری می‌تواند با توجه به نیازهای خود، مدل‌های مختلفی از آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد. برخی از این بلوک‌ها بر پایه سیمان ساخته می‌شوند و برخی دیگر از سایر مواد ساختمانی مانند لیکا و گل رس. در ادامه سایر انواع بلوک‌ها نیز آورده شده است.

قیمت بلوک متاثر از قیمت سیمان و قیمت سنگدانه‌ها است و البته تاثیر حقوق کارگران و حامل‌های انرژی را هم نمی‌توان انکار کرد. به صورت کلی افزایش قیمت سیمان بر روی قیمت مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده ساختمان‌ها تاثیر بالایی دارد. مواد معدنی مانند پوکه معدنی نیز به طور مستقیم بر روی قیمت بلوک پوکه‌ای تاثیر دارند. بنابراین می‌توان گفت افزایش قیمت بلوک بر اساس افزایش قیمت مصالح پایه بلوک‌سازی مانند سیمان، پوکه معدنی، ماسه و غیره است. همچنین هزینه‌های تعمیرات دستگاه‌های خط تولید، دستمزد کارگر و حمل ‌و نقل هم باعث افزایش قیمت بلوک می‌شوند.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی نیز از جمله مصالح ساختمانی است که به عنوان جدا کننده‌ی فضاها در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌دهند. بلوک سیمانی که در اصل آن را از ترکیب شن و ماسه و سیمان پرتلند و آب تهیه می‌کنند از مصالح مصنوعی ساختمانی است که در ساخت دیوار و سقف کاربرد زیادی دارد. بلوک سیمانی در سایز و اندازه‌های مختلفی موجود هست که اندازه آن ارتباط مستقیمی با میزان بتن مصرفی در ساختش دارد.

بلوک سیمانی همچنین از مصالح ساختمانی پرمصرف است که در دیوارهای باربر و غیر باربر مورد استفاده قرار می‌دهند. بلوک سیمانی ساده و استاندارد باید مستطیل شکل و کاملا سالم و بدون نقص باشد و سطوح آن به گونه‌ای باشند که ملات مورد استفاده به سادگی به آن بچسبد.

بلوک سیمانی همچنین انواع مختلفی دارد، مانند بلوک سیمانی سبک، بلوک سیمانی سنگین و غیره. حاشیه سود کارگاه‌های بلوک‌زنی و کارخانه‌های تولید بلوک سیمانی بسیار محدود است، بنابراین افزایش قیمت هر یک از عوامل تاثیرگذار بر تولید بلوک، خیلی سریع روی قیمت بلوک سیمانی تاثیر خواهند گذاشت.

بلوک سبک

بلوک‌هایی که سبک وزن هستند را بلوک سبک می‌گویند. این نوع از بلوک‌ها نسبت به سایر بلوک‌ها وزن کم‌تری دارند. وزن سبک این بلوک‌ها به دلیل استفاده از مواد سبک‌کننده مانند پوکه‌های معدنی و صنعتی است. بلوک سبک باعث خواهد شد که وزن ساختمان به مقدار زیادی کاهش پیدا کند. علاوه بر آن منجر به کاهش هزینه‌های ساخت ساختمان نیز هست. به همین دلیل دیوار‌های ساختمان‌ها را با استفاده از بلوک‌ سبک می‌سازند. این بلوک‌ها در دیوار‌هایی که نقش غیر باربر را ایفا می‌کنند استفاده می‌شوند.

بلوک ساختمانی تا سال 1830 وجود نداشته ولی در دوران قبل از میلاد مسیح، استفاده از بلوک سیمانی مشاهده شده است. دیوار چین و اهرام ثلاثه مصر و کلوسیوم رم به عنوان شاهدی بر این مدعا وجود دارند. یک آمریکایی بلوک سیمانی توخالی را در اوایل قرن نوزده اختراع کرده بود و برای استفاده در اکثر پروژه‌ها به جهان معرفی کرد. بلوک توخالی سیمانی اولیه وزن زیادی داشته و این دلیلی برای تحقیقات اوایل قرن بیست شده تا بتوانند بلوک سیمانی سبک را روانه بازار بکنند.

سبک و مقاوم بودن بلوک جدید سیمانی باعث محبوبیت بلوک سبک در اروپا شده است. بیشتر مقالات علمی اواسط قرن 19 به بلوک سبک و استفاده آن در سازه‌ها اشاره کرده‌اند. به سرعت استفاده از بلوک سبک در آسیا رواج یافت و تولید آن به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد. اما متاسفانه در سوئد برای تولید بلوک سبک از ترکیب شیل آلومینات استفاده می‌شده که به دلیل داشتن اورانیوم در ساختار طبیعی خود، گاز رادون رادیواکتیو آزاد می‌کرد! این مشکل به دست اداره ایمنی تابش رادیواکتیو سوئد در سال 1972 کشف شد و بدین ترتیب استفاده از شیل آلومینات در تولید بلوک استاندارد متوقف شد. پس از این، ترکیب جدید پودر آلومینیوم، ماسه، آهک، سیمان و آب جایگزین ترکیب قبلی شده است. امروزه در ساخت بلوک استاندارد و غیر استاندارد از ترکیبات متفاوت و جدیدتری مانند پوکه معدنی بهره می‌برند.

در اروپا، مخصوصا در هلند، از انواع بلوک‌ سیمانی سبک برای پر نمودن فضای خالی و تثبیت جداره‌های زیرین ساختمان (زمین) استفاده گسترده‌ای می‌کردند؛ به طوری که بعد از تحقیقات فراوان فهمیدند این بلوک برای دیوار و سقف ساختمان‌ها نیز بسیار مناسب هستند.

اولین واحد صنعتی تولید بلوک سبک در خاورمیانه در عربستان صعودی در سال 1987 تاسیس شد. هدف مهم تاسیس این کارخانه پاسخگویی به نیاز خاورمیانه، ژاپن و آفریقا بوده است. البته در حال حاضر چین به خاطر داشتن نیروی کار فراوان و ارزان، بزرگ‌ترین تولید کننده بلوک سبک در دنیا محسوب می‌شود. استفاده از این بلوک‌ها در ایران هم تقریبا همزمان با سایر کشورهای خاورمیانه آغاز شده و اولین استاندارد برای ساخت بلوک سیمانی سبک در سال 1370 تدوین و منتشر شده است.

بلوک لیکا

بلوک لیکا دسته‌ای از بلوک‌های سبک سیمانی هستند. در ساخت این بلوک‌ها، به جای سنگدانه‌های معمولی از سنگدانه‌های سبک رُسی استفاده می‌کنند. نام این سنگدانه‌های سبک، لیکا بوده و به همین دلیل به این مدل بلوک‌ها، بلوک لیکا می‌گویند.

واژه لیکا مخفف یک عبارت به معنای دانه رس سبک منبسط‌شده است. دانه‌های لیکا از انبساط خاک رس در کوره‌های گردان به دست می‌آیند. حرارت این کوره‌های گردان گاهی به 1200 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. سنگدانه‌های لیکا، سطحی زبر دارند و گرد هم هستند. وقتی سنگدانه‌های لیکا با آب و سیمان ترکیب شوند، بلوک لیکا به دست می‌آید. بلوک لیکا به دو صورت بلوک‌های توپر و توخالی تولید می‌شود. این بلوک‌ها در دیوار و سقف ساختمان استفاده می‌شوند. بلوک‌های لیکا، مزایای زیادی نیز دارند؛ برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  • وزن کم و سبک بودن
  • حمل و جابه‌جایی ساده
  • هدایت حرارتی کم
  • دوام زیاد در محیط های شیمیایی
  • مقاومت صوتی بالا
  • استفاده به سادگی
  • استفاده از بلوک لیکا منجر به سبک شدن وزن نهایی سازه می‌شود.

به دلیل این ویژگی‌ها از بلوک لیکا در فعالیت‌های مرتبط با ساختمان‌سازی بسیار استفاده می‌کنند.