تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

کولر گازی

کولر گازی
کولر گازی که با عنوان اسپلیت نیز شناخته می شود از دو بخش یونیت داخلی (اواپراتور) و یونیت خارجی (کندانسور) تشکیل می شود. کولر گازی ها بر اساس موقعیت نصب به انواع مدل دیواری، ایستاده، کاستی، پنجره ای و پرتابل تقسیم می شوند. همچنین در ظرفیت هوادهی 9000 الی 96000 طراحی و تولید می شوند که ظرفیت های بالاتر از 36000 برای کولر گازی ایستاده محسوب می گردد. از کاربردهای کولر گازی می توان به استفاده از انواع برندها مانند : هایسنس، جی پلاس، گرین، وستن ایر، ظرفیت و مدل های اسپلیت در مراکز آموزشی، فروشگاه ها، رستوران، ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی اشاره نمود.
همچنین اگر بخواهیم مزایای استفاده از کولر گازی را نام ببریم می توانیم به بهره مندی از فیلتر هوا، امکان تامین گرمایش و سرمایش، کارکردی کم صدا، تنوع در ظرفیت ها، عدم نیاز به کانال کشی، مجهز به ترموستات برای کنترل دما و قابلیت صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره نمود. در صفحه air conditioner در سایت تهویه مطبوع مهاجر، تمامی محصولات موجود در بازار با قیمت های پایین و با تخفیفات ویژه قرار گرفته که در ادامه می توانید با استفاده از فیلتر قیمت، نوع و مدل محصول، مشخصات فنی و قیمت ها را مشاهده نمایید که در صورت پسند می توانید خرید خود را تکمیل نموده و محصول را به صورت غیر حضوری دریافت نمایید و توسط نمایندگی هر شرکت، آن را با اصالت محصول و گارانتی، نصب و راه اندازی نمایید.

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت
داکت اسپلیت ها که با عنوان اسپلیت کانالی نیز شناخته می شوند و مانند کولر گازی ها دارای دو بخش پنل داخلی و خارجی هستند. نحوه عملکرد اسپلیت کانالی به این صورت است که گاز مبرد پس از متراکم شدن به طرف اواپراتور که در سقف کاذب نصب شده فرستاده می شود. سپس مبرد از شیر انبساط با دمای پایین  به لوله کویل یونیت داخلی وارد می شود  و هوای دمای ورودی را کاهش می دهد. در نتیجه جریان هوای خنک خروجی از پنل داخلی و به وسیله کانال کشی وارد محیط می گردد. داکت اسپلیت ها در دو نوع معمولی و اینورتر و در ظرفیت های 18000 تا 60000 بی تی یو طراحی و تولید می شوند. تهویه مهاجر بهترین انتخاب از برندهای برتر را بر اساس شرایط فنی و اقتصادی در پروژه به سازندگان و انبوه سازان معرفی می نماید. به همین دلیل خریداران می توانند بر اساس شرایطی که دارند یک داکت اسپلیت مناسب با محیط مد نظرشان تهیه نمایند.
برای مشاهده انواع مدل ها و خرید داکت اسپلیت به اینجا https://mohajer-co.com/products/category-duct-split مراجعه نمایید.

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت
اگر چه کولر گازی و داکت اسپلیت از لحاظ عملکرد شباهت زیادی دارند اما در مواردی که در ادامه به بررسی آن می پردازیم باهم متفاوت اند.
1.    اولین تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت نحوه نصب آن می باشد. به این صورت که پنل داخلی کولر گازی روی دیوار قرار می گیرد اما در داکت اسپلیت پنل کانالی بوده و در سقف کاذب نصب می گردد.

2.    مورد دوم از تفاوت های این دستگاه نحوه پخش و توزیع هوا در آنها می باشد. در کولر گازی ها فقط از یک پنل که بر روی دیوار نصب شده و بر اساس ظرفیت هوادهی که دارد پرتاب باد انجام می شود. این در حالی است که داکت اسپلیت ها به علت مجهز بودن پروانه با فشار استاتیک بالا این امکان را دارند تا هوا را به وسیله کانال به تمام قسمت های محیط برسانند.

3.    نکته بعدی در ارتباط با تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت شکل ظاهری آنها می باشد. همانطور که گفته شد یونیت داخلی اسپلیت ها در محیط داخلی و بر روی دیوار نصب می شوند اما یونیت داخلی اسپلیت کانالی داخل سقف کاذب نصب می شود و قابل مشاهده نیست. البته دریچه های خروجی آن به خاطر کانال کشی مشخص هستند. 

4.    نوع کنترل و مدیریت دما از دیگر فرق های کولر گازی با داکت اسپلیت محسوب می شود. معمولا در کولر اسپلیت ها برای تنظیم و تغییر دما از ریموت کنترل استفاده می شود اما این کار در داکت اسپلیت ها با ترموستات دیواری انجام می شود.

5.    قبل از پرداختن به تفاوت بعدی لارم است بدانبد که کولر گازی و داکت اسپلیت هر دو اگر از نوع سرد و گرم باشند این امکان را دارند که سرمایش لازم در فصل تابستان و گرمایش در فصل زمستان را تامین کنند. معمولا افراد با وجود داشتن کولر گازی و داکت اسپلیت برای تامین گرمایش در فصل سرما از شوفاژ استفاده می کنند اما راه دیگری نیز وجود دارد که با داکت اسپلیت ها امکان پذیر است آن هم استفاده از کویل آب گرم در اسپلیت کانالی است که به وسیله آن آبگرم را پکیج و یا موتورخانه گرفته و داخل کویل آب گرم به جریان می اندازد، همین امر سبب انتقال هوای گرم به تمام قسمت های کانال می گردد و گرمایش لازم را ایجاد می کند.

6.    فرق دیگری که درباره کولر اسپلیت و داکت اسپلیت می توان نام برد سطح صدای کارکرد آنها می باشد. ظرفیت هوادهی در میزان ایجاد صدا تاثیرگذار است زیرا با بالا بودن ظرفیت، پروانه دسنگاه بزرگ تر خواهد بود و به دنبال آن صدای بیشتری تولید می کند. بنابراین داکت اسپلیت ها صدای بیشتری نسبت به کولر گازی تولید می کنند. البته به دلیل نصب دستگاه در سقف کاذب و انجام کارهایی نظیر عایق کاری دستگاه و نصب نگردن آن در مکان هایی که ایجاد صدا آزاردهنده است میتوان از ایجاد صدای زیاد آن کاهش داد.

7.    هزینه مصرف برق در سیستم های تهویه مطبوع یکی از پارامترهای مهم است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود. برق مصرفی هر دستگاه نسبت به ظرفیت و برندی که دارد متفاوت است. دستگاه هایی که از نوع اینورتر باشند نسبت به نوع معمولی برق کمتری مصرف می کنند و در کاهش هزینه ها تاثیر بسزایی دارند. اما به طور کلی این دو دستگاه تفاوت چندانی در مصرف برق ندارند اما نحوه استفاده و موارد چون ظرفیت دستگاه می تواند در آن ها تاثیر گذار باشد.


کلام آخر
وبسایت تخصصی مهاجر که در تهران، خیابان طالقانی شرقی، بعد از مفتح، پاساژ دانش، طبقه‌ی همکف قرار دارد جشنواره تابستانی خود را از تاریخ 1 تیر الی 20 شهریور شروع می کند. مشتریان عزیز می توانند از تخفیفات و جوایز ویژه این جشنواره بهره مند شوند. درصورت نیاز به راهنمایی بیشتر می توانید با ایمیل  info@mohajer-co.comیا یکی از شماره های 77532537 – 86120319 – 86120547 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان باتجربه مهاجر بپرسید. همچنین برای مشاهده انواع محصولات سرمایشی و گرمایشی و خرید تجهیزات تاسیسات ساختمان به سایت mohajer-co.com مراجعه نمایید.