تفاوت سیمان تیپ ۲ و تیپ ۵ چیست؟


به طور کلی سیمان های ساختمانی به دو دسته سیمان های پرتلند و سیمان های غیر پرتلند تقسیم بندی می شوند. در زمان های گذشته بخش عمده سیمان های غیر پرتلند را مصالحی مانند قیر، آهک و گچ تشکیل می ‌داد؛ اما امروزه انواع مواد پلیمری مختلف به عنوان افزودنی برای تولید سیمان های غیر پرتلند مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد پلیمری مورد استفاده برای تولید این نوع سیمان ها دارای خواص گوناگون و مفید هستند؛ اما با این حال دارای مشکلاتی مانند عدم مقاومت در مقابل آتش، تغییر خواص در دراز مدت و از همه مهم تر قیمت بالا می باشند. به همین علت است که سیمان های پرتلند مورد توجه بسیاری از مهندسین ساخت و ساز قرار گرفته اند.

همان گونه که می ‌دانید سیمان پرتلند دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها را با نام تیپ های متفاوت می شناسیم. یکی از سوالات اصلی که شکل می گیرد آن است که تفاوت سیمان تیپ ۲ و تیپ ۵ چیست؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ سوال فوق هستید با ما همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم.

تفاوت سیمان تیپ ۲ و تیپ ۵

این دو نوع سیمان به رغم شباهت ظاهری، دارای تفاوت های اصلی و بنیادین با یکدیکر هستند. اگر قصد دارید که خرید سیمان خانه سیمان را انجام دهید، بهتر است ابتدا اطلاعاتی کامل در خصوص انواع سیمان و تفاوت های آن ها کسب نمایید و سپس اقدام به خرید آگاهانه این محصوا نمایید. این تفاوت ها در ادامه ارائه می شوند.

تفاوت در میزان مقاومت در مقابل سولفات ها

سیمان تیپ ۵ با نام سیمان ضد سولفات شناخته می شود. دلیل اصلی این موضوع را می توان در محدود کردن استفاده از ماده اولیه ۳ کلسیم آلومینات در فرمول سیمان تیپ ۵ عنوان نمود. این موضوع موجب می‌ شود که سیمان تیپ ۵ پرتلند دارای مقاومت بالایی نسبت به حمله سولفات ها باشد. به همین علت در محل‌ هایی که در معرض جزر و مد قرار می‌ گیرند استفاده می شود.

در فرمولاسیون سیمان پرتلند نوع ۲ میزان استفاده از سه کلسیم سولفات محدود شده است. این موضوع موجب می ‌شود که سیمان پرتلند تیپ دو تا حدودی در مقابل حملات سولفات ها مقاومت از خود نشان دهد. بنابراین تفاوت اصلی این دو نوع سیمان در مقاومت علیه سولفات ها آن است که سیمان پرتلند تیپ ۵ دارای مقاومت بیشتری نسبت به سیمان پرتلند نوع ۲ در مقابل سولفات ها است.

زمان مورد نیاز برای خشک شدن

سیمان اصلاح شده و سیمان ضد سولفات هر دو نسبت به سیمان معمولی به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. تنها تفاوت موجود برای زمان خشک شدن مورد نیاز این دو محصول در آن است که مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن سیمان تیپ ۲ اندکی بیشتر از مدت زمان لازم برای خشک شدن سیمان تیپ ۵ است.

موارد استفاده

سیمان تیپ ۲ و سیمان ضد سولفات هر دو برای استفاده در مکان های گرم مناسب هستند. دلیل اصلی این موضوع را می ‌توان در این دانست که این دو نوع سیمان حرارت چندانی از خود منتشر نمی کنند. به همین علت در مکان هایی که دارای دمای بالاتر از ۳۲ درجه سانتی گراد هستند به وفور از این سیمان ها استفاده می شود.

در دماهای بالاتر استفاده از سیمان پرتلند تیپ ۲ رایج تر است. به علاوه سیمان پرتلند نوع ۲ به هیچ عنوان در محل‌ هایی با هوای سرد مورد استفاده قرار نمی گیرد. به همین علت توصیه می‌ شود که سیمان تیپ ۲ در مکان هایی با دمای کم تر از ۱۶ درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ اما این موضوع در خصوص سیمان ضد سولفات صادق نیست.

قیمت

سیمان پرتلند تیپ ۵ قیمت بیشتری نسبت به سیمان پرتلند نوع ۲ دارد. دلیل اصلی این موضوع را می توان در میزان ترکیبات به کار رفته در سیمان پرتلند نوع ۵ دانست؛ زیرا که به موجب استفاده از این ترکیبات کارایی این نوع سیمان بالاتر رفته و تولید آن به زمان بیشتری نیاز دارد. به همین علت است که برای خرید سیمان اصفهان پرتلند نوع ۵ باید هزینه بیشتری نسبت به سیمان پرتلند نوع ۲ بپردازید.

جایگزینی سیمان پرتلند تیپ ۵ با سیمان پرتلند تیپ ۲ با استفاده از مکمل بتن

در برخی از موارد می توان به جای سیمان پرتلند تیپ ۵ از سیمان پرتلند تیپ ۲ استفاده کرد. تنها شرط این کار این است که سیمان پرتلند نوع ۲ با مکمل بتن ترکیب شود و سپس به عنوان جایگزین برای سیمان پرتلند تیپ ۵ مورد استفاده قرار گیرد. دلیل اصلی استفاده از سیمان پرتلند نوع ۵ این است که این محصول در مقابل حملات سولفات ها دارای مقاومت بالایی است و در برابر آب با افزایش حجم مواجه نمی شود.

این موضوع در حالی است که با بهره گیری از روش های دیگر می توان سیمان کاشان و سایر سیمان ها را در مقابل حمله سولفات ها مقاوم نمود. برای مثال امکان ترکیب نمودن سیمان پرتلند تیپ ۲ با مکمل بتن وجود دارد. این کار باعث می شود که بتن در مقابل حمله سولفات ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. به علاوه مقدار کلسیم آلومینات موجود در سیمان با استفاده از مکمل بتن به میزان چشمگیری در سیمان کاهش پیدا می کند به گونه ای که امکان نفوذ آب و ترک خوردن بتن به حدود صفر می رسد.

به طور کلی برای ساختن انواع بتن استفاده از سیمان پرتلند تیپ ۵ در اولویت امر قرار دارد؛ اما در زمان هایی که امکان دسترسی به سیمان پرتلند تیپ ۵ وجود ندارد استفاده از سیمان پرتلند تیپ ۲ و مخلوط کردن آن با مکمل بتن یک راهکار مناسب برای افزایش میزان مقاومت بتن در مقابل حمله سولفات‌ ها است.

خرید انواع سیمان پرتلند

اگر قصد خرید انواع سیمان پرتلند را دارید به شما بزرگ ترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی را معرفی می کنیم تا بتوانید تمامی محصولات مورد نیاز خود را با قیمت درب کارخانه و با کیفیت بالا خریداری کنید. وب سایت خانه سیمان برترین و معتبرترین مرجع فروش انواع سیمان است که محصولات خود را با قیمت تولید کننده به فروش می رساند.

تفاوتی ندارد که در کجای ایران ساکن هستید. هر صورت می‌ توانید در تمامی ساعات شبانه روز به این وب سایت مراجعه کنید و قیمت محصولات مختلف را استعلام بگیرید. به علاوه در صورتی که برای انجام پروژه خود در انتخاب نوع سیمان دچار تردید شده اید و یا نمی دانید کدام یک از انواع سیمان را مورد استفاده قرار دهید، می توانید از از طریق شماره تماس های درج شده در این وب سایت با کارشناسان مجموعه خانه سیمان تماس حاصل نموده و از تجارب و دانش کاربردی آن ها به صورت رایگان بهره مند شوید.

جمع بندی

در این مقاله به تفاوت سیمان تیپ ۲ و سیمان تیپ ۵ پرداختیم و موارد متعددی که موجب تفکیک این دو سیمان از یکدیگر می ‌شوند را معرفی کردیم. توجه کنید که هیچ کدام از انواع تیپ سیمان نسبت به دیگری برتری ندارند بلکه اختلاف آن ها در نوع و موارد مربوط به کاربرد آن ها است.

بنابراین پیش از خرید سیمان بهتر است انواع مختلف سیمان را شناخته و نوع پروژه خود را مشخص کنید تا به راحتی بتوانید محصول مورد نیاز خود را پیدا کنید. بدیهی است که خرید محصول نادرست می تواند موجب گمراه شدن شما شده و تنها صرف هزینه اضافی را بر دوش شما بگذارد. برای خرید سیمان با کارشناسان خانه سیمان تماس حاصل نمایید تا به شما راهنمایی برای خرید این محصول را ارائه نمایند.