بهترین سبک های دکوراسیون مناسب خانه های ایرانی

بهترین سبک های دکوراسیون مناسب خانه های ایرانی، سبک هایی هستند که مناسب موقعیت جغرافیایی، مکانی و روحیات مردم ایران می باشند. در این سبک ها چیدمان وسایل و نوع آنها باید به گونه ای باشد که با روحیات ایرانی سازگار بوده و از نظر زیبایی نیز مورد تایید باشد. همان طور که می دانیم در فرهنگ ایرانی استفاده از فرش ضرورت داشته پس سبک هایی از دکوراسیون داخلی مناسب این فرهنگ است که حتما در آن فرش یا کفپوش کاربرد داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی سبک هایی می پردازیم که مورد تایید فرهنگ ایرانی می باشند.

سبک های دکوراسیون مناسب خانه های ایرانی

ویژگی های سبک های دکوراسیون داخلی مناسب فرهنگ ایرانی

تنوع در سبک های دکوراسیون داخلی بسیار زیاد است و مواردی برای خانه های ایرانی کاربرد دارند که ویژگی های زیر را دارا باشند:

  • هنر و اصالت ایرانی در آن گنجانده شده و استفاده از صنایع دستی در آن به چشم بخورد.
  • سبکی که در آن از فرش استفاده شود و بهتر اینکه این فرش از طرح و رنگ های ایرانی باشد.
  • استفاده از مبلمان مخمل در دکوراسیون داخلی بسیار مورد پسند ایرانیان می باشد.
  • استفاده از چوب در جزییات داخلی دکوراسیون
  • گل و گیاه در منازل ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در سبک مناسب وجود داشته باشد.
  • نور و روشنایی از دیگر ویژگی های منازل ایرانی می باشد. این نور را می توان به صورت طبیعی و یا مصنوعی به منزل تزریق کرد.
  • توجه ویژه به حریم شخصی، زیرا در بعضی از سبک ها به این موضوع اهمیتی نداده مثلا از پرده استفاده نمی شود.
  • توجه ویژه به قسمت اتاق نشیمن و پذیرایی در دکوراسیون داخلی ایرانی بسیار مشهود می باشد.

سبک های دکوراسیون مناسب خانه های ایرانی

با توجه به ویژگی هایی که گفته شد در ادامه این مطلب سبک های مورد تایید و مناسب فرهنگ ایرانی را به تفکیک معرفی کرده و مورد بررسی قرار می دهیم.

سبک دکوراسیون شابی شیک

سبک دکوراسیون شابی شیک به دلیل استفاده از وسایل قدیمی و اهمیت به نوستالژی و سنتی یکی دیگر از سبک های دکوراسیون داخلی مناسب فرهنگ ایرانی می باشد. استفاده از پارچه های گلدار، رنگ های روشن، استفاده از پارچه هایی با متریال طبیعی مانند نخ و کتان در این سبک مشهود می باشد. مبلمان ها در این سبک راحتی و گلدار بوده و با توجه به اینکه ایرانیان به طبیعت و استفاده از آن اهمیت می دهند، این طرح ها با روحیات ایرانی نیز سازگار می باشد.

در سبک دکوراسیون شابی شیک گلدان های سفالی و رنگارنگ، صندوقچه های قدیمی و کهنه، استفاده از وسایل عتیقه و قدیمی و اهمیت به نوستالژی کاملا حس شده و دارای اهمیت می باشد. در این سبک همچنین  لوسترهای بزرگ و نورپردازی دارای اهمیت بالایی می باشد.

دکوراسیون نئوکلاسیک

یکی از سبک هایی که بسیار متناسب با فرهنگ ایرانی می باشد، دکوراسیون نئوکلاسیک می باشد. این سبک که طرفداران بسیار زیادی دارد، تلفیقی از سبک های مدرن و کلاسیک می باشد. در این سبک شلوغی جایگاهی نداشته و استفاده بیش از حد از وسایل تزیینی و مبلمان وجود ندارد. تقارن در چیدمان اکسسوری ها، مبلمان و دیگر جزییات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از فرش های کوچک مورد تایید این سبک می باشد زیرا به دیده شدن کفپوش کمک کرده و مدرنیته را نیز رعایت می کند.

از دیگر ویژگی های سبک نئوکلاسیک می توان به استفاده از پرده های ساده تور، حریر و مخمل می باشد. این سبک به نور و روشنایی اهیمت زیادی داده و آن را با نور طبیعی و استفاده از لوسترهای بزرگ تامین می کند. استفاده از گچبری بر روی دیوارها و سقف، استفاده از متریال های طبیعی مانند چوب در ساخت جزییات و استفاده از آینه های قدی از دیگر ویژگی های این سبک می باشد که مورد تایید فرهنگ و دکوراسیون متناسب با فرهنگ ایرانی نیز می باشند.

دکوراسیون نئوکلاسیک خانه های ایرانی

سبک دکوراسیون بوهمیان

همان طور که در قسمت ویژگی های سبک دکوراسیون مناسب ایرانی اشاره کردیم استفاده از فرهنگ و هنر در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. سبک دکوراسیون بوهو به عنوان یکی از سبک های مناسب ایرانیان می باشد که به این موضوع اهمیت زیادی می دهد. همچنین در این سبک طبیعت و گل و گیاه بسیار مورد توجه قرار گرفته و جایگاه ویژه ای دارند. مبلمان راحتی، استفاده از چوب در ساخت وسایلی مانند لوستر و اکسسوری ها در این سبک مشهود می باشد.

از دیگر ویژگی های سبک بوهو می توان به استفاده از پارچه هایی با طرح گلیم و جاجیم اشاره کرد که در بین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. با توجه به اهمیتی که این سبک به طبیعت می دهد در استفاده از رنگ های خاکی نیز این موضوع را می بینیم. رنگ کرم، قهوه ای، فیروزه ای در جزییات داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک دکوراسیون بوهمیان مناسب خانه های ایرانی

سبک دکوراسیون مینیمال مناسب فرهنگ ایرانی

کسانی که از شلوغی خسته شده و به دنبال یک دکوراسیون خلوت و آرام هستند می توانند سبک مینیمال را در دکوراسیون داخلی منزل خود به کار ببرند. در این سبک استفاده از مواد طبیعی مانند سنگ، چوب و فلز بسیار مشاهده می شود. از دیگر ویژگی های این سبک باید به پنجره های بزرگ اشاره کرد که باعث تزریق نور بسیار زیاد به داخل منزل می شوند.

استفاده از فرش و قالیچه در این سبک مورد تایید بوده از این رو برای منازل ایرانی نیز می توان از آن استفاده کرد. نوراز اهمیت بالایی برخوردار بوده و در کنار آن استفاده از رنگ های روشن مانند سفید باعث روشن تر شدن فضا و همچنین القا حس تمیزی می شود.

سبک دکوراسیون کلاسیک

سبک دکوراسیون کلاسیک حس و حال صمیمی، نوستالژی و اصالت را به همراه دارد از این رو مورد تایید ایرانیان می باشد. این سبک گران قیمت و زیبا دارای گچبری های هنرمندانه بر روی سقف و دیوارها می باشد. استفاده از فرش های دست باف، مبل های منبت کاری شده با تکیه گاه و دسته های بزرگ در این سبک مشاهده می شود.

پرده هایی که در سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند جنس مخمل داشته و دارای والان می باشند. استفاده از ظروف نقره، تابلو فرش های ابریشمی و نفیس، اکسسوری هایی ساخته شده از چوب های گران بها از دیگر ویژگی های سبک کلاسیک می باشند.

سبک دکوراسیون مدرن

یکی از معروف ترین سبک هایی که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و مناسب با فرهنگ ایرانی می باشد سبک مدرن می باشد. از ویژگی های این سبک می توان به سادگی و به دور بودن از تجملات اشاره کرد. در این سبک رنگ های روشن و سفید که سبب تزریق نور به محیط می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک دکوراسیون مونوکروم

یکی از متفاوت ترین سبک های مدرن که مناسب فرهنگ ایرانی نیز می باشد و مورد استقبال زیادی قرار گرفته سبک مونوکروم می باشد. اصلی ترین ویژگی اینسبک استفاده از تک رنگ به عنوان رنگ غالب می باشد. البته می توان به صورت کاملا جسورانه از رنگ های مکمل و یا متضاد به مقدار بسیار کم و جزئی نیز در این سبک استفاده کرد. استفاده از تک رنگ زیبایی زیادی داشته و دلیل این زیبایی و جذابیت وحدت، هماهنگی و یکپارچگی است که به خاطر کم بودن تعداد رنگ ها به وجود می آید.

در این سبک ترکیبی از تنالیته های تیره و روشن رنگ مورد نظر را در اجزا مورد استفاده قرارمی دهند. اصلی ترین رنگ ها در این سبک آبی، سفید، سیاه و سبز می باشند. چیدمان این سبک نیاز به دقت بالایی دارد زیرا استفاده از رنگ های کم اگر به صورت اصولی و با دقت در کنار یکدیگر قرار نگیرند سبب القا کسالت و دل زدگی می شوند.

علاوه بر موارد فوق، سبک هایی از قبیل فرانسوی، سنتی خاورمیانه، عربی نیز می توانند با خانه های ایرانی تناسب داشته باشند.