استفاده از خدمات مهندسی معماری برای ساخت ویلا، هزینه یا سرمایه گذاری؟

حتماً برای شما هم این سوال پیش آمده که صرف هزینه برای معماری ویلا یا آپارتمان‌های مجلل شما چگونه باعث ارزشمندتر شدن ملک می‌شود؟ با توجه به بالا رفتن قیمت مصالح مورد نیاز برای معماری و هزینه کارهای مهندسی پروژه باید برآورد کنیم که اساساً چنین سرمایه گذاری سودمند است یا نه؟ برخی از سازندگان اعتقاد چندانی به استفاده از خدمات حرفه ای طراحی و معماری ندارند. در صورتی که بسیاری از سازندگان موفق از نخستین مراحل طراحی ویلا یا نمای ساختمان از خدمات حرفه ای یک شرکت معماری استفاده میکنند. سوالی که پیش میاید اینست که آیا با انجام این سرمایه گذاری می‌توانیم ارزش ویلای خود را چند برابر کنیم؟ این ها سوالاتی است که در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد. villa design

نحوه ارزشگذاری یک ساختمان

ابتدا باید بدانیم چه چیزهایی بر قیمت یک سازه ساختمانی مانند یک ویلا اثر گذارند. بیشتر کارشناسان خبره قیمت گذاری املاک، چهار فاکتور مهم و اساسی را جهت تعیین قیمت ویلا ذکر می‌کنند:

  1. هزینه ساخت : اولین چیزی که مد نظر کارشناسان  خبره املاک هست مبلغ هزینه ای است که برای ساخت ویلا خرج شده است. مسلماً هر چه یک ویلا از سنگ‌ها و مصالح گران قیمت تری ساخته شده باشد. هزینه آن نیز افزایش می‌یابد. البته این  نرخ با توجه به جنس مواد و مصالحی که در ویلا به کار رفته متغیر است، به صورت کلی هزینه ساخت ویلا در سال 1401 به ازای هر متر بالای 5 ملیون تومان برآورد می‌شود.
  2. عامل دیگری که بر قیمت ویلا اثر گذار است امکانات آن است، هر چه ویلا امکانات بیشتری از جمله جکوزی، استخر، سونا، آلاچیق و امکانات هوشمند و … داشته باشد قیمت آن بالاتر خواهد رفت.
  3. سومین عامل استاندارد موثر بر قیمت یک ویلا سود سازنده یا مالک ساختمان است که در حال حاضر حداقل بین بیست تا سی درصد ارزش ملک است.
  4. آخرین عامل اساسی و اثر گذار بر روی تعیین قیمت منصفانه یک ویلا، متراژ زمین است برای محاسبه ارزش زمین باید بینیم که متراژ زمین به ازای هر متر در زیربنا چقدر است؟ و از این طریق میزان ارزش زمین را محاسبه کنیم.

طراحی و معماری ویلا شامل چه مواردی است؟

برای پاسخ دادن به سوالات بالا تصمیم گرفتیم که اول مشخص کنیم  منظور از طراحی و معماری ویلا چیست؟ تا در ادامه به سنجش ارزش ملک بر اساس آن بپردازیم بخش‌های مختلف طراحی ویلا به شرح زیر است:

تعیین طرح و رنگ 

هر چند به عنوان صاحب ملک، خودتان نیز می‌توانید هر رنگی را که دوست دارید برای ویلای خود انتخاب نمایید، اما ترکیب برخی رنگ‌ها از نظر هنری بسیار جذاب‌تر است. مثلاً برخی رنگ‌ها مثل رنگ آبی خاصیت آرامش بخش دارند و ترکیب بعضی از رنگ‌ها با توجه به منطقه ای که ویلا در آن قرار گرفته می‌تواند زیبایی آن را مضاعف کند. اینجاست که مهندسان معمار سعی می‌کنند بهترین رنگ‌ها را برای شما انتخاب کنند و این فرایند بر اساس نوع رنگ‌ها و مهندسی آن، فرایندی هزینه بر است و بر قیمت هزینه ساخت ملک می‌افزاید.modern villa

استفاده از نورپردازی و جلوه‌های بصری

یکی از اصول طراحی ویلا که با توجه به رنگ‌های به کار رفته در ویلا انجام می‌شود، نورپردازی است. برخی رنگ‌ها در تابش مستقیم نور خیلی زیباتر و شکیل‌تر از آنچه که هستند به نظر می‌رسند.  معمولاً یک ویلای لاکچری و زیبا دارای امکانات نور پردازی است. این امکانات شامل لامپ‌های دیواری، نورافکن‌های نصب شده در محیط ویلا،  فضای بهارخواب و بالکن است. مسلماً نصب این امکانات نور پردازی بر ارزش امکانات ویلا خواهد افزود.

الگوی ساخت و بافت تعیین شده توسط معمار

اینجاست که مهندس معمار وارد می‌شود تا بر اساس اشکال و احجام هندسی که می‌شناسد. یک الگوی مناسب برای طراحی ویلای شما پیدا کند. همچنین در مورد بافت آن نیز فکر می‌کند. مسلماً مصالح به کار رفته و پیاده سازی الگوها، بر هزینه ساخت ویلا خواهد افزود، همینطور استفاده از  کفپوش ها، ساخت یک دکوراسیون داخلی سنگی یا چوبی و سایر المان‌های تزئینی در داخل خانه موجب افزایش هزینه ساخت هستند.

تزیینات بیرونی و پنجره ها 

علاوه  بر اینکه پنجره‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و هزینه خرید و نصب پنجره‌های تزئینی چوبی از سایر پنجره‌ها مثل پنجره‌های آلومینیومی گران‌تر است نصب این پنجره‌ها هزینه ساخت را بالاتر می‌برد. همچنین مهندس معمار سعی می‌کند پنجره‌ها را در محلی قرار دهد که ساختمان نور بیشتری جذب کند و بر طراوت و شادابی محیط ویلای شما بیفزاید. بدیهی است طراحی و اجرای پنجره‌های تزئینی هزینه ساخت بنا را افزایش خواهند داد.

طراحی انباری‌های جادار و مناسب

بر اساس اینکه چه نوع طرحی برای ساخت ویلای شما انتخاب شده باشد، یکی از ملزومات مهم طراحی ویلا داشتن انبار و محل‌های ذخیره سازی است که بتوانید وسایل خود را در آن جا دهید و وسایل سالم و مرتبی در ویلایتان داشته باشید، با توجه به هزینه ساخت و طراحی این انبارها، رقم هزینه ساخت بنای شما افزایش چشم گیری خواهد داشت.

طراحی فضای داخلی ویلا

بسته به نوع طراحی مدرنی که انتخاب می‌کنید این موارد بر ارزش ملک شما اثر گذار هستند. مثلاً اگر داخل اتاق‌های خواب، حمام، سونا و جکوزی اختصاصی بسازید، بر ارزش امکانات ویلای خود افزوده اید، همچنین در مورد تزئینات آشپزخانه استفاده از طرح‌های چوبی زیبا و سینک‌های لاکچری مسبب افزایش ارزش امکانات ویلای شماست.

آلاچیق، تزئینات باغ و استخر

آلاچیق انواع مختلفی دارد که شامل انواع سنتی، مدرن و … است، هر کدام قیمت بیشتری داشته باشد بر ارزش امکانات موجود در باغ شما خواهد افزود. در حالت کلی هر نوع وسائل تزئینی و امکانات خاص تفریحی و رفاهی جز امکانات ویلای شما محسوب می‌شود و باعث افزایش قیمت ملک شما خواهد شد. در طراحی استخر برای ویلا باید به کاربرد آن توجه داشت و با توجه فضای ویلا، استخر مناسبی طراحی کرد، با طراحی یک استخر زیبا و مناسب بر امکانات ویلای خود افزوده اید و این موجب افزایش قیمت ملک شما خواهد شد.villa design

خدمات مهندسی و معماری حرفه ای چگونه ارزش ملک شما را افزایش می‌دهد ؟

بر اساس آنچه تا به حال گفته شد فرمول محاسبه قیمت ویلا به شرح زیر است:

ارزش ویلا= ارزش متراژ زمین + امکانات ویلا + هزینه ساخت + سود سازنده ویلا

همانطور که اشاره کردیم در مواردی مثل انتخاب رنگ، الگوی ساخت ، امکانات هوشمند، استخر چهار فصل و  … هزینه ساخت ویلا افزایش می‌یابد و ارزش ملک به صورت مستقیم بالا می‌رود. حق سود سازنده ویلا بیست تا سی درصد ارزش ملک است. بنابراین هر چه بر ارزش ملک افزوده شود سود هم افزایش می‌یابد و قیمت ملک شما بالا می‌رود. هرچه امکانات رفاهی، تفریحی و تزئینی بیشتری در ویلای خود بسازید به ارزش امکانات آن افزوده اید و در نتیجه ارزش بنای شما بالا می‌رود.

انتخاب طراح مناسب چگونه در هزینه‌های معماری صرفه جویی می‌کند؟

همانطور که ملاحظه می‌کنید سلیقه و نوع طراحی معمار ویلای شما اثر زیادی در هزینه‌های ساخت و افزایش نرخ بهای ملک شما دارد، باید طراحی ویلا را مدیریت کنید. بنابراین انتخاب یک طراح که قیمت مناسب و معقولی را برای کارش ارائه دهد و خدمات درجه یکی داشته باشد اولویت دارد، اگر برای طراحی هزینه زیادی پرداخت کنید ممکن است قیمت بنای ویلای شما وارد یک حباب بشود، یعنی اضافه پرداخت شما به معمار در قیمت لحاظ نمی‌شود و از این بابت متضرر خواهید شد. پس طراحی به صرفه و انتخاب معمار مناسب و منصف جز اولویت هاست.

در نتیجه

از آنجا که ویلاها در مناطق تفریحی و خوش آب و هوا ساخته می‌شوند و کاربرد رفاهی دارند. سرمایه گذاری بر معماری و طراحی ویلا یعنی اینکه با یک تیر دو نشان را هدف می‌گیرید، هم محیط زیبا و دلپذیری برای استراحت خود و اعضای خانواده فراهم می‌کنید، هم اینکه به صورت مستقیم نرخ ارزش ملک خود را افزایش می‌دهید. پس بی معطلی همین امروز، برای زیبایی ویلا و افزایش سرمایه خود، سرمایه گذاری کنید. برای مشاوره طراحی و ساخت ویلا می توانید با دفتر معماری استودیو قاف تماس بگیرید.