آنچه که باید در مورد انواع سنگ ساختمانی و کاربرد هر یک بدانید

راهنمای خرید سنگ ساختمانی متناسب با کاربرد و ویژگی ها

سنگ‌های ساختمانی | گروه کالاساخت

در فهرست زیر تعدادی از سنگ‌های ساختمانی گروه کالا ساخت که شامل انواع تم رنگی مرمریت و همچنین انواع سنگ چینی نی‌ریز قرار دارد. این سنگ‌ها با توجه به درخواست مشتری می‌توانند در ابعاد، ضخامت و فراوری های مختلف به عنوان کاربری متفاوت مورد استفاده قرار گیرند.

در بخش فروشگاه تمامی محصولات به صورت دوره‌ای بروز شده و نمایی از محصولات گروه کالا ساخت را می‌توانید مشاهده کنید. گروه کالا ساخت این امکان را فراهم کرده که مشتریان گرامی علاوه بر بازدید از شوروم می‌توانند در مجموعه‌های فراوری پیشرفته کالاساخت حضور پیدا کنند و نحوه فراوری و کیفیت محصولات را از نزدیک مشاهده کنند. برای مشاهده توضیحات، راهنمایی در مورد انواع سنگ ساختمانی به توضیحات پایین صفحه مراجعه نمایید

مقدمه سنگ های ساختمانی

از دیرباز تا به امروز سنگ به عنوان یکی از پراهمیت ترین مصالح ساختمانی شناخته شده است. از نمای ساختمان، پله، پوشش کف و دیوار گرفته تا مجسمه های تزیینی و آنتیک، همگی ساخته شده از سنگ هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع سنگ ساختمانی، کاربرد، ویژگی و مزایای هر یک از آن ها آشنا سازیم. تا بتوانیم شما را در انتخاب و خرید سنگ ساختمانی مناسب برای منزل یا پروژه ساختمانی خود به درستی راهنمایی کنیم. پس با ما همراه باشید.

همان طور که گفته شد، سنگ ساختمانی جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می آید. عمده فرآوری سنگ های ساختمانی در ایران، متعلق به استان اصفهان و فارس می باشد. اکثر تولیدات این استان ها به سنگ های مرمریت، چینی، گرانیت و تراورتن اختصاص یافته است.

بخش اعظمی از این تولیدات جذب بازارهای داخلی به ویژه استان تهران میشوند آن هم به این دلیل که حجم زیادی از ساخت و سازهای کشور در پایتخت صورت می گیرد. متاسفانه به دلایل مختلف اعم از نبود ماشین آلات و تجهیزات به روز و عدم رعایت استانداردهای کیفی بین المللی، بخش صادرات سنگ های ساختمانی با مشکل مواجه شده است.

جالب است بدانید که ایران حدود 15 درصد از کل معادن جهان سنگ جهان را به خود اختصاص داده و با وجود بیش از شش هزار کارخانه سنگبری، اما تنها یک درصد از سهم صادرات سنگ در جهان را دراختیار دارد. بنابراین اتخاذ راهکارهایی جهت رفع این مشکل ضروری است.

امروزه سنگ های ساختمانی با توجه به ویژگی های مطلوب فراوانی که دارند به صورت گسترده‌ای در بخش های مختلف ساختمان به کار گرفته می شوند. موثرترین عوامل در انتخاب سنگ برای نمای بیرونی و کف ساختمان ها به چهار دسته جنبه های زیباشناختی، ویژگی های فیزیکی، مهندسی و دوام تقسیم می شوند. قبل از انتخاب سنگ برای کار در ساختمان ها ضروری است این عوامل بررسی شوند و مناسب ترین سنگ ها پیشنهاد شوند. ​​​​​​​

کاربرد و کاربری مناسب انواع سنگ ساختمانی

​​​​​​​کاربرد مناسب سنگ های ساختمانی با توجه به کاربری آن ها نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. استفاده نامناسب از سنگ های ساختمانی باعث می شود که به مرور زمان شاهد از بین رفتن زیبایی سنگ، فرسودگی، شکستن، تغییر رنگ، زنگ زدن و آهکی شدن سنگ باشیم. دقت نکردن به این امر باعث می شود که هم زیبایی نما از بین برود و هم متحمل هزینه های سنگین خواهیم شد.

به عنوان مثال استفاده از انواع سنگ های مرمریت مانند مرمریت صلصالی یا مرمریت دهبید به عنوان نمای خارجی ساختمان به جهت زیبایی آن، کاربردی بسیار نامناسب است و با گذشت زمان بسیار اندک باعث می شود که نمای شما زیبایی خود را از دست داده و سنگ دچار فرسودگی می شود.

یا با مثالی دیگر برای روشن شدن این موضوع بپردازیم استفاده از سنگ گرانیت در نمای خارجی است البته که سنگ گرانیت مانند مرمریت دچار فرسودگی نمی شود اما زنگ زدگی آهن موجود در سنگ گرانیت باعث می شود که نمای ساختمان زیبایی خود را از دست بدهد و همچینین به دلیل وزن بالای سنگ گرانیت و چسبندگی کم این سنگ به سیمان باعث سقوط این سنگ از بنا می شود.

کاربرد استاندارد انواع سنگ در ساختمان

با توجه به موارد مطرح شده حال سوال این است که کاربرد مناسب هریک از سنگ ها کجاست؟

قانون مطلقی برای این امر وجود ندارد چون سلیقه ی شما بسیار تاثیر گذار است حتی گاها به خاطر کیفیت از زیبایی سنگ چشم پوشی می شود یا بالعکس یا حتی فاکتورهای دیگری مانند ضخامت سنگ، سورت سنگ، فراوری های انجام شده بر روی سنگ، ساب خوردگی، مقاومت سنگ، شفافیت و براقیت و… میتواند بر طول عمر و انتخاب سنگ مورد نظر تاثیر گذار باشد. اما با توجه به تمامی این مسائل و با در نظر گرفتن نظرات متخصصان این صنعت در زیر ما به به صورت مفصل به این امر پرداخته ایم تا شما انتخاب بهتری در سنگ نمای خود داشته باشید.

پرفروش ترین سنگ های ساختمانی مرمر در بازار ایران

از پرفروش ترین سنگ های مرمر می توان به مرمر سبز آذرشهر، مرمر سفید خط دار، مرمر صورتی نقده، مرمر آبی، مرمر کاپوچینو، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر رفسنجان، مرمر سبز هرات، مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر سفید کرمان، مرمر عسلی کرمان، مرمر چاه زرد ایرانشهر، مرمر سبز توران، مرمر سفید کوه، مرمر قروه، مرمر سبز سردستان، مرمر مروارید، مرمر سبز بورق، مرمر عسلی مشهد، مرمر سنندج اشاره کرد.

2- سنگ ساختمانی تراورتن

سنگ تراورتن از دسته سنگ های آهکی متخلخل است که از رسوب دو کانی استالاگتیت و استالاگمیت تشکیل شده است. تفاوت در مقادیر کانی های معدنی همچون اکسیدآهن، منگنز و سیلیس سبب ایجاد سنگ های تراورتن در طیف های مختلف رنگی شامل رنگ قرمز، سفید، شکلاتی، لیمویی، کرم، قهوه ای و سیلور می شود.

هرچه رنگ سنگ روشن تر و دارای ناخالصی و رگه های کمتری باشد، قیمت آن بیشتر است. سنگ تراورتن ساختاری متخلخل و نواری شکل دارد و همین ویژگی سنگ های تراورتن باعث شده تا این سنگ ساختمانی به خوبی به دوغاب سیمان بچسبد. همچنین، وجود تخلخل در این سنگ سبب شده تا در برابر انبساط و انقباضات ناشی از تغییر شرایط آب و هوایی، سرما و گرما مقاوم باشد.

پرفروش ترین سنگ های چینی

 از جمله پرفروش ترین سنگ های چینی در بازار سنگ، سنگ چینی ازنا، سنگ چینی نیریز، سنگ چینی سایمان، سنگ چینی سفید الیگودرز، سنگ چینی مشکی الیگودرز، سنگ چینی سفید لایبید، سنگ چینی کریستال لایبید، سنگ چینی قروه، سنگ چینی سیرجان، سنگ چینی ابری بروجرد، سنگ چینی اسپرلوس، سنگ چینی پرشین اسکاتو، سنگ چینی جلبر، سنگ چینی هرات، سنگ چینی ولوکاس می باشد.

قیمت سنگ چینی

قیمت سنگ چینی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. معدن سنگ یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت سنگ چینی می باشد. به طوری که برخی از معادن همانند معدن نیریز، به دلیل کیفیت بالای محصول خود، تبدیل به یک برند نام در صنعت سنگ ساختمانی آشنا شده اند. علاوه بر این، رنگ و طرح سنگ، میزان ساب سنگ، عدم وجود رگه های ناخالص، ابعاد سنگ، ضخامت سنگ، بوک مچ یا فورمچ بودن سنگ، همگی باعث افزایش قیمت سنگ چینی شده اند.

سنگ چینی نیریز فرآوری شده توسط گروه کالاساخت دارای طرح های بوک مچ بسیاری می باشد. بوک مچ و فورمچ سنگ چینی نیریز برای استفاده به عنوان سنگفرش و دیواره های لابی هتل ها، مجتمع های تجاری و سالن های لوکس کاربرد دارد که همین عامل سبب تغییر قیمت سنگ چینی می شود. برای مشاهده و سفارش سنگ چینی نیریز، بوک مچ و فورمچ آن به فروشگاه مراجعه فرمایید.

سنگ‌های مرمر (onyx)

سنگ‌های مرمر نوعی سنگ آهکی هستند که تحت‌فشار و حرارت به‌واسطه تبلور مجدد هنگام دگرگونی سنگ‌های آهکی ایجاد می‌شوند. این نوع سنگ‌ها، هم به‌صورت یکدست و هم بارگه ‌(به دلیل ناخالصی‌هایی که در سنگ‌آهک اولیه وجود داشته) و در رنگ‌های متنوع یافت می‌شوند.

سنگ‌های مرمر در رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی، سبز و… وجود دارند.

سنگ‌های مرمر صیقل پذیری بالایی دارند و به دلیل جلای بالا و رنگ‌های زیبا مناسب برای دکوراسیون داخلی، کف‌پوش، ستون‌ها، پله‌ها و تزئینات داخل ساختمان می‌باشند.

سطح درخشان و نگهداری و شستشوی آسان سنگ‌های مرمر، آن را مناسب کاربرد در آشپزخانه می‌کند. البته قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها بکار می‌روند بالاتر است. مقاومت این سنگ‌ها در برابر هوازدگی، گازها و باران‌های اسیدی کم است. 

سنگ‌های مرمریت (Marbel)

یکی دیگر از انواع سنگ‌های ساختمانی سنگ مرمریت یا ماربل است. این سنگ‌ها، سنگی آهکی رسوبی هستند آگاهی با سنگ‌های مرمر اشتباه گرفته می‌شوند اما درواقع هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارند چون سنگ مرمر از دگرگونی سنگ‌آهک بوجود آمده ولی مرمریت رسوبی است.

سنگ‌های مرمریت به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته‌بندی می‌شوند.

سنگ‌های مرمریت چینی بافتی ریزدانه و بلورین دارند و به سه نوع چینی سفید، چینی کریستال و چینی خاکستری تقسیم می‌شوند. سنگ‌های مرمریت کریستال بافتی دانه‌درشت و بلورین دارند و سنگ‌های مرمریت ابری نیز از نوارهای غیر موازی حاصل از تجمع کانی‌های روشن و تیره تشکیل‌شده‌اند.

این نوع سنگ‌ها به نسبت سنگ‌های دیگر سبک‌تر هستند اما دارای دوام بالاتری می‌باشند. سنگ‌های مرمریت، مقاومت بالایی در برابر هوازدگی و باران‌های اسیدی ندارند وبه همین دلیل برای ساخت نمای ساختمان و یا استفاده در خارج ساختمان توصیه نمی‌شوند.

اما به دلیل تنوع و زیبایی خاصی که دارند می‌توانند در قسمت‌های مختلف داخلی ساختمان مثل کف‌پوش، دیوار پوش، دیوار پارکینگ و دیوار‌های راه‌پله مورداستفاده قرار بگیرند. از رایج‌ترین انواع سنگ‌های مرمریت ساختمانی، سنگ مرمریت دهبید است. سنگ مرمریت دهبید با طرح یکدست، رنگ زیبا و سطحی بسیار براق و ساب خورده طرفداران زیادی دارد.

مطلب مفید بخوانید:  شهرک صنعتی سنگ رضوان شهر