آشنایی با دیگ موتورخانه شوفاژ در ساختمان ها

یکی از بخش های مهم هر ساختمانی موتورخانه است که تأمین گرمایش و آبگرم داخل ساختمان را به عهده دارد. موتورخانه یک سیستم کلی است که از تجهیزات مختلفی تشکیل شده است. تمام این تجهیزات در کنار یکدیگر فرآیند تأمین سیستم گرمایش ساختمان را امکان‌پذیر می‌سازند. برای تأمین سیستم‌های گرمایشی امروزی مانند رادیاتورها، فن کویل‌ها و حتی آب مصرفی به آب گرم نیاز داریم. دیگ موتورخانه یکی از مهم‌ترین تجهیزات است که وظیفه آن دقیقا همان گرم کردن آب است. می‌‌توان چنین گفت که موتورخانه سیستم مرکزی تأمین گرمایش ساختمان است و دیگ شوفاژ مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن است. دیگ شوفاژ موتورخانه نوعی مولد گرمایی است و با تصوری که شما نسبت به دیگ آبگرم دارید، کاملا متفاوت است. در ادامه به معرفی این تجهیز تولیدکننده گرما می‌پردازیم.

دیگ شوفاژ موتورخانه

نحوه عملکرد دیگ شوفاژ موتورخانه

دیگ موتورخانه ساختمان مخزنی است که محفظه آن از آب پر می‌شود. این مخزن به وسیله حرارت حاصل از سوختن مواد سوختنی گرم شده و به طبع، آب داخل آن گرم می‌شود. همان طور که گفتیم موتورخانه سیستم مرکزی ساختمان است. بنابراین می‌توان گفت وظیفه اصلی دیگ شوفاژ تأمین گرمایش تمام واحدهایی است که از این تجهیز نشأت می‌گیرند. آب درون دیگ به وسیله قطعه‌ای به نص1ام مشعل گرم می‌شود. بعد از این که آب وارد فضای پرحرارت دیگ شود، به دمای مدنظر رسیده و بعد از جریان یافتن و حرکت کردن داخل به سمت مبدل حرارتی داخل ساختمان جریان یافته و سبب گرمایش محیط می‌شود. این آب گرم بعد از این که گرمای خود را در فرآیند تعدیل محیط از دست داد، مجددا به دیگ شوفاژ موتورخانه برمی‌گردد.

دیگ موتورخانه انواع مختلفی دارد. این تجهیز بر حسب میزان دمای آب خروجی دسته بندی می‌شود. این دیگ معمولا در انواع چدنی و فولادی می‌باشد و حرارت آن از طریق سوخت‌هایی از جمله: گاز، گازوئیل و مازوت در مشعل تأمین می‌شود.

دیگ شوفاژ چدنی

یکی از انواع دیگ شوفاژ موتورخانه دیگ چدنی است و همان‌طور که از نام آن بر می‌آید،  از چدن ساخته شده است. این دیگ ساختار پره‌ای شکل دارد. به همین خاطر امکان تغییر ظرفیت حرارتی برای مصرف کننده را فراهم ساخته است. علاوه بر آن ساختار پره‌ای این دیگ سبب شده حمل و نقل آن آسان و تعمیر دیگ نیز راحت باشد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید، در صورتی که هر گونه خرابی در دیگ چدنی شوفاژ ایجاد شود، لزومی به تعویض دیگ نیست. بلکه ساختار پره‌ای آن این اجازه را به شما می‌دهد که با تعویض پره آسیب دیده به کارکرد مجدد دیگ برسید. طبیعتا در این صورت در هزینه‌های پرداختی شما نیز صرفه جویی می‌شود. البته این مسئله نیز وجود دارد که اگر دیگ چدنی در تحت فشار زیادی قرار بگیرد و یا سطح پره‌ها رسوب تشکیل شود، دیگ موتورخانه دچار ترک یا شکستگی می‌شود.

دیگ شوفاژ موتورخانه  به واسطه دمای دودکش پایین راندمان قابل قبولی دارد. ضخامت پره‌ها در این دیگ معمولا از ۴ تا ۸ میلی‌متر و وزن هر پره چیزی حدود ۴۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم متغیر است. این دیگ چدنی معمولا از سوخت مایع- گاز استفاده می‌کند. این دیگ مانند سایر دیگ‌های شوفاژ برای تأمین حرارت به مشعل نیاز دارد. می‌توان با محدود کردن یا کم کردن تعداد پره‌های وسط دیگ موتورخانه چدنی ظرفیت حرارتی آن را کاهش یا افزایش داد. به این نکته مهم نیز توجه کنید. از آنجا که دیگ چدنی شوفاژ موتورخانه نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی موتورخانه دارد، باید در صورت بروز هر گونه مشکل، با متخصص آن مشورت کرده و تعمیر دیگ را به کارشناس متخصص و خبره بسپارید.

دیگ فولادی موتورخانه

یکی دیگر از مدل های دیگ که در شوفاژخانه از آن استفاده می شود، دیگ فولادی است. این دیگ ها نسبت به دیگ های چدنی دارای طول عمر بالاتری بوده و همچنین از راندمان بالاتری برخوردار می باشند. دیگ های آبگرم فولادی صرف نظر از ظرفیت، ابعاد و فشار کار به انواع “فایرتیوپ” و “واترتیوپ” نیز تقسیم می شوند.

بهترین سایت فروش دیگ شوفاژ موتورخانه

تهیه دیگ شوفاژ موتورخانه برای تأمین سیستم گرمایشی به تخصص کافی در این زمینه احتیاج دارد. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید می‌توانید از فروشگاهی خرید خود را انجام دهید که ضمن فروش خدمات باکیفیت مشاوره را نیز ارائه می‌دهند. فروشگاه اینترنتی گرمگاه به عنوان برترین فروشگاه تأسیسات و تجهیزات ساختمانی ضمن عرضه انواع دیگ شوفاژ موتورخانه خدمات مشاوره پیش از خرید و خدمات پس از فروش را نیز ارائه می‌دهد.

کارشناسان این مجموعه آماده ارائه خدمات مشاوره کارشناسی و تخصصی به مشتریان خود هستند. برای تأمین انواع دیگ شوفاژ و سایر تجهیزات گرمایشی بر روی لینک زیر کلیک و وارد سایت گرمگاه شوید. سایر اطلاعات تماس نیز در صفحه سایت موجود است.