آشنایی با انواع روش های اجرای سقف تیرچه بلوک

سقف های تیرچه بلوک مهمترین بخش ساختمان های امروزی به شمار می رود و توجه به استحکام و کیفیت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر یک از بخش بندی های این سقف ها از مصالح به خصوصی تولید شده اند و با کیفیت بسیار بالایی در محل خود قرار می گیرند. هر یک از این سقف ها از زمان های قدیم تاکنون مورد استفاده بوده اند و میزان استفاده از آن ها هر روز افزایش می یابد. انواع سقف تیرچه بلوک با توجه به نوع سازه ها و مصالح به کار رفته در آن ها طبقه بندی می شوند. 

https://nosacompany.com/

دسته بندی سقف های تیرچه بلوکی

سقف های تیرچه بلوک در دو دسته بندی مهم قرار می گیرند. اولین دسته آن ها مربوط به سقف هایی است که با استفاده از تیرچه های بتنی ساخته می شوند. دسته بعدی سقف های تیرچه فولادی هستند که با قیمت بیشتری عرضه می شوند. این سقف ها هر یک از نظر نوع کارایی، نوع بلوک به کار رفته، نحوه اجرا و… نیز دسته بندی های مهمی دارند که در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم. برخی از مدل های این سقف را در ادامه مشاهده می کنید.

سقف های تیرچه بتنی

انواع سقف تیرچه بلوک بتنی یکی از مهمترین سازه های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی کشور ما محسوب می شوند. استفاده از آن ها به کار گیری قالب های فلزی موقت و سفالی انجام می پذیرد. هر یک از آن ها در میان سازه های از پیش ساخته شده بتنی نیز قرار می گیرند و جایگاه مهمی در صنایع امروزی دارند. در ساخت آن ها از آرماتورهای فولادی در کنار متریال بتنی استفاده شده و ساختار سقف تکمیل خواهد شد. 

برای ساخت و آماده سازی آن ها آرماتورهای سقف به یک خرپا متصل شده و مورد استفاده قرار می گیرند. مقاومت ایستایی بالای این سازه ها یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. این سقف ها یک محدودیت بزرگ در ساختمان به وجود می آورند و آن افزایش بار مرده سازه است. آن ها استحکام و مقاومت سقف را خیلی بالا نمی برند و با افزایش بار مرده مقاومت کششی سقف را کاهش می دهند. استفاده از فولاد جایگزین در این نوع سقف این مشکلات را از بین می برد. 

این سازه ها بسیار خوش قیمت هستند و از نظر اقتصادی به نفع پروژه های ساختمانی خواهند بود. از این رو میزان استفاده از هر یک از مدل های آن ها هر روز افزایش می یابد. 

سقف های تیرچه کرومیت یا فلزی

در ساخت و آماده سازی سقف های تیرچه از تسمه های ورقه ای استفاده می کنند که در ساختار آن ها دو بال به کار رفته اند. این بال ها در نواحی تحتانی و فوقانی سازه قرار می گیرند و کیفیت کار را افزایش می دهند. در بخش بعدی سرعت اجرای این سقف مورد توجه قرار می گیرد. استفاده از تیرچه های کرمیت سرعت سقف ریزی را در ساختمان های امروزی افزایش می دهد و به همین خاطر در پروژه های ساختمانی به میزان قابل توجهی به کار می روند. 

طول هر یک از این تیرچه ها به 6 متر می رسد و وزن آن ها در حدود 10 کیلوگرم است. هر یک از این سازه ها برای پروژه هایی که نیاز به پیشروی سریع دارند، به کار برده می شوند. به این ترتیب سرعت عمل ساخت ساختمان بیشتر می شود. 

سقف تیرچه بلوک

سقف های تیرچه صنعتی

این دسته از سقف های ساختمانی را به عنوان مکانیزاسیون نیز می شاسند و برای آن ها جایگاه مهمی در عرصه های صنعتی قائل هستند. در ساخت آن ها از خرپاهای فلزی نیز استفاده می شود. میلگردهای برش نیز در این نوع سقف با استفاده از نقطه جوش در محل های مورد نظر نصب و راه اندازی می شوند. به همین خاطر نیز نصب آن ها به سهولت انجام می شود. قیمت هر یک از این تیرچه ها بر اساس طول و عرض هر یک مشخص می شود. به این ترتیب می توان به سادگی هزینه نهایی این تجهیزات را مشخص کرد. میزان طول و عرض برش خورده هر یک قیمت این محصولات را تعیین می کند. 

انواع سقف های تیرچه پیش تنیده

سقف های تیرچه بلوک پیش تنیده از مهمترین دسته بندی های این سازه های ساختمانی محسوب می شوند. مقاطع سپری شکل این سازه ها مهمترین مشخصه آن ها به شمار می رود. انواع دسته بندی های آن ها به صورت پیش تنیده در محیط ساختمان به کار برده می شوند. این سازه ها با استفاده از میلگرد در بخش تحتانی تکمیل می شوند. در فرایند نصب و اجرای آن ها از دستگاه ها و تکنولوژی های مدرن و به روز استفاده می کنند. به این ترتیب تا زمانی که بتن سخت شود، سازه های سقف در حالت اولیه باقی می مانند. 

سقف های تیرچه با قالب های سفالی

انواع سقف تیرچه بلوک با قالب های مختلفی در محیط ساختمان به کار می روند. تیرچه با قالب های سفالی از مدل های قدیمی این سازه ها محسوب می شود. این سازه ها را به عنوان سقف تیرچه فوندوله دار نیز می شناسند. انواع آن ها به عنوان سقف های پیش ساخته خرپایی نیز معرفی شده و جایگاه مهمی در عرصه های صنعتی دارند. در ساخت و آماده سازی آن ها از قالب های سفالی برای بتن ریزی در کناره های میلگردها استفاده می کنند. 

انواع سقف تیرچه بلوک

سقف های تیرچه بتنی

دسته بعدی این سازه ها، تیرچه های بتنی هستند که در سقف ریزی ساختمان های امروزی به میزان بالایی به کار می روند. در ساخت آن ها از بتن و آرماتور و متریال فولادی در کنار هم استفاده می شود و این اجزای مهم تشکیل دهنده همه بخش های سقف های تیرچه بتنی هستند. در این سازه ها از بلوک هایی به عنوان قالب در میان تیرچه ها استفاده می کنند.  بتن پوششی مقطع T سقف را تشکیل می دهد و کارایی قابل توجهی در این سازه های سقفی دارد. در هر یک از این سقف ها مشخصه های مهمی به کار برده می شوند که ساختار نهایی آن ها را تشکیل می دهند. از میان آن ها می توان به فشار وارد شده به سقف، فاصله ها، دهانه ها، ابعاد و… اشاره کرد که هر یک در فرایند ساخت و آماده سازی این سازه های ساختمانی تاثیر گذار می باشند. 

در ساختار آن ها از میلگردهای ساده و مهاری استفاده می کنند. ابعاد هر یک از این میلگردها بر اساس سازه های سقفی مورد نظر تعیین می شود. قیمت هر یک از آن ها نیز از مولفه ابعاد پیروی می کند. این سقف ها با استفاده از تیرچه های سنتی نیز ساخته می شوند که در معماری قدیم ایران بسیار رایج بوده است. 

جمع بندی

در این گزارش در خصوص اجرای سقف های تیرچه بلوک و دسته بندی های مختلف آن ها اطلاعاتی ارائه کردیم که با بررسی آن ها می توانید به ماهیت این سازه های ساختمانی پی ببرید. هر یک از آن ها از اجزا و مصالح به خصوصی تشکیل می شوند. انواع سقف تیرچه بلوک از رنج قیمتی به خصوصی برخوردار هستند و به همین خاطر نیز برای استفاده از هر یک در پروژه های ساختمانی قیمت روز آن ها استعلام می شود. در تعیین هزینه آن ها متراژ کار و سقف نهایی مورد توجه قرار می گیرد. 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به سقف های تیرچه بلوک و همچنین سقف اینتل دک به عنوان یک راهکار جایگزین برای این سقف ها به سایت شرکت فنی مهندسی نوسا مراجعه نمایید.