آخرین چک لیست لوازم ایمنی ساختمان و راهنمای استفاده از آن‌‌ها ( تیر 1401)

آخرین چک لیست لوازم ایمنی ساختمان و راهنمای استفاده از آن‌‌ها ( تیر  1401)

لوازم ایمنی ساختمان یکی از مهمترین فاکتور های شروع کار است.

امروزه مسئله‌ی ایمنی در ساختمان‌سازی به قدری با اهمیت و پررنگ شده که رعایت نکردن اصول ایمنی و عدم استفاده از لوازم ایمنی ساختمان، ممکن است باعث توقف یک پروژه ساخت و ساز شود. با توجه به حوادثی که برای افراد در زمان ساخت یک ساختمان اتفاق افتاده، ضوابطی قرار داده شده که با رعایت کردن آن‌ها این حوادث به حداقل برسد. برای انجام کارهای مختلف در هنگام ساختمان‌سازی نیاز است که از یکسری تجهیزات و لوازم ایمنی استفاده شود.

لوازم ایمنی ساختمان

ایمنی در یک کارگاه ساختمانی، اینگونه تعریف می‌شود: نگهداری، حفظ و مراقبت از جان افرادی که در یک پروژه ساختمانی مشغول فعالیت هستند. بحث ایمنی فقط شامل حال کارگران نیست، بلکه تمامی مهندسین، تکنسین‌ها و افرادی که در یک پروژه ساختمانی کار می‌کنند، باید مسائل ایمنی را رعایت کنند تا از بروز حادثه تا حد ممکن جلوگیری شود.

استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی ساختمان به افراد کمک می‌کند تا با خیال آسوده‌تر و در شرایط ایمن‌تری کار کنند. در یک کارگاه ساختمانی، حوادث مختلفی از جمله: آتش سوزی، سقوط ابزار، برق‌گرفتگی و … ممکن است اتفاق بیفتد. به همین دلیل، کارفرمایان باید خطرات مختلف را پیش‌بینی کنند و با توجه به آن‌ها، لوازم ایمنی مناسب را تهیه کنند و افراد را ملزم به استفاده از آن‌ها نمایند.

لباس کار

لباسی که برای کار در یک پروژه ساختمانی استفاده می‌شود، باید طوری باشد که بتوان به جای دکمه با زیپ آن را باز و بسته کرد. همچنین این لباس، یک لباس سرهم و یکپارچه است.

کلاه ایمنی

بسیاری از حوادث ساختمانی در نتیجه برخورد اشیا با سر افراد بوده است. به همین دلیل، مسئله‌ی کلاه ایمنی یکی از الزامات کار در کارگاه‌های ساختمانی است. کلاه ایمنی یکی از مهم‌ترین لوازم ایمنی ساختمان است. رنگ کلاه‌های ایمنی برای افراد مختلف، بر حسب کاری که انجام می‌دهند، متفاوت است که به شرح زیر می‌باشد:

  • کلاه ایمنی سفید: این کلاه را افراد رده بالا مانند مهندس، مدیر و سرپرستان استفاده می‌کنند تا از افراد دیگر متمایز شوند.
  • کلاه ایمنی زرد: این رنگ که بسیار پرکاربرد است و بیشتر در ساختمان‌سازی‌ها مشاهده می‌شود، برای نیروهای کار اصلی یعنی کارگران است.
  • کلاه‌ ایمنی قرمز: این کلاه برای آتش‌نشانان در کارگاه‌های ساختمانی استفاده می‌شود و مورد استفاده کارگران نیست.
  • کلاه ایمنی سبز: افرادی که خدمات فنی انجام می‌دهند، معمولاً کلاه سبز بر سر می‌گذارند. مثلاً مسئولین ایمنی که وظیفه چک کردن تجهیزات ایمنی ساختمان را بر عهده دارند.
  • کلاه ایمنی قهوه‌ای: کسانی که در بخش‌هایی که مجبور به کار در دماهای بالا هستند، مانند جوشکاران، از کلاه ایمنی قهوه‌ای رنگ استفاده می‌کنند. این کلاه‌ها در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارند.
  • کلاه ایمنی خاکستری: سران، پیمانکاران و افراد عادی که قصد بازدید از ساختمان را دارند، کلاه خاکستری رنگ به سر می‌گذارند.
  • کلاه ایمنی آبی: افرادی که در بخش خدماتی فعالیت دارند، مانند تعمیرکاران، تکنسین‌های برق، نجاران و اپراتورهای فنی دیگر، از کلاه آبی رنگ معمولاً استفاده می‌کنند.

کفش کار

پوشیدن کفش‌های ایمن و استاندارد از جمله الزاماتی است که تمامی افراد اعم از کارگران و کارکنان دیگر باید از آن استفاده کنند. مثلاً شخصی که برق‌کاری انجام می‌دهد، باید از کفشی استفاده کند که عایق جریان الکتریسیته باشد و بتواند ولتاژ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت را تحمل کند. در کل، افراد بر حسب کاری که انجام می‌دهند کفش‌های متفاوتی با مقاومت‌های مختلفی نیاز دارند.

دستکش

برای افرادی مانند کارگران و کسانی که کارهایی مانند: لوله‌کشی، نجاری، برشکاری، جوشکاری و کارهای تأسیساتی انجام می‌دهند و مدام در حال کار با دست‌هایشان هستند، استفاده از دستکش مناسب ضروری است. افراد با استفاده از دستکش‌های پلاستیکی، عایق، فلزی و دستکش جوشکاری می‌توانند جلوی حوادثی مانند بریدن دست، زخم شدن، سوراخ شدن،  برق‌گرفتگی و قطع شدن انگشتان را بگیرند.

استفاده از دستکش مناسب ضروری است
استفاده از دستکش مناسب ضروری است

عینک ایمنی

استفاده از عینک خصوصاً برای افرادی که جوشکاری، برشکاری و میخ‌کشی انجام می‌دهند، لازم و ضروری است. استفاده از این عینک‌ها از چشمان افراد در کارهای مختلف حفاظت می‌کند.

ماسک حفاظتی

یکی دیگر از لوازم ایمنی ساختمان که استفاده از آن برای برخی افراد ضروری محسوب می‌شود، ماسک‌های حفاظتی است. ماسک‌های حفاظتی جوشکاری و فیلتردار دو نقش متفاوت دارند: اولی برای حفاظت از صورت و چشم افراد در کارهایی مانند جوشکاری به کار می‌رود و دومی از فرد در برابر استنشاق گازهای سمی و گرد و غبار محافظت می‌کند. استفاده از ماسک‌های حفاظتی برای کارهایی مانند جوشکاری و سنگ‌بری الزامی است.

کمربند ایمنی و طناب

کمربند ایمنی و طناب از لوازم ایمنی ساختمان و ضروری برای کسانی است که در ارتفاع بیش از ۳ متر کار می‌کنند. وقتی کمربند ایمنی را می‌بندید، یک طناب به کمربند ایمنی شما قلاب می‌شود و دیگری به داربست یا یک محل مطمئن. این کار باعث می‌شود تا در صورت لغزیدن فرد و یا عدم تعادل، حالت سقوط آزاد پیش نیاید.

جلیقه‌های شبرنگ‌دار

این جلیقه‌ها باعث می‌شوند تا در هنگام شب که نور کافی وجود ندارد، افراد بهتر دیده‌شوند و از خطرات احتمالی که به دلیل دیده‌نشدن افراد است جلوگیری شود.

چرا استفاده از لوازم ایمنی ساختمان مهم است؟

در پروژه‌های ساختمانی، مواد و ماشین‌آلات زیادی به کار می‌روند. این ماشین‌آلات می‌توانند به افرادی که در ساختمان مشغول کار هستند، آسیب وارد کنند. خطرات ناشی از ماشین‌آلات به ۶ دسته: خطرات حرارتی، خطرات ناشی از ارتعاش، خطرات ناشی از صدا، خطرات ناشی از مواد، خطرات ناشی از اجسام و خطرات الکتریکی تقسیم می‌شود. در نتیجه با خرید لوازم ایمنی مناسب باید از بروز این خطرات جلوگیری کرد.

برخی از مواد ساختمانی و ماشین‌آلات می‌توانند، باعث بریدگی و یا خوردگی بدن شوند. به غیر از اینها، خطر سقوط وسایل از ارتفاع هم وجود دارد. پس استفاده از لوازم ایمنی ساختمان مناسب و باکیفیت امری ضروری است که ایمنی و سلامت شما را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

بیمه ساختمان شما را در برابر حوادثی مانند انفجار و … بیمه می کند.

بیمه ساختمان شما را در برابر حوادثی مانند انفجار و ... بیمه می کند.
بیمه ساختمان شما را در برابر حوادثی مانند انفجار و … بیمه می کند.

بیمه ساختمان

یکی از بیمه‌های مهم ساختمانی، بیمه آتش سوزی است. این بیمه ساختمان شما را در برابر حوادثی مانند: حریق، صاعقه و انفجار بیمه کرده و در زمان حادثه، خسارات مالی وارد شده به ساختمان شما را جبران می‌نماید. بیمه آتش سوزی فقط حریق و صاعقه و انفجار را پوشش نمی‌دهد؛ بلکه این بیمه پوشش‌های اضافی دیگری مانند بیمه زلزله، سیل و … را نیز شامل می‌شود که افراد بر حسب منطقه‌ای که ساختمان در آن واقع است و احتمال بروز حادثه‌های این‌چنینی در آن بالاست، می‌توانند با پرداخت حق بیمه کمی بیشتر ساختمان خود را در برابر این حوادث هم با خرید بیمه آتش سوزی  بیمه کنند.

به عنوان جمع‌بندی نهایی باید بگوئیم که استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی ساختمان در هر پروژه ساختمانی الزامی است و استفاده از این وسایل به شما کمک می‌کند تا در شرایط ایمن‌تری به کار و فعالیت بپردازید. افراد مسئول در پروژه‌های ساختمانی باید به روند استفاده از لوازم ایمنی ساختمان توسط افراد نظارت داشته باشند.

برگرفته از سایت بیمه: https://bimeh.com/