برنامهی همکاری در فروش (Affiliate Program)
اصلا و ابدا به شبکههای هرمی فروش فکر نکنید. از اول با آنها مخالف بودم و هنوز هم میگویم سراغش نروید تا عمرتان تباه نشود. اگر روزی برسد که سایت یا کسب و کاری، بازاریابی هرمی را به من پیشنهاد کند، بلافاصله فرار میکنم. همکاری در فروش، با فروش هرمی کاملا متفاوت است.
در ایران، برنامهی همکاری در فروش را بیشتر خدماتدهندهها اجرا میکنند. صرافیهای مجاز اینترنتی، فروشندگان نرمافزار، طراحان وب و سرویسدهندههای دیگر از این قابلیت استفاده میکنند تا فروششان افزایش پیدا کند.
شاید حستان به این کار بد باشد. فکر میکنید که مردم را فریب میدهم تا جیب خودم پر پول شود. راستش را بخواهید، به نظر من تا زمانی که دروغی گفته نشود این کار غیراخلاقی نیست. لپتاپ خود من برندی نهچندان آشنا دارد؛ ولی کیفیتش دهانم را دوخته است. اگر بتوانم با معرفیاش پول هم درآورم، چرا این کار را نکنم؟
برای همکاری در فروش، ابتدا نیاز به مخاطب مرتبط دارید. منظورم از مخاطب مرتبط، مخاطبی است که دغدغههایش به کالاهای فروشی نزدیک باشد. برای مثال، شخصی کتابدوست را به سختی میتوان برای تور بازدید از کیش ترغیب کرد. باید محتوایی تولید کنید که راجع به کتاب باشد تا این شخص جذب شود و به شما اعتماد کند. بعد هم کتابهای خوب را با لینک اختصاصیتان به او معرفی کنید تا بخرد و شما هم سود ببرید.
دراپشیپ (DropShip)
این مورد را نمیتوانم به راحتی با صنعت محتوا گره بزنم. لازم است تخصصهایی مثل بازاریابی اینترنتی، برنامهنویسی در حد تیم ملی و محتوا کنار هم قرار بگیرند تا این دو مرتبط شوند.
برای این که فروشگاه اینترنتی راه بیاندازید، لازم است سه تخصص بالایی را تا حد قابل قبول داشته باشید. ولی اینها کافی نیستند. باید در بازار هم رابطه داشته باشید تا بتوانید کالاها را انبار کنید و به دست مشتری برسانید. اما با دراپشیپ، نیازی به انبار و تامین و لجستیک نخواهید داشت.
فرض کنیم فروشگاهی در ترکیه وجود دارد که به ایران هم کالا ارسال میکند. کمتر کسی در ایران میتواند زبان ترکی استانبولی را بخواند؛ ولی اکثرا از لباسهای ترکیهای خوششان میاید. در اینجا، شما فروشگاهی به زبان فارسی بالا میاورید و از مردم سفارش میگیرید. بعد از آن، سفارشها را در سایت ترکیهای ثبت میکنید؛ البته با آدرس مشتری خودتان. فروشگاه کالا را مثلا با قیمت صد هزار تومان به شما میفروشد و شما، همان را با قیمت صد و ده هزار تومان در سایتتان قیمت کردهاید.
البته در نظر داشته باشید که هر فروشگاهی خدمات دراپشیپ را ارائه نمیکند. فروشگاههایی که این کار را انجام میدهند، سفارش را بدون فاکتور، برندشان و اطلاعات تماس برای مشتری میفرستند. با این کار، مشتری به شما وفادار میماند. همچنین، قیمتی کمتر از قیمت خردهفروشی به شما اعلام میکنند تا حاشیهی سودتان بالا برود. لیست موجودی کالا را هم در اختیارتان میگذارند تا سفارش بیهوده از کسی نگیرید. البته مسئولیت ارتباط با مشتری را برعهدهی خودتان میگذارند.
نه میز و صندلی قرار است برای من و شما کسب و کار به وجود بیاورد، نه دست روغنی و نه چند صد نفر کارمند. دنیای امروز، با سرعت به سمت کم شدن تعداد شرکتها میرود. هرکس، میتواند برای خودش شرکتی کوچک باشد. چیزی که روندها نشانمان میدهند، این است که گریزی از این موضوع نداریم: هر شخص یک کسب و کار.