موفقیت در کسب و کارهای کوچک

عمومی مرداد 10, 1398 مرداد ۱۰, ۱۳۹۸


صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک، همواره به دنبال روش‌هایی مناسب برای سنجش موفقیت‌شان هستند. معیارهای موفقیت در هر کسب‌ و کار می‌تواند متفاوت باشد،‌ اما تقریبا عوامل کلیدی موفقیت برای اکثر شرکت‌ها مشابه است. در این مطلب با شناخت عوامل موفقیت در کسب و کار می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، «آیا شرکت در مسیر دستیابی به سهم بازار و سودآوری بیشتر قرار دارد یا خیر؟»

بخش اول

انگیزه و نگرش مثبت کارکنان، عامل اصلی موفقیت در کسب‌ و کار

نگرش‌ کارکنان، رفتارهایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به بروز تغییرات مثبت یا منفی در کسب و کارتان شود. اگر کارکنان شما ابتکار عمل نداشته باشند، پیشنهادات‌شان را ارائه ندهند، به اندازه کافی راضی و باانگیزه نباشند و تمام مدت مشغول کارهایی روتین و خسته‌کننده باشند؛ کسب‌وکارتان قطعاً رو به زوال خواهد بود. عامل اصلی موفقیت در کسب ‌و کار، نیروی متعهد و با انگیزه است. قطعاً بدون نیروی کار با انگیزه، هیچ برنامه‌ریزی، چشم‌انداز و چارچوبی برای رشد و توسعه کسب و کارتان نخواهید داشت.

استفاده از فناوری در کسب و کار

شرکتی که از تکنولوژی برای ایجاد بازارهای جدید، خدمت به مشتریان، افزایش بهره‌وری و توسعه محصول و خدمات جدیدش استفاده می‌کند؛ فرصت خوبی برای رقابت اثربخش دارد. شرکت‌های مجهز به فناوری‌های روز با سطوح کیفیت‌ بهتری نسبت به کسب و کارهای سنتی وارد عرصه رقابت می‌شوند. استفاده از فناوری در کنار نیروی کار باانگیزه، می‌تواند به کاهش رکود در کسب‌وکارتان کمک کند. 

« عامل اصلی موفقیت در کسب ‌و کار، وجود نیروی انسانی متعهد و با انگیزه است. »

توجه به فاکتورهای مالی در کسب و کار

بیشتر صاحبان کسب‌وکار در ابتدا میزان موفقیت را با سنجه‌های مالی می‌سنجند. گرچه شرط بقای هر کسب و کار رسیدن به مرحله سودآوری است؛ اما باید توجه داشت در صورتیکه کسب و کار از فن‌آوری و نیروی کار مناسب برخوردار نباشد، سودآوریِ رضایت‌بخشی نخواهد داشت. سودآوری شاخص کلیدی موفقیت است. می‌تواند به جریان نقدی مثبت و کنترل میزان بدهی‌های شرکت کمک کند. همچنین کارآیی شرکت را با مدیریت هزینه‌ها بهبود بخشد. البته شاخص‌های موفقیت مالی در صنایع مختلف؛ متفاوت است.

پدیده جهانی‌شدن و موفقیت در کسب و کار

حتی اگر کسب ‌و کارتان کاملا محلی باشد، باز هم پدیده جهانی‌شدن برای آینده شرکت‌تان اهمیت دارد. پدیده جهانی شدن، معیاری برای سنجش موفقیت شرکت‌ها است. از آنجایی شرکت‌های امروزی در عصر ارتباطات فعالیت می‌کنند، توانایی به اشتراک گذاشتن اطلاعات و توسعه محصولات و بازارهای جدید را راحت‌تر از هر زمان دیگری در اختیار دارند. شرکت‌ها می‌‌توانند راه‌های توسعه کسب و کارشان را در سطح جهانی مورد بررسی قرار دهند. برای انجام این‌ کار لازم است برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

ثبات شرکت در انعکاس پیام بازاریابی‌

یکی از اشتباهاتی که شرکت‌ها مرتکب می‌شوند این است که به دقت بر پیام بازاریابی‌شان نظارت ندارند. آن‌ها مخاطب‌شان را به‌طور همزمان با پیام‌های مختلفی مورد هدف قرار می‌دهد. این بی‌ثباتی، چشم‌انداز فعلی و آتی شرکت را مختل می‌کند. شرکت‌ها باید پیامی مشخص و بدون ابهام را از طریق رسانه‌های مورد استفاده (مانند وب‌سایت‌ها و دیگر انواع شبکه‌های بازاریابی) به بازار هدف‌شان‌ انعکاس دهند. ثبات در انعکاس پیام بازاریابی،‌ ‌عاملی مهم برای موفقیت در کسب و کار است. شرکت‌ها نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند.

بخش دوم

عوامل موثرِ موفقیت در کسب و کار

چه عواملی  سبب می‌شود تا بعضی از کسب و کارها موفق شوند و برخی دیگر شکست بخورند؟ چرا برخی از مردم در فرهنگ‌ها و یا مناطق خاص عملکرد بهتری نسبت به افراد دیگر دارند؟ در این مقاله نگاهی به عوامل موثر موفقیت در کسب و کار می‌اندازیم.

تاثیر عوامل فرهنگی بر موفقیت در کسب و کار

– فرهنگ به الگوها و عقاید مرسوم که تاثیر مهمی در ارزش‌ها، ادراک، ترجیحات و رفتار افراد دارد اطلاق می‌شود. فرهنگ و کسب و کار از بسیاری جهات نقاط ارتباطی دارند.

– افرادی که به صورت سنتی با کسب و کارها عجین هستند گرایشات کسب و کارانه دارند و کارمندی را چیزی محقر می‌دانند.

– فرهنگ کسب و کار، افراد را از محافظه کاری و گرایشات به شغل کارمندی به دور می‌کند.

– فرهنگ مصرف‌گرایی که در آن مردم کالاهای مادی را بیشتر طالب هستند، کسب و کار را حوزه‌ای معرفی می‌کند که در آن درآمد کاسبی بیشتر از کارمندی است.

– افرادی که با شغل‌های استخدامی و یا خدمات دیگر درگیر هستند به فرزندان خود فشار می‌آورند تا شغل امن و ثابت برای خود انتخاب کنند و روح کسب و کار را از همان ابتدای کودکی در خود از بین می‌برند.

– فرهنگ صرفه‌جو که در آن مردم کمتر خرج می‌کنند و بیشتر برای روز مبادا پس‌انداز می‌نمایند، آنها کارآفرینی را امری پرریسک و پرخطر می‌داند و بر این باور است که عواید شغل ثابت و امن بسیار بیشتر از کسب و کار شخصی است.

تاثیر عوامل سیاسی بر موفقیت در کسب و  کار

آنچه که در زیر بدان‌ها اشاره می‌شود مواردی هستند که محیط سیاسی در کسب و کار تاثیر می گذارد.

– شرایط ناپایدار سیاسی که در آن سیاست‌های دولتی مدام در حال تغییر است، آنها را دلسرد می کند و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران نسبت به امنیت سرمایه خود واهمه داشته باشند.

– حمایت دولتی برای توسعه اقتصادی از طریق توسعه زیرساخت، تسهیلات، پارک های علم و فناوری و هر آنچه مشوق کسب و کار است.

– مالیات زیاد که می‌تواند سود را کم کند، معمولاً کارآفرینان را دلسرد می‌کند. از طرف دیگر، معافیت‌های مالیاتی مشوق کسب و کارها و استارتاپ‌ها می‌باشد.

– دسترسی به زیرساخت‌ها و خدمات همگانی همچون جاده‌های خوب، برق، امکانات ارتباطی و عدم وجود فساد و کاغذ بازی برای دسترسی به تسهیلات ذکر شده معمولاً کارآفرینان را تشویق و جذب می‌کند.

– آزادی اقتصادی با قانون‌گذاری مطلوب و موانع کم به منظور راه‌اندازی کسب و کار مشوق کارآفرینان است.

تاثیر عوامل اقتصادی بر موفقیت در کسب و  کار

– اقتصاد عامل بسیار مهمی است که بر کسب و کار مؤثر است.

– قدرت خرید عمومی مردم که با سطح درآمد و رفاه اقتصادی منطقه مشخص می‌شود، نقش مهمی بر موفقیت در کسب و  کار دارد.

– در زمان رکود اقتصادی، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و عدم تمایل به سرمایه گذاری، کسب و کارها با واکنش منفی مواجه می‌شوند.

– در اقتصاد معیشتی بیشتر مردم با کشاورزی درگیر هستند، محصول خود را مصرف می‌کنند و مابقی را با کالاها و خدمات ساده مبادله می‌کنند.

دسترسی به منابع اساسی در راه اندازی کسب و کار

– یکی از عوامل کلیدی و موثر بر راه‌اندازی کسب و کار، دسترسی به منابعی همچون سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه، زیرساخت و خدمات همگانی است.

– سرمایه برای راه‌اندازی کسب و کار حیاتی است. دسترسی به سرمایه، به کارآفرین اجازه می‌دهد که عوامل دیگر را کنار هم گرد آورده و اقدام به تولید محصول یا خدمت کند.

– اهمیت سرمایه انسانی و کارمندان را نباید نادیده گرفت. هیچ کسب و کاری بدون کارمندان ماهر و متعهد موفق نمی‌شود.

– وجود کسب و کارهای زیاد و متنوع مستلزم دسترسی به مواد خام می‌باشد.

– زیرساخت فیزیکی و خدمات همگانی همچون جاده‌های سالم و با کیفیت، پارکینگ، امکانات ارتباطی و برق، همگی فاکتورهایی اساسی در کارکرد بدون نقص یک کسب و کار هستند.

تاثیر مسائل روانشناختی بر موفقیت در کسب و  کار

با وجود اهمیت تمام موارد بالا، موفقیت در کسب و کار جدید به تیپ شخصیتی کارآفرین برمی‌گردد.

کارآفرین در حقیقت رهبر و راهبر کسب و کار است و نیاز است تا ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • سخت کوشی و سماجت در کار
  • قدرت مدیریت و کاهش خطرهای ریسک
  • قدرت ایجاد و توسعه یک کسب و کار جامع و داشتن نقشه‌های آماده جایگزین
  • جهت‌گیری قوی که رسیدن به اهداف را آسان می‌کند

با برداشته شدن موانع تجارت و به وجود آمدن فرصت‌های بزرگتر و افزایش امنیت شغلی، شرایط برای کارآفرینی به مراتب بهتر از قبل می‌باشد.

بدون برچسب

44 بازدید کل ، 1 امروز

  

آخرین مطالب

  • دراپ‌باکس Dropbox برای کسب و کار

    دراپ‌باکس Dropbox برای کسب و کار

    با در فروردین -1389, 781 - دیدگاه‌ها برای دراپ‌باکس Dropbox برای کسب و کار بسته هستند

    وب‌سایت دراپ‌باکس (https://www.dropbox.com) یکی از شناخته شده‌ترین و بهترین سرویس‌های ذخیره سازی آنلاین فایل‌ها می‌باشد، یک سرویس میزبانی انواع فایل براساس رایانش ابری بوده و به کاربرانش این امکان را می‌دهد که در هر جا و همیشه به فایل‌ها دسترسی راحتی به صورت آنلاین داشته باشند. در واقع هارد کامپیوتری شما در اینترنت بوده و بصورت […]

  • انتخاب درگاه واسط بانکی برای راه اندازی کسب و کار

    انتخاب درگاه واسط بانکی برای راه اندازی ...

    با در فروردین -1391, 781 - دیدگاه‌ها برای انتخاب درگاه واسط بانکی برای راه اندازی کسب و کار بسته هستند

    برای راه اندازی کسب و کار آنلاین نیاز به اتصال فروشگاه سایت شما به درگاه بانکی است. تا کاربران سایت بتوانند نسبت به پرداخت وجه به حساب شما اقدام نمایند. حالت اول، گرفتن درگاه مستقیم از بانک (واحد تجارت الکترونیک بانک‌ها) است، که نیاز به نماد اعتماد الکترونیکی روی سایت شما است. که زمانبر و […]

  • کلمات قدرتمند برای عنوان محتوا

    با در فروردین -1407, 781 - دیدگاه‌ها برای کلمات قدرتمند برای عنوان محتوا بسته هستند

    1- خارق العاده 2- شگفت انگیز 3- افسانه ای 4- با شکوه 5- خوب 6- بزرگ 7- بهترین 8- بهتر نسبت به همیشه 9- باور نکردنی 10- غیر قابل قبول 11- ترسناک 12- جالب 13- شگفت آور 14- حیرت آور 15- درخشان 16- عالی 17- هول ناک 18- ممتاز 19- قابل توجه 20- استثنایی 21- […]

  • موفقیت در کسب و کارهای کوچک

    با در فروردین -1409, 781 - دیدگاه‌ها برای موفقیت در کسب و کارهای کوچک بسته هستند

    صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک، همواره به دنبال روش‌هایی مناسب برای سنجش موفقیت‌شان هستند. معیارهای موفقیت در هر کسب‌ و کار می‌تواند متفاوت باشد،‌ اما تقریبا عوامل کلیدی موفقیت برای اکثر شرکت‌ها مشابه است. در این مطلب با شناخت عوامل موفقیت در کسب و کار می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، «آیا شرکت در مسیر […]

  • انتخاب تیتر آگهی تبلیغاتی مناسب

    انتخاب تیتر آگهی تبلیغاتی مناسب

    با در فروردین -270, 777 - دیدگاه‌ها برای انتخاب تیتر آگهی تبلیغاتی مناسب بسته هستند

    هدف از طراحی یک آگهی تبلیغاتی جذب هرچه بیشتر مخاطب و افزایش فروش می باشد، این تبلیغات میتواند توسط پیام کوتاه، بنرهای اینترنتی، تراکت و بروشور و حتی وبسایت خود شما مورد استفاده قرار گیرد و نکته مهم و مشترک میان همه آنها اهمیت انتخاب تیتر آگهی تبلیغاتی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم مهمترین نکات در […]

تقویم شمسی

شهریور 1398
ش ی د س چ پ ج
« مرداد    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر