مدیریت فروش مصالح ساختمانی از آن شغلهای سخت و پرحاشیه دنیاست. با این حال ممکن است در نگاه اول این شغل بسیار پر دردسر به نظر برسد یا خاکی که روی لباس مینشیند شما را از ورود به این شغل منع کند اما اگر نگاهی به درآمد این شغل بیندازید حتما شما را وسوسه خواهد کرد. بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند شغلشان یکی از پردرآمدترین شغلهاست، اما با وجود این درآمد بالا دردسرهایی هم دارد.
برای رسیدن به درآمد بالا در این شغل باید قدرت مدیریت داشته باشید تا با به کارگیری برنامه مدون کار شما زودتر روی روال بیفتد. ساختوساز شغلی است که در یک دهه گذشته روند فزایندهای پیدا کرده و افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند. به تبع آن شغل عرضه مصالح ساختمانی هم افزایش داشته است. به این دلیل که مشاغلی مانند ساختوساز و مصالح فروشی با هم رابطه مستقیم دارند. اگر صاحب یک مجموعه مصالح ساختمانی هستید یا قصد ورود به این شغل را دارید این گزارش میتواند راهنمایی برایتان باشد.
پشت میزنشینی ممنوع
شغل مصالح فروشی از آن دسته مشاغلی است که پشت میز نشستن در آن معنای زیادی ندارد و بیشتر فعالیت آن بهصورت عملی انجام میشود. میگویند برای کسب تخصص در هر کاری باید خاک آن شغل را بخورید، اما این شغل تنها با خاک سر و کار دارد، پس بهتر است سعی کنید که در این صنف زیاد خاک نخورید. برای یک مجموعه مصالح ساختمانی زمینی به مساحت حداقل 400 متر نیاز است. البته این متراژ بهعنوان حداقل در نظر گرفته شده و در متراژهای بالاتر میتوانید اجناس زیادی را داخل انبار خود قرار دهید.
باید بخش اعظم این زمین را به قسمت انبار اجناس اختصاص دهید و سقفی برای آن تهیه کنید. به این دلیل که شرایط جوی ممکن است به کالاهای شما آسیب بزند. از سوی دیگر به فکر یک دفتر برای حضور مشتریان باشید. این دفتر باید در نزدیکترین فضای رو به خیابان باشد. بعد از آن باید چارهای برای نقل و انتقالات مصالح ساختمانی اندیشید که هر کدام توضیح داده خواهد شد.
ظاهر آراسته فراموش نشود
برای ساخت دفتر باید از همان مصالح ساختمانی که برای عرضه تهیه کردهاید، استفاده کنید و احداث آن حدود 8 تا 10 میلیون تومان برایتان هزینه دارد. توجه داشته باشید شما بهعنوان یک مدیر فروشگاه مصالح ساختمانی برخلاف شغلی که دارید باید ظاهری آراسته داشته باشید تا مشتریان رغبت کنند چند سوال را از شما بپرسند. برای مجموعه خود باید حدود 10 کارمند را در نظر بگیرید که یکی از آنها باید مسئول فروش باشد. توجه داشته باشید که خروج و ورود همه اجناس باید با هماهنگی و امضای شما باشد و سعی کنید این موضوع را برای همه کارمندان خود تعریف کنید.
در این صورت هیچ وقت با کمبود جنس روبهرو نخواهید شد به این دلیل که شما از قدرت مدیریت خود استفاده میکنید و آن را به کار میگیرید. مابقی کارمندان را در بخشهای مختلف بگذارید و وظیفهای را که مربوط به آنهاست، برایشان شرح دهید. افرادی را که انتخاب میکنید باید آدمهای شناخته شده یا معرفی شده از سوی افراد معتمد باشند. در آن صورت با اطمینانی که به وجود میآید، آب در دلتان تکان نمیخورد. نصب دوربین را در همه زوایای فروشگاه فراموش نکنید.
به این دلیل که نصب دوربینها سرقت را تا حد زیادی کاهش میدهد. برخی کارگاههای مصالح ساختمانی از سگ بهعنوان نگهبان استفاده میکنند که این کار اصلا توصیه نمیشود. سگها در طول روز نیاز به آب و غذا دارند و نمیتوانید این حیوانات را در ساعات کاری به بیرون از فضای کارگاه ببرید، به همین دلیل ممکن است برخی مشتریان از ترس یا مشکلات دیگر از فروشگاه شما خرید نکنند.
انبار پر و اجناس کامل
همه ورودیها و خروجیهای اجناس کارگاه باید توسط شما مدیریت شود. همه این اجناس باید در دفتری نوشته شود و هر مدت یک مدت یکبار انبار باید بازبینی شود تا در صورت کاهش اجناس مربوطه کالاهای جدید جایگزین شود. اجناس را در انبار تفکیک و برای هر کدام از کالاها غرفهای جداگانه تعریف کنید. اگر سیمان و آهک و گچ در یک غرفه نگهداری شود ممکن است برای تحویل به مشتری با کمی مشکل روبهرو شوید.
همچنین باید هر کدام از این اجناس را در فضاهای مختلف و فاقد رطوبت نگهداری کنید تا آسیبی به این مصالح ساختمانی وارد نشود. در این شغل نباید پارویپا بیندازید تا مشتری وارد مغازه شود. با مشتریهایی که بهصورت تکی از شما خریداری میکنند شما به جایی نخواهید رسید. در ابتدا باید قیمت محصولات خود را مشخص کنید و بعد از آن به تبلیغات فروشگاه خود بپردازید. میتوانید بخشی از تبلیغات فروشگاه را خودتان بر عهده بگیرید و به ساختمانهای نیمه کاره یا در حال تخریب مراجعه کنید و کارت ویزیت خود را به سازنده تحویل دهید.
همچنین میتوانید خود را به املاکهای معتبر محل کسب معرفی کنید تا در صورت نیاز از شما خرید کنند. برای اینکه بتوانید نظر این افراد را جلب کنید بخشی از قیمتهای خود را که از قسمت سود کاهش دادهاید، به آنها گزارش دهید. حتی میتوانید با شرط «خرید بیشتر، تخفیف بیشتر» مشتریان خود را افزایش دهید و محصولات خود را به صورت عمده عرضه کنید.
سفارشات تلفنی
ممکن است برخی افراد، مشتری ثابت شما باشند به منظور سفارش محصول مورد نظر خود زمان کافی برای مراجعه نداشته باشند و با شما تماس بگیرند. اگر این افراد خوشحساب هستند حتما جنس را به آنها تحویل دهید و مبلغ را در محل دریافت کنید. برای انتقال اجناس هم نیاز به یک وانت یا موتور سهچرخه باربری دارید که ممکن است این وسایل نقلیه حدود 10 میلیون هزینه روی دستتان بگذارد. با این حال تا جایی که میتوانید به اصطلاح با مشتریان راه بیایید و خدمات متنوعی را به آنها ارائه بدهید تا خود را میان رقبا متمایز کنید.