وقتی میخواهید پروانه ساخت یا مجوز ساختوساز بگیرید باید در شهرداری شهر/منطقه خود تشکیل پرونده بدهید. اداره شهرداری به هر پرونده یک شماره دوبخشی منحصربهفرد بنام شماره پرونده شهرسازی اختصاص میدهد. پیگیری پرونده شهرداری از آن به بعد با این شماره انجام میگیرد. آیا به تازگی درگیر کارهای ساختوساز شدهاید؟ آیا مایلید درباره پیگیری روند کارتان در شهرداری بیشتر بدانید؟ اگر پاسختان به این پرسشها مثبت است. پیشنهاد میکنیم تا پایان با ما همراه باشید.
سامانه پیگیری پرونده شهرداری
کسانی که درگیر گرفتن پروانه ساخت و سایر مجوزهای ساختوساز میشوند؛ باید مدارکی را برای تشکیل پرونده ارائه بدهند. بعد از انجام مراحل اداری به پرونده آنها یک شماره منحصربهفرد به نام شماره پیگیری پرونده شهرداری تعلق میگیرد.
در نهایت هم برای پیگیری پرونده شهرداری و مشاهده روند کار مجوزهای ساختوساز میتوانند از طریق زیر اقدام کنند:
- سامانه شهرسازی شهرداری تهران
- اپلیکیشن ۱۳۷
- سامانه تهران من
مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده شهرداری
اگر برای صدور پروانه ساخت اقدام میکنید، برای تشکیل پرونده مدارک زیر را باید ارائه بدهید:
- فتوکپی و اصل سند مالکیت
- اصل و تصویر شناسنامه مالک
- کپی و اصل وکالتنامه محضری در صورت عدم حضور مالکین
- اصل و کپی فیش پرداخت عوارض نوسازی شهرداری مربوط به سال جاری
- اصل و کپی صورت مجلس و نقشه تفکیکی اعیانی برای آپارتمانها
- فتوکپی و اصل انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)
- ارائه گواهی ۶ و ۸ زمین شهری یا کمیسیون تشخیص و عوارض دارایی مربوط به سال جاری (در صورت بایر بودن ملک)
- دریافت فرم شماره ۶۰۰ کنترل کیفیت ساختوساز از شرکتهای مجاز و ارائه به شهرسازی (در صورت رابطه با کنترلهای لازم توسط شرکتهای خصوصی تحت قرارداد شهرداری)
نکته: برای تشکیل پرونده شهرداری حضور مالکین یا وکیل قانونی آنها به همراه مدارک بالا الزامی است. برای گرفتن سایر مجوزها لازم است مدارک دیگری هم ارائه دهید. جزییات آن را میتوانید از طریق این لینک در سامانه تهران من بیابید.
شماره پرونده شهرسازی چیست؟
گفته شد که پیگیری پرونده شهرداری با شماره پرونده شهرسازی که یک شماره دو بخشی -یکتا- است، انجام میگیرد. سیستم شهرسازی شهرداری از این شماره برای شناسایی ملک استفاده میکند. بخش اول، شماره منطقهی احداث پروژه را نشان میدهد. بخش دوم هم به اطلاعات اختصاصی هر پرونده مربوط میشود که حدوداَ شش رقم دارد. مثلا پروندهای با شماره ۱۲۰۰۱۸۴۰۰، نشاندهنده ملکی در منطقه ۱۲ شهر تهران است. بقیه اعداد نیز به شماره پرونده در سیستم شهرسازی شهرداری اختصاص دارد.
آیا در مراحل ابتدایی ساختوساز ملک خود هستید؟ طبق نظر کارشناسان داشتن بیمه آتش سوزی یکی از ضروریات مهم برای محافظت از داراییهای ملکی شما محسوب میشود. پس بهتر است، قبل از اینکه دچار حوادث غیرمنتظره شوید و اموالتان را از دست بدهید، به فکر چاره باشید. زلزله، آتش سوزی، سیل، صاعقه، انفجار و غیره از جمله این حوادث هستند که ناغافل به سراغ شما میآیند.
راهنمای کامل بیمه آتش سوزی را در اینجا بخوانید
پیگیری پرونده شهرداری از طریق سامانه شهرسازی شهرداری تهران
برای پیگیری پرونده شهرداری از طریق سامانه شهرسازی شهرداری تهران مراجعه کنید. شماره پرونده شهرسازی را در کادر مستطیلی وارد نمایید. در پایان نیز گزینه جستجو را بزنید.
راهای بازیابی شماره پرونده شهرسازی
برای بدست آوردن شماره پرونده شهرسازی میتوانید به صورت آنلاین و حضوری اقدام کنید.
دسترسی به شماره پرونده شهرسازی به صورت آنلاین
برای بدست آوردن شماره پرونده شهرسازی از راه آنلاین به شماره شناسایی ملک نیاز دارید.( البته صحت سنجی شماره شناسایی ملک نیز به طرق دیگری انجام می شود :
- مراجعه به سایت نقشه تهران
- پیدا کردن زمین مدنظر، راست کلیک بر آن، انتخاب گزینه شماره شناسایی ملک و کپی کردن این شماره
- مراجعه به سایت تهران من با آدرس https://my.tehran.ir/ و وارد شدن به حساب کاربریتان (اگر حساب کاربری ندارید در سایت ثبتنام کنید.)
- کلیک بر گزینه «خدمات ملک و شهرسازی»
- کلیک بر گزینه «مشاهده اطلاعات شهرسازی» در صفحه جدید
- کپی کردن شماره شناسایی ملک در باکس بالای صفحه
- کلیک بر گزینه «مشاهده اطلاعات شهرسازی» در پایین صفحه
- مشاهده شماره پروانه و شماره پرونده شهرسازی در صفحهی جدید
ایران یکی از حادثهخیزترین کشورهای دنیا است. آیا مایلید ریسک مالی داراییهای خود را مدیریت کنید؟ اگر پاسختان مثبت است پس به هیچوجه در خرید بیمه آتش سوزی تعلل نکنید. بیمه دات کام کارگزاری آنلاین استعلام و خرید انواع بیمهها است. شما میتوانید برای بیمه ملک خود در مقابل حوادثی چون: آتشسوزی، زلزله، صاعقه، نشست و رانش زمین، انفجار، ترکیدگی لوله آب و… به صفحه محصولات سایت بروید. اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و در کوتاهترین زمان، اقدام به استعلام و خرید بیمه آتش سوزی از معتبرترین شرکتهای بیمه کنید. در نهایت نیز با خاطری آسوده بیمه مناسب خود را انتخاب نمایید.
دسترسی به شماره پرونده شهرسازی به صورت حضوری
گفتیم که پیگیری پرونده شهرداری بدون داشتن شماره پرونده شهرسازی امکانپذیر نیست. اگر امکان استفاده از خدمات آنلاین شهرداری تهران را ندارید، میتوانید برای دریافت این شماره از راههای حضوری اقدام کنید. شما میتوانید با ارائه مدارک شناسایی و اسناد مالکیت به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید. همچنین میتوانید برای دریافت این شماره، از طریق مراجعه به اداره بایگانی شهرسازی منطقه خود –با ارائه مدارک- اقدام نمایید.
شماره پرونده شهرسازی در چه اسنادی درج میشود؟
شماره پرونده شهرسازی را میتوانید در اسناد زیر مشاهده نمایید:
- پروانه ساختمانی
- شروع به کار ساختمانی
- برگههای تعهد مهندسی
- پایان کار ساختمانی
- نقشههای ساختمانی
- گزارش آزمایشگاه
- گزارش مهندسین ناظر
گرفتن پروانه ساخت یا هر مجوز ساختوسازی از طریق شهرداریهای انجام میگیرد. شهرداریها برای شناسایی پرونده املاک به هر کدام از آنها یک شماره یکتا اختصاص میدهد. پیگیری پرونده شهرداری در مراحل بعدی با این شماره امکانپذیر است. در این مقاله در مورد راههای بدست آوردن شماره پرونده شهرسازی و پیگیری روند کار پروژهها در شهرداری صحبت کردیم. اگر درباره آن ابهام یا پرسشی دارید در پایین صفحه کامنت بگذارید. کارشناسهای بیمه دات کام در اولین فرصت پاسخگوی شما هستند.